Terima kasih kepada yang sudi follow....

Tuesday, March 30, 2010

Jus Berkhasiat



Jus berkhasiat ni amat sesuai utk mereka yg ada masalah darah tinggi & mereka yg baru nak kena darah tinggi. Cuma perlu amalkan minum jus ni 2 kali sehari.. insyaAllah jika rajin amalkan.. tekanan darah akan beransur2 menurun. Jus ni sebenarnya.. my hubby yg punya. Kadang2 tekanan darahnya naik terutama bila dia kerja shift malam. Mungkin sebab tak cukup tidor.. So dia selalu amal minum jus berkhasiat ni sebab dia taknak telan ubat.. so doktor sarankan dia buat jus ni. Ada satu lagi resepi jus berkhasiat ni ialah dengan campurkan batang celeri & abaikan buah kundur. Dua2 pun mujarab. InsyaAllah..

Ini stok buah & sayur yg hubby beli utk stok beberapa hari.


Inilah rupa isi kundur setelah dipotong.


Buah2 & sayur ni hendaklah dipotong kecil2 sebelum dimasukkan ke dlm pengisar.


Ini resepinya jika berminat nak mencuba & mengamalkan 'home remedy' untuk masalah darah tinggi anda..

Bahan2

1 liter air masak
2 biji peria katak ~ buang biji
1/2 biji peria ~ buang biji
2 hiris kundur (spt dlm gambar) ~ buang bahagian biji
3 ~ 4 biji epal hijau ~ buang biji
Penapis teh kain (mcm kat kedai mamak tu)

Cara2
1. Potong kecil2 buah epal & sayur2an & cuci bersih.
2. Masukkan air masak dlm pengisar setengah bahagian pengisar. Tutup & putar air lalu buka penutup pengisar yang kecik tengah2 tu.. Masukkan buah2an & sayuran perlahan2 sehingga semua hancur. Jangan masukkan semua bergantung berapa muatlah ye.
3. Bila dah hancur tuangkan jus tadi dlm penapis teh lalu toskan & perahkan (dgn tangan bersih) ke dalam jug.
4. Ulangi hingga habis.
5. Sedia diminum 2 kali sehari.

(Jika ada jus extractor lagi senang... lebur je semua baru bancuh dengan air ikut kepekatan yg anda sanggup minum )


Alhamdulillah.. lepas amalkan selama 2 minggu tekanan darah hubby dah normal kembali & sekarang dah stop minum jus ni..

Ok semua.. semoga n3 kali ni bermanafaat kepada anda..

Monday, March 29, 2010

Sayur Lemak Jambu Golok Campur Sotong



Sayur lemak jambu golok campur sotong ni salah satu lauk kesukaan aku. Masa aku mengandungkan anak sulung ku Dini.. aku pernah mengidam nak makan sayur ni.. Mujurlah hajat ku dpt ditunaikan. Masa ma tunjukkan aku buah jambu golok tu.. bukan main seronok lagi aku rasa mcm nak melompat... nasib baik masih sedar diri yang awak tu tengah memboyot.. hehehe.. Aku masak sayur ni masa family aku datang dari kampong pada minggu lepas. Sayur ni jarang2 dapat masak sebab buah jambu golok atau gajus tu sendiri yang sukar dijumpai.. Buah gajus ni makcik aku yang bagi..

Gajus atau jambu golok (nama popular di Trengganu) ada 2 jenis. Satu berwarna kuning & ada sejenis lagi warna kemerahan bila ia masak. Tapi kedua2nya boleh di buat sayur.



SAYUR LEMAK JAMBU GOLOK CAMPUR SOTONG
(Resepi Tradisi Trengganu)
Sumber rujukan : Ma & Sujah
Bahan2
½ kg buah jambu golok / gajus yang ranum
½ kg sotong sederhana besar
1 biji bawang besar
1 ulas bawang putih
2 biji cili merah
beberapa biji cili padi jika suka
1 hiris halia (untuk menghilangkan hanyir sotong)
3 cawan santan sederhana pekat (atau secukupnya)
garam & aji secukupnya

Cara2


1. Buah jambu golok dibuang bijinya dan isinya dihiris2 memanjang. Apabila habis dihiris semua isinya diramas/diperah supaya airnya keluar. Kemudian dicuci bersih. Bersihkan pula sotong & hiris membulat.
2. Campurkan semua bahan2 di atas dalam satu periuk dan masaklah macam biasa sambil sentiasa dikacau2 supaya santan tidak membuak.
3. Rasakan garamnya biar secukup rasa. Sedia dihidangkan bersama nasi putih panas2. Lebih sedap jika ada sambal belacan & ikan masin.

