Terima kasih kepada yang sudi follow....

Wednesday, August 29, 2012

Suka Duka Aidilfitri 2012...

Assalamualaikum...

Bertemu lagi... sana sini rata-rata dah ramai kawan2 yang siarkan gambar raya di blog & FB masing2 kan?  Semuanya meriah dengan pelbagai cerita2 & kenangan raya yang indah2 belaka untuk dikenang... Pun begitu, bagi kami Aidilfitri 2012 kali ini amat terkesan di hati lantaran  rentetan peristiwa Julai 2012.  Walaupun ada sedikit perkembangan yang baik (mungkin) kerana Allah S.W.T mendengar rintihan & doa kami semua.. tapi hati tetap terpalit rasa sedih kerana famili kami tidak lengkap berkumpul pada raya tahun ini.  Mungkin benar kata kawan2... apa pun yang berlaku pasti ada hikmah di sebaliknya... Waktu susah beginilah kita akan tersedar & Allah S.W.T tunjukkan kepada kita siapa sebenarnya kawan kita sewaktu menangis & kawan sewaktu ketawa  & waktu susah beginilah juga kita akan kenal yang mana satukah saudara kita yang benar2 mengambil berat terhadap kita sewaktu kita dalam kepayahan.  Hanya Allah S.W.T jua yang dapat membalasnya kepada mereka yang banyak membantu & mengambil berat di kala kami memerlukan.  Sebenarnya.. bukan wang ringgit yang kami dambakan.. sokongan moral pun dah memadai... Tambah2 lagi buat ma tersayang yang sudah tiada bersuami..  Kami adik beradik sedaya upaya cuba membantu agar ma sentiasa berasa kami berada disisinya walau dalam apa keadaan pun.  Satu lagi keajaiban & pengajaran yg kami perolehi... orang yang disangka menyusahkan suatu ketika dulu... rupa2nya dialah orangnya yang paling rapat dengan kami & paling banyak membantu semasa kami diuji walau (bukan wang ringgit) sekadar kudrat & masanya tapi itu adalah satu pengorbanannya yang sangat besar kepada kami.  Hampir sebulan mereka bersama2 menguruskan pelbagai urusan semasa di K.T merapatkan lagi hubungan sesama mereka. Itulah antara hikmahNya...  Syukur ya Allah dengan perkembangan ini sesungguhnya Kau Maha Mendengar lagi Maha Mengasihani hambaMu yang lemah ini! Syukur terhadapMu Ya Rabb..!


Kami sekeluarga... kain yang dibeli & ditempah setelah seminggu berpuasa..  Walaupun tiada mood nak berbaju raya baru.. mengenangkan anak-anak yang dah mula bertanya.. buatlah juga... hanya baju je yang baru.. tudung kami semua recycle! Takde mood nak cari tudung raya..



Exclusive dari kami... heee... (nampak lain muka bila ku tak pakai spek! heee..) 
2 minggu lagi genaplah 13 tahun kami sebagai suami isteri... Alhamdulillah... 
Moga jodoh kami berpanjangan hingga ke syurga.. amin...



Tak dapat berposing 4 beradik... hanya kami bertiga sebagai kenangan...



Keluarga kecil kami... tak lengkap famili kami bergambar kali ni.. 
bergambar mana yang ada jelah... 
(kualiti gambar memang out!)



Cucu2 tokma di hari raya... 3 orang cucu takde dalam gambar... yang sorang dah tidor rasanya (baby lagi) & lagi 2 orang beraya di rumah nenek belah satu lagi...
Punyalah susah nak ambik gambar deme ni semua... yang duduk depan tu semua takleh dok diam.. dahlah maklong ambik gambar pakai handphone je! Ni je sekeping yg elok sikit.. hee...



En. hubby nak bergambar dengan anak & anak2 saudaranya.. tu pun ada yang takde... hehe.. payah betul nak ambik gambar budak2 ni...



Inilah dia menu kami di pagi raya... masak yang mudah je... Lemang & rendang daging tu yang dah disiapkan pada sebelah malamnya lagi.. (siap dihidang utk berbuka lagi 29 Ramadhan tu!) Dan menu2 lain seperti Nasi Minyak, Kari Daging, Ayam Masak Merah & Acar Timun & Nenas semuanya dibuat pada pagi raya.  Fresh2 & panas2 lagi.. hehe...