Selain sayur jambu golok tu.. aku masak juga lauk2 lain untuk dorang..



Jumpa lagi..

Friday, March 26, 2010

Almond Cheese Roll



Aku buat roti ni dah agak lama dahh.. masih teringat2 lagi kesedapannya. Nak buat lagi tak tau bila angin rajin nak hinggap. Lagipun buat roti2 jenis yg byk kerja macam ni nak kena concentrate betul2.. kalau ada budak kecik yg asyik nak bertepek ngan kita je... tak senang ler nak buat kerja.. heheh...

Ni resepinya jika ada yang berminat untuk mencuba.. memang sedapp tau.. tak rugi mencuba..

ALMOND CHEESE ROLL
Sumber : Majalah Sedap

Bahan2 Roti
150 gm tepong roti
100 gm tepong gandum
1 sudu teh yis segera
25 gm gula kastor (resepi asal gula pasir)
1 biji telur
100 ml susu cair (jika guna telur gred A.. jgn habiskan dulu susunya takut adunan lembik)
24 grm mentega tawar (MaDiHa guna mentega biasa aje)
½ sudu teh garam (guna ¼ sudu teh sj.. sbb dah guna mentega bergaram )
100 gm mentega tawar ~ potong2 utk lapisan (MaDiHa guna mentega biasa.. & rasanya tak sampai 100 gm.. tak timbang pun sebab main sapu nipis2 aje.. tp still dpt roti yg berlapis2 cantik)

Bahan Inti
100 gm krim keju
1 sudu makan gula aising (guna gula kastor aje)
50 gm hirisan badam, sangai, cincang kasar untuk taburan (skip.. terlupa nak sangai)
2 sudu mkn susu evaporated (susu cair) utk sapuan

Cara Membuatnya
(boleh rujuk gambar cara2 mencanai.. tp maaflah sebab gambar tak begitu lengkap)

Gambar yang tengah2 sekali tu adalah yang terakhir dilipat sebelum direhatkan dlm peti sejuk.

1. Inti; pukul krim keju dan gula aising sehingga lembut. Masukkan dalam karung plastik (aising). Ketepikan.
2. Roti; campurkan tepong gandum, tepong roti, yis, garam & gula. Kacau rata. Masukkan telur & susu cair (jgn habiskan dulu) dan uli rata sehingga mendapat doh yang lembut.
3. Masukkan mentega (24 gm) dan uli hingga doh betul2 lembut dan elastik. Rehatkan doh selama 30 minit.
4. Kempiskan adunan/doh. Canai memanjang (boleh refer pada gambar). Sapukan 3/4 bahagian adunan yg dicanai dengan mentega tawar. Lipat doh dari dua2 bahagian ke arah tengah dengan dimulakan dari bahagian yg tiada mentega. Canai lagi memanjang.
5. Lakukan lipatan yang sama sebanyak 2 kali lagi. Simpan dalam peti sejuk. (refer gambar yg tengah2 sekali).Sementara tu.. sediakan loyang dengan sapukan mentega
6. Ambil doh dari peti ais. Canai nipis adunan memanjang. Potong bentuk 3 segi (refer gambar). Ambil satu bahagian 3 segi dan nipiskan sikit guna tangan/jari (sebab lepas kita potong2 tu.. doh jd tebal semula sbb dia mengecut ).
7. Paipkan inti cheese tadi di atas keratan doh bentuk 3 segi tadi. Taburkan almond panggang (MaDiHa skip sbb terlupa nak prepare almond panggang.. nak cepat sbb Alin dah panggil ). Gulungkan doh tadi bermula dari bahagian lebar ke bahagian yg runcing dan letakkan di atas tray yg dah disapu mentega. Pastikan bahagian hujung yg runcing tu berada dibahagian bawah yer.. Habiskan semua doh tadi & perapkan selama 45 minit.
7. Panaskan oven suhu 190C. Sapukan/brush roti yang dah mengembang tadi dengan susu cair dan taburkan/aturkan hirisan badam (yg belum panggang) di atasnya. Bakar selama 15 minit. (bergantung oven masing). Sedia dihidangkan



Resepi ni memang nampak renyahh.. tapi berbaloi sebabnya tersangatttttlahh sedappp!!!!


Selamat Mencuba..

Wednesday, March 24, 2010

Chicken Golden Bleu/Chicken Cordon Bleu



Hari Isnin baru2 ni.. tah macamana aku teringin sangat nak makan western food.. Nak kata ngidam takde pun.. tp tekak ni mcm teringin nak makan selain dari nasi.. Maka teringat ler ngan resepi yang pernah kak Amal kongsikan sejak lama dulu. Kira2 2 tahun yang lepas kot.. Masa kak Amal tunjuk dulu tu.. kemain aku berkobar2 nak mencuba.. Tapi aku tak dapat nak lunaskan keinginan aku kerana masa tu & sampai la ni aku tak jumpa2 ngan serbuk sos perang. Sudahnya.. waktu lunch time Isnin baru ni aku luangkan masa meronda kat pasaraya Bintang mencari kot2 bahan yang aku cari2 tu ada... dulu dah pernah cari tapi takde.. kat Checkers pun takde.. Nak gi Giant atau Tesco malas sebab jauh.. setakat nak cari barang sikit2 tu tak berbaloi.. coz skrg ni hubby beli barang2 dapur kat 99 Speedmart jer coz malas berangkut barang naik turun tangga..so skrg beli barang sikit2 bila barang dah nak habis stok jer... Masa ronda2 kat bahagian sos kat Bintang tu.. ternampak HP sauce & tertulis kat descriptionnya sebagai sos perang. Nasib baik aku rajin belek satu persatu.. terjumpa pun.. jakun betul.. maklumlah aku ni bukan selalu masak western2 ni.. Tengok bahan2 dlm HP sos tu pun takde yang meragukan melainkan semua dari tumbuh2an & tertulis kat situ pun sesuai utk vegetarian.. so.. aku pun sambar jelah.. Bila balik rumah.. terpaksalah aku godek2 buat sosnya ikut cara aku sebab cara kak Amal tu lain sikit sebab dia guna sos perang jenis serbuk.. maka terhasillah makan malam yang walllahhhh... memang syedapppp Biarlah orang lain kata aku perasan pun.. tapi aku tetap nak puji gak sebab sememangnya sodappp... Thanks pada kak Amal kerana sudi berkongsi resepi yg sedap nih ye kak.. maaflah sebab saya dah begger2 resepi sosnya tu.. tapi cara masak ayam tu saya ikut resepi akak 100% Tapi ada gak begger sikit sebab ayam saya kurang masak bahagian dalamnya mungkin sebab guna ayam besar sgt kot (sy siap sms kat hubby suruh pilih ayam yg besar.. kekekeeke) Maaf gak sebab baru sekarang saya kotakan janji saya.. sebab dulu Kak Amal ada cakap kalau nak resepi boleh.. tapi mesti kena buat & tayang kat FP masing2.. hehehehe... so sekarang.. inilah hasilnyer Izinkan saya C&P kat FP saya plak ye Kak Amal.. Oh ya sebelum tu.. saya mintak maaf sebab saya letak 2 nama kat resepi tu.. coz masa saya dok goggle resepi ni.. byk yang saya jumpa ialah nama Chicken Cordon Bleu yang mana ayamnya memang bersumbat sosej & cheese.. Jadi saya fikir mesti ada kesamaannya dlm resepi yang akak kongsikan ni.. Harap akak tak marah ehh pepandai sy tambah nama lain tu...

CHICKEN GOLDEN BLEU/ CHICKEN CORDON BLEU
Sumber : Kak Amal FP
Bahan2 Untuk Ayam
2 ketul dada ayam
2 batang sosej ayam
2 keping keju slice
garam secukupnya
lada sulah secukupnya
sedikit sos tiram
tepong jagung secukupnya
bread crumb secukupnya
1 biji telur
minyak yang banyak untuk menggoreng deep fry

Sos perang / Sos cendawan secukupnya (lihat resepi di bawah)

Side Dishes Tambahan yg Lain
1 tin kacang panggang
Salad atau boleh jugak buat coleslaw
Side dish berasaskan kentang spt mashed potato/curly fries/ french fries (MaDiHaA guna hash brown)