Plan asalnya pada petang raya pertama kami nak bertolak ke Kuala Terengganu. Tapi kita hanya mampu merancang.. namun Allah S.W.T jua yang menentukan segalanya.. Tak jadi ke K.T sebaliknya haluan kami ke arah selatan iaitu ke Johor Bahru pula.. 
 Tak pernah terdetik di hati bahawa kami akan beraya di JB kerana kami memang tiada saudara di sana! Gambar anak2 ni semasa kami beraya dirumah saudara adik ipar ku Tasya di Ulu Tiram, Johor pada raya ke 2..



Dari Ulu Tiram kami ke rumah seorang lagi saudara Tasya di Kampong Dato' Sulaiman Menteri, Johor Bahru.   Beraya di JB? Memang boleh dijadikan arkib "Hari Ini Dalam Sejarah".. hehe....



Selesai beraya... kami menuju ke destinasi utama kami... destinasi wajib & tujuan utama kami ke Johor.. 



6 buah kereta berkonvoi dari Keratong ke Johor Bahru.. disinilah destinasi akhir kami sebelum kami pulang semula ke Pahang... di sinilah berlakunya 'drama air mata'... Syukur kerana dipermudahkan segala urusan kami.. Puas, lega & bersyukur kerana Allah S.W.T maha mendengar doa kami yang dalam kesusahan... 



Akhir sekali... letak gambar bunga2 orkid tokma yang sedang indah mekar ini....


Sekian...& terima kasih kepada semua yg sudi bertandang...

Monday, August 27, 2012

29 Ramadhan di Kampong ku....

Assalamualaikum...

Dah pun masuk 9 Syawal hari ni kan.... Macamana dengan raya kalian semua? Tentu meriah & gembira kan apatah lagi bila berpeluang menyambutnya bersama seluruh ahli keluarga tersayang di kampong halaman.  Tapi jangan dilupa... ada juga yang disapa hiba & kesedihan pabila ada dikalangan mereka yang kehilangan insan tersayang di saat2 akhir nak menyambut raya... Terimbau kenangan 10 tahun yang lalu pabila kami kehilangan ayahanda tercinta pada 26 Ramadhan... hanya 4 hari lagi nak sambut raya... terasa hari raya pada tahun tersebut tiada ertinya lagi... hanya air mata yang menemani kami semua di pagi raya.... Al-Fatihah buat allayarham Hj. Ismail bin Muda.. semoga arwah ayah ditempatkan di kalangan insan beriman.. amin..

Masih lagi ada sedikit kenangan Ramadhan walau ramai yang dah tayang gambar raya... takpelah kan... buat kenang2an kami.  Alhamdulillah berpeluang berbuka puasa bersama ma & adik2 di kampong pada akhir Ramadhan tahun ini walau ada ahli keluarga yang kurang... kami redha...

Oleh kerana ma nak ubah menu raya tahun ini (biasa wajib ada lontong) jadi untuk berbuka kakak Dini request tokmanya masak lontong... alhamdulillah dapat juga mkn lontong sebelum raya... sebenarnya ibunya pun teringin juga nak makan lontong tokma... bila kakak Dini kecewa tokma taknak masak lontong untuk pagi raya (sebab nak masak menu lain) jadi tokma masaklah untuk berbuka puasa hari terakhir puasa tu.... Bukan apa.. mungkin ma tak sampai hati nak masak lontong sebab menu tu adalah menu kegemaran salah sorang ahli keluarga kami yang tak dapat bersama2 pada pagi raya tahun ini...


Menu berbuka kami pada 29 Ramadhan yang ala2 menu pagi raya......... hee.... Ada ketupat nasi (segera), ada lontong, ada rendang daging cili padi & juga lemang.  Lemang tu ma buat bersama2 dengan kawannya...  Bila dah siap dibahagi dua.. sedap sangat lemang tu.. Lemang ni memang untuk raya tapi kami dah tak sabar nak makan lemang panas2... tak tunggu raya... petang tu dah korbankan 2 batang untuk buka puasa.. hee.... Rendang daging cili padi tu pun menu raya juga... tapi kami dah korban dulu almaklum nak gandingkan dengan lemang tu kan.... hee... Nanti menu raya yang lain update later ye....