Cara2 Menyediakannya

1. Bersihkan ayam, buangkan kulit serta tulang2nya. Gunakan isi sahaja. (tapi terpulang masing2 jika anda suka bahagian kulitnya tak perlu buang) Buatkan lubang ditengah2 dada ayam agar dapat dimasukkan sosej dan keju slice.
2. Balutkan keju slice pada sosej lalu sumbatkan ke dalam lubang yang dibuat ditengah2 dada ayam tadi. Jika ada bahagian yang nampak terbuka boleh cucukkan dengan lidi satay yang tajam supaya nampak kemas. (pastikan lepas goreng, buangkan balik lidi satay tersebut. Buatkan cara yang sama pada dada ayam yang seketul lagi.
3. Taburkan garam, lada sulah & juga sos tiram pada dada ayam tadi dan gaul rata. Biarkan sebentar.
4. Pukul telur lalu ketepikan sebentar. Sediakan tepong jagung di dalam sebuah pinggan. Sediakan serbuk roti di dalam sebuah pinggan yang lain. Ambil dada ayam tadi lalu masukkan ke dalam tepong jagung dan ratakan keseluruhan dada ayam. Celupkan pula ke dalam telur hingga rata lalu masukkan pula ke dalam serbuk roti dan balik2kan agar seluruh dada ayam tersalut dengan serbuk roti. Ketepikan. Ulang yang sama untuk dada ayam yg satu lagi.
5. Panaskan minyak yang banyak dengan api yang kecil/sederhana. Goreng ayam tadi sehingga garing & masak.
6. Sediakan pula sosnya. Boleh ikut resepi original Kak Amal atau ikut resepi yang MaDiHaA buat kat bawah tu yer. MaDiHaA tukar resepi sebab tak jumpa cari serbuk sos perang macam Kak Amal tu.. maaf ye K. Amal sebab ubah2 resepi akak.
7. Semasa menghidang. Kepingan ayam tu di potong 2 (1 ketul boleh utk 2 set). Dalam pinggan yang besar, susunkan ayam, hashbrown, salad dipicitkan sos thousand island & sudukan kacang panggang. Tuangkan sos cendawan di atas ayam & sedia untuk dinikmati semasa panas2

(Note : MaDiHaA punya ayam kurang masak di bahagian dalam walaupun dah goreng dengan api yang kecil mungkin sebab MaDiHaA guna ayam yang besar sangat.. so.. setelah dipotong MaDiHaA terpaksa bakar semula dalam oven suhu 200C selama 10 minit. Jadi sebahagian cheese dah melt dan ada yang keluar sebab ayam tu MaDiHaA dah potong dua.)




MUSHROOM SAUCE/SOS CENDAWAN (MaDiHaA's Style)
Bahan2
1 biji bawang besar ~ didadu halus
2 sudu besar minyak zaitun (olive oil)
1 sudu besar mentega
1 sudu besar tepong gandum
1 sudu besar tepong jagung (dibancuh dengan ½ cawan air di bawah)
2 cawan air
1 cawan susu segar
1 kiub lembu
½ sudu kecil serbuk lada sulah
½ sudu kecil serbuk lada hitam (MaDiHaA tumbuk sendiri jer.. kalau nak lebih pedas boleh lebihkan)
½ tin cendawan butang (dlm 5 biji saiz besar) ~ hiris nipis
3 sudu besar sos perang/brown sauce
3 sudu besar kicap manis
½ sudu kecil oregano cincang (MaDiHaA guna dried oregano)
garam secukup rasa

Cara2
1. Panaskan minyak zaitun & mentega. Tumiskan bawang besar cincang hingga layu. Kecilkan api lalu masukkan tepong gandum dan kacau rata. Masukkan susu segar dan air (pastikan tinggalkan ½ cawan air untuk dibancuh bersama tepong jagung).
2. Masukkan kiub lembu, serbuk lada sulah, serbuk lada hitam, cendawan butang, sos perang dan kicap manis.
3. Biarkan sos mendidih sebentar sambil dikacau2 sentiasa. Masukkan air bancuhan tepong jagung & juga garam secukup rasa. Biarkan sos mendidih dan agak2 pekat sedikit. Jangan terlalu pekat sangat pulak ye. Bila dah secukup rasa bolehlah dimatikan api dan dihidang dengan ayam golden bleu yang siap digoreng ataupun boleh juga hidang dengan steak kesukaan anda.


Inilah dia.. 3 complete set... ngapa 3 set jer?? Haziq punya mana???


Inilah Haziq punya set... dia tak makan sayur2 lain.. cuma makan brokoli.. kacang panggang tu pun dia nak sikit jer Ayam dengan hashbrown jer dia suka...


Ini set ibu.. share ngan adik Alin.. (tp ibu mkn byk.. Alin mkn sikit jer.. Alin makan ayam, hashbrown dengan kacang panggang jer)... Jemput makann.... sapa2 yang nak memBESARkan badan lagi... sila2lah mencuba yer... memang sedapp.. berbaloi2... hehehee...



Selamat Mencuba...

Tuesday, March 23, 2010

Tempahan Nasi Dagang Trengganu



Hari Sabtu yang lalu 13hb Mac aku dapat tempahan untuk memasak nasi dagang untuk 30 orang. Tempahan dibuat oleh kak Faridah yang tinggal tak jauh dari rumah makcik ku. Oleh kerana makcik ku ada hal lain.. maka makcik aku mintak aku yang tolong masakkan. Belum pernah lg aku masak nasi untuk tempahan.. tapi aku dah selalu masak nasi dagang ni untuk jamuan atau makan2 kat rumah sendiri.. so.. cubalah juga terima walaupun hati agak takut juga pada mulanya memandangkan kak Faridah begitu berharap sebab nak buat majlis ulang tahun bondanya yang ke 90 tahun. Katanya bondanya terlalu gemarkan nasi dagang.. jadi taknak hampakan harapan orang tua.. buatlah juga. Alhamdulillah dpt feedback yg sangat bagus.. syukurrr...


Inilah nasi dagang yang ditempah. Sepatutnya untuk 30 orang makan hanya perlu masak 4 kg beras. Tapi oleh kerana tekak sendiri pun nak mkn juga.. aku masak 5.5 kg. Boleh bagi Sujah merasa sekali.

Disebabkan belum ada resepi nasi dagang dlm blog aku.. aku masukkanlah sekali resepinya untuk rujukan anak2 kelak. Tetapi resepi ni bukanlah sukatan yang aku masak untuk tempahan ni ye.. ni sukatan yg tak berapa byk sgt.. untuk makan2 2 atau 3 family kecil boleh lah kot.



NASI DAGANG TRENGGANU
Bahan2
1.2 kg beras siam
400 gm beras pulut
(nisbah utk beras = 1 bahagian beras pulut : 3 bahagian beras biasa)
1 ½ biji kelapa (ambil santan anggaran 600 ml ~ PERAH GUNA AIR MASAK!) (ni anggaran saja yer.. kalau tak cukup boleh tambah lagi.. sebab masa buat tu MaDiHa tak ukur pun santannya)
garam secukup rasa (Bancuh dalam santan)
700 ~ 800 ml air biasa utk arong nasi (boleh tambah jika masih tak mencukupi.. MaDiHa agak2 je ni)
5 ulas bawang merah ~ hiris nipis
1 inci halia ~ hiris nipis & halus memanjang
1 sudu kecil halba

Cara Menyediakan
1. Campurkan beras biasa dengan beras pulut dan cuci beras hingga bersih & jernih (mcm nak masak nasi tu). Rendamkan beras semalaman dalam air yg banyak.
2. Keesokannya.. panaskan periuk kukus & toskan beras dan kukus beras selama 30 ~ 40 minit. (guna periuk kukus berlubang kecil jika ada.. jika tiada.. alaskan dasar periuk kukus dengan kain putih bersih/ kain maslin/ daun pisang agar beras tak jatuh melalui lubang kukusan).
3. Angkat nasi kukus tadi dan masukkan nasi dlm besen besar. (Sementara itu.. tambahkan lagi air dalam periuk kukusan agar airnya tak kering utk mengukus kali kedua.. teruskan memanaskan periuk kukusan tadi.) Arong nasi dengan air biasa sehingga rata dan tak berketul2.
4. Kukus sekali lagi nasi sehingga 30 ~ 40 minit. (kali ni tak perlu alas dasar kukusan).
5. Keluarkan nasi dan masukkan dlm besen tadi dan arong sekali lagi dengan santan yg dicampurkan garam serta taburkan bahan2 hiris serta halba. Kacau rata dan bolehlah dihidangkan.

Note: Santan tadi boleh juga dimasakkan sebentar diatas api sederhana sebelum diarong dengan nasi. Kaedah ini untuk membuatkan nasi dagang lebih tahan lama.. tapi jika tidak masak pun.. memadai perahkan santan guna air masak.. insyaAllah nasi dagang boleh bertahan dari pagi hingga ke malam.



Lazimnya di pantai timur.. nasi dagang digandingkan dengan gulai ikan tongkol. Elok pilih ikan tongkol hitam (yg siripnya lebih panjang berbanding tongkol putih) kerana isinya lebih lembut & sedap. Ikan tongkol putih tak berapa sedap sebab isinya keras. Jika tak suka ikan tongkol boleh juga digantikan dengan ayam. Tapi macam tak berapa sesuai ler gitu.. Gulai nasi dagang adalah berlainan dengan gulai kari. Rasanya sangat unik. Makan dengan nasi putih pun sedap. Ini resepi dari bonda ku tersayang ku abadikan di sini.


GULAI NASI DAGANG (kuantitinya dianggarkan cukup utk nasi dagang diatas )
Bahan2
2 atau 3 ekor ikan tongkol hitam (anggaran 2 kg) (dipotong, dibersihkan & direbus bersama sedikit air, 2 sudu kecil garam dan 5 keping asam gelugur)
2 biji kelapa (ambil santan sederhana pekat @ cair sedikit pun tak mengapa)
1 sudu besar rempah kari ikan (campur sikit air jadikan pes)
1 sudu besar rempah masak cap bunga rose (jadikan pes dengan rempah ikan tadi)
2 sudu besar rempah gulai cap bunga rose (jadikan pes dengan rempah ikan tadi)
(jika tiada rempah masak & rempah gulai cap bunga rose.. tambahkan lagi 1 sudu besar rempah kari ikan)
2 sudu besar kerisik yg ditumbuk halus
2 inci kulit kayu manis
2 keping asam keping
5 biji cili hijau
10 biji cili api
5 biji belimbing buluh (kalo ada.. takde pun takpe)
½ ketul gula melaka (tambah lagi jika kurang ~ gulai nasi dagang memang terasa manis sedikit)
garam secukup rasa
serbuk perasa jika suka

Bahan2 Dikisar Halus
1 sudu besar ketumbar (ditumbuk halus kemudian dikisar)
1/2 sudu besar jintan manis (ditumbuk halus kemudian dikisar)
8 ulas bawang merah (dikisar)
1 biji bwg besar (kalau kecik.. letak 2) (dikisar)
3 ulas bawang putih (dikisar)
1/2 inci kunyit hidup (dikisar
3 hiris @ 2 cm halia (dikisar)
1 1/2 inci lengkuas (dikisar)
15 biji cili kering ~ dikerat2 & rebus sebentar & buang biji (dikisar)

Cara Menyediakan
1. Gunakan periuk yg agak besar sedikit. Masak santan bersama (sedikit saja) garam di atas api sederhana sehingga pecah minyak. Kacau sekali sekali sahaja. (tak usah bimbang santan membuak atau berketul2… biarkan saja)
2. Masukkan ramuan yang dikisar dan pes rempah tadi ke dalam santan. Jika suka.. bahan2 ini boleh juga ditumiskan dulu dengan sikit minyak hingga wangi sebelum dimasukkan dlm santan. (terpulang anda.. tp jika tumis.. kuah akan jadi lebih berminyak!)
3. Masukkan gula melaka, kerisik (bancuh sedikit dgn kuah santan agar tak berketul2), kulit kayu manis dan asam keping. Biar mendidih sebentar.
4. Masukkan ikan rebus beserta air rebusannya & asam keping semasa merebus tadi. Tambahkan serbuk perasa.
5. Biarkan kuah pekat sedikit. Hati2 semasa mengacau agar ikan tidak pecah. Masukkan belimbing buluh, cili hijau dan cili api. Biar merenih sebentar dan bolehlah di angkat.


Ini acar timun sebagai pelengkap... kalau takde acar timun ni.. tak lengkaplah set nasi dagang..



Acar Timun
Bahan2 agak2 lah sendiri yer..
Timun
Lobak merah
bawang besar
cili merah
cuka
gula & garam

Cara2
Hiris memanjang timun (buangkan empulurnya) dan lobak merah. Cuci bersih.
Mayang bawang besar & hiris cili merah. Gaulkan timun, lobak merah, bawang besar, cili dengan semua bahan2 lain. Adjust sendiri rasa acar ikut selera masing2.

Friday, March 19, 2010

Tepong Boko Ubi Kayu



Ni salah satu kuih orang lama khususnya orang pantai timur yang menjadi kegemaran aku sekeluarga. Memang sedap layan kuih tepong boko ni... boko tu beerti talam atau loyang.. mungkin di negeri lain pun ada kuih sebegini.. cuma nama saja yang berbeza. TQ Kak Jie berkongsi resepi yang sedap nih ye. Sy C & P di blog ni pulak sebagai koleksi..



TEPONG BOKO UBI KAYU
Sumber : Kak Jie Jie
Bahan2
1 ketul ubi kayu yg besar ~ (dapat anggaran 3 cawan ubi parut)
1 ½ cawan gula pasir (MaDiHa guna 1 cawan saja sbb nak kurangkan manis)
10 helai daun pandan ~ kisar dengan 2 cawan air dan ambil patinya.
sedikit pewarna hijau jika perlu
secubit garam

Cara Menyediakan
1. Ubi dikopek kulitnya (jangan dipotong) dan dibasuh bersih. Belah 2 untuk membuang urat tengahnya. Parut ubi sehingga habis. (MaDiHa dapat anggaran 3 cawan ubi parut). (Boleh juga dikisar menggunakan blender tp pastikan juga uratnya dibuang terlebih dulu.)
2. Perahkan/ toskan air dari ubi parut tadi. Tak perlu terlalu kering. Perah sikit jer tapi kalau kisar campur air pastikan perah guna kain maslin sebab ubi terlalu halus.
3. Panaskan periuk kukus.
4. Campurkan parutan ubi, gula pasir, air daun pandan, garam & sedikit pewarna hijau sehingga rata.
5. Masukkan adunan ubi di dalam loyang dan kukus selama 30 minit.
6. Hidangkan bersama kuah / sos santan dengan cara scopping.



SOS SANTAN
Bahan2
1 kotak santan (200 ml) (nak lebih lemak boleh lebihkan santan lagi.. kurangkan sukatan air)
500 ml air
4 ~ 5 sudu besar tepong beras
2 sudu kecil rata garam (rasa dulu b4 tambah garam)
sehelai daun pandan ~ disimpul

Cara menyediakan
1. Bancuh tepong beras dengan sedikit air sehingga rata (ambil air dari 500 ml tadi). Tapiskan.
2. Campurkan santan, air & air bancuhan tepong beras, garam dan daun pandan dalam periuk.
3. Masak di api sederhana sehingga kuah menjadi pekat & masak.
4. Sedia untuk dihidangkan bersama kuih ubi yang dikukus tadi.

Selamat Mencuba!

Thursday, March 18, 2010

Tempahan yg lama2.. hehe..

Hari ni saja nak masukkan gambar tempahan2 yg dah lepas ni.. terlambat sudah.. heheh.. maklum tuan rumah ni bz sangat ngan tugasan harian & juga dengan 'rumah' lagi satu (fp ler).. sampaikan rumah baru terbengkalai.. selalunya org lebih seronok layan rumah baru kan.. ni terbalik kot pulak.. hehehe.. mana2lah.. janji ada kenangan yg boleh diabadikan kat sini.. layan jelah seadanya..

Ini kek yang ditempah melalui sujah dari staff bank kat State PJ. Terima kasih pada yang sudi order. Maaf jika ada kekurangan.. sebabnya.. akak ni masih dlm proses belajar lagi.. deko pun tak pandai..



Popia ni pun order dari orang yang sama. Popia ni aku buat belum goreng serta sos nya saja.. petang baru makcik ku tolong gorengkan sebab order ni nak guna pukul 4 ptg... aku kan kerja.. so pagi2 tu.. just hantar kek & popia mentah ni ke rumah sujah. Petang tu barulah sujah tolong gorengkan sekalian ngan karipap yg sujah buat sendiri. org yg order tu pegi collect kat rumah makcik ku.





Ni karipap order dari jiran depan rumah. 50 biji semuanya.. tq lily sudi order.




Ni pula.. krim puff yang makcik tempah untuk mesyuarat persatuan penduduk di Kawasan Melayu PJ.

Wednesday, March 17, 2010

Kue Tiaw Goreng Cili Padi & Roti John

Salam..
Lama betul aku tak update blog ni... hampir sebulan lamanya.. bak kata orang.. kalau rumah tu mesti dah berabuk & bersawang dah. Maaflah semua yg masuk sini sebab asyik2 dok hidang dengan puding roti & ubi kayu ungkep tu.. dah naik cemuhh dok 'jamu' ngan benda yg sama jer ari2 kan.. kekekeke...

Arini sekadar menghapdet masakan yg dah lama pun ku buat ni... ini pun angkut dari 'rumah lama' gak.. hehe..



KUE TIAW GORENG CILI PADI

(bahan agak2 jer..)
1 peket kue tiaw (yg kecik 450 gm or 500 gm) ~ dilerai2kan sebab dia melekat2
2 peket kecik fish ball ~ belah 2
3 ekor sotong sedang ~ bersihkan & hiris2
1/2 biji lobak merah ~ disagat
sejuring kobis ~ dipotong halus (suka hati nak tambah sayur lain spt taugeh.. coz kat rumah takde stok sayur lain..)
2 biji telur
3 ulas bwg putih ~ diketuk
5 ulas bwg merah*
20 - 25 biji cili padi* (bergantung kepedasan yg anda suka) (tumbuk halus bahan2 bertanda *)
sos tiram secukupnya
kicap manis secukupnya (kuantitinya kurang daripada sos tiram)
1/2 kiub pati ayam
garam & sikit gula
minyak

Cara2
1. Panaskan minyak & tumiskan bwg putih ketuk hingga wangi. Masukkan bawang & cili padi tumbuk dan tumis hingga naik bau.
2. Masukkan bebola ikan & sotong. Campurkan sikit air dlm secawan. Masukkan garam, gula, kiub ayam, sos tiram & kicap secukupnya. Kacau2 rata hingga pati ayam larut.
3. Masukkan sayuran dan kacau2 hingga sayur layu. Masukkan kue tiaw dan gaul rata. Rasakan apa yang kurang bolehlah tambah lg. Last sekali dlm kuali.. ketepikan sikit kue tiaw tu lalu pecahkan telur. Biar telur beku sikit sambil kacau2. Pastu kacau bercampur sekali dengan kue tiaw hingga telur masak . Angkat & bolehlah hidang panas..


Ini pula roti john yang juga dibuat dah lama dulu... resepi ambil dari FP kak Amal.. terima kasih kak.. sy C&P aje ni..



ROTI JOHN
Sumber : Kak Amal FP

Bahan Intinya:

- Daging Kisar beku - Ramly
(Dimasak atas kuali...utk leraikan dagingnye...masak hingga keluar semua airnye...bila dah ada sikit2 minyak daging tu...masukkan sikit garam dan sebuk kari daging..gaul2 sebentar..masukkan dlm bekas....tunggu sekejab..boleh simpan dlm frezzer)
Nota Kak Amal: daging kisar ni..selalu kmal suka ambil dr frezzer guna utk buat olio spagetti kalau rasa nak guna daging, inti kuih cara berlauk, lauk untk kanji dan mcm lain...tk rugi kalau huat siap2 dan simpan dlm freezer.

- Untuk 5 biji roti john
5 biji Roti John - dibelah 2 jgn putus..sapu marjerin
5 sudu besar daging kisar spt diatas
1 biji bawang besar...dadu
3 helai daun bawang - hiris jgn halus2 sgt..
1 sudu kecil serbuk lada putih
1/2 sudu kecil serbuk kari daging
garam
telur 4 - 5 biji (ikut besar saiz telur)
Sayur kegemaran (MaDiHaA guna kobis & timun yang dihiris halus)
Nota:
Semua bahan di atas kecuali sayur dicampur sekali..pukul2 sikit dan curahkan atas kuali (tengok berapa besar kuali anda.. jangan curahkan semua)... kemudian telungkupkan roti atas telur.
Tgk2 sikit bwhnye...untuk pastikan masak atau belum..siap

Utk dimakan... letak sikit sos black paper sikit.(step ni tak payah le..kalau nak niaga...kang banyak modal pulak..), letakkan sos cili, sos tomato dan mayonis... Letakkan sayur kesukaan ---siap. dan boleh jual utk niaga..atau makan sendiri.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...