Menu dessert pula... angah sempat buat jeli kelapa.  Kebetulan masa aku & en. suami ke belakang rumah untuk kait & kupas kelapa untuk masak menu raya.. aku request en. suami kait kelapa muda sekali untuk buat berbuka puasa... dikaitnya sampai 10 biji! Dah banyak2 tu... tu yang angah nak buat jeli kelapa... memang sedap!! Dapat banyak bila buat sendiri... puas anak2 makan...

Ok.. jumpa lagi ye...

Thursday, August 16, 2012

Salam Aidilfitri buat semua...

Assalamualaikum buat semua kawan2 & para pengunjung blog ini....

Source : 123Greetings.com

Kepada semua pengunjung Dari Dapur MaDiHaA yang tak pernah jemu2 bertandang ke sini MaDiHaA ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan Selamat Menyambut Hari Raya Aidilfitri & mohon ampun dan maaf zahir & batin sekiranya ada tutur kata atau tulisan di blog ini mahupun komen2 MaDiHaA di blog kalian yang menyinggung perasaan.  MaDiHaA hanya insan biasa yang kadang-kala alfa dalam setiap perbuatan.  Maafkanlah MaDiHaA ye...

MaDiHaA doakan semoga kalian semua beroleh kebahagiaan di dunia & akhirat & semoga hari raya yang bakal menjelang beberapa hari nanti akan memberi seribu kenangan manis buat semua...

Doakan juga semoga segala urusan MaDiHaA sekeluarga dengan ujian yang kami lalui ini dapat diuruskan & dipermudahkan dengan izin Allah S.W.T. Semoga segala kekusutan akan segera terurai & segala kesedihan bertukar kegembiraan di pagi raya nanti... amin amin ya robbal alamin...

Salam sayang buat semua...


Wednesday, August 15, 2012

Bulan puasa pun teringin Keledek Goreng cicah Sambal Kicap!

Assalamualaikumm....

Ada satu petang tu... tiba2 tekak teringin nak berbuka dengan keledek goreng cicah sambal kicap.  Haishhh.. mana nak carik bulan2 puasa ni mana ada gerai yang jual keledek goreng ke pisang goreng ke... Gerai2 yang biasa jual semasa luar bulan puasa pun semuanya tutup!  Yang banyak hanya gerai menjual kuih muih pelbagai macam aje... Tapi tekak ni tetaplah ngengada nak jugak keledek goreng.. mujurlah nak makan yg murah2 & yang senang2 je.. buatnya teringin nak makan takoyaki ker... lagilah haru! heeee....

Makanya... oleh sebab takde sapa yang berjual goreng-gorengan di bulan puasa.. maka terpaksalah merajinkan diri buat sendiri... Balik dari kerja cari keledek kat kedai & sampai je rumah terus zas zus menyiapkan juadah berbuka hari tu iaitu Keledek Goreng cicah sambal kicap dan sempat jugak goreng nasi sekuali... alhamdulillah... rezeki hari tu... sangat2 simple juadah berbuka kami...

Resepi campak2 je.. memang tak bersukat pun... kat bawah tu bahan2 yang digunakan dengan kuantiti yang agak2 ... tak kisah punya buat macamana pun tetap menjadi juga... Tapi kali ni tak letak air kapur ataupun marjerin tapi ganti dengan sebiji telur untuk merangupkan tepongnya tu....


Keledek Goreng

Bahan2
3 senduk tepong beras
1 senduk tepong gandum
2 sudu kfc garam
1 sudu kfc serbuk kunyit (atau lebihkan kalau kurang kuning)
1 biji telur
air secukupnya

Minyak masak secukupnya
Keledek oren secukupnya atau keledek yang sesuai digoreng

Cara2
1. Keledek dikupas lalu dicuci bersih & toskan. Hiris sederhana tebal & ketepikan sebentar.
2. Bancuhkan semua bahan2 batter hingga rata dengan kepekatan yang sesuai.
3. Panaskan minyak & celup keledek dalam batter & gorenglah hingga kuning keemasan.
4. Hidang bersama cili kicap.

Sambal Cili Kicap
Bahan2
Segengam cili padi
2 ulas bawang putih
1 sudu kecil gula
Kicap secukupnya

Cara menyediakan
1. Tumbuk halus cilipadi & bawang putih. Kaup ke dalam mangkuk kecil lalu masukkan gula & kicap secukupnya. Kacau rata & sedia digunakan.

Nota : Sambal Cili Kicap tahan di simpan berminggu2 jika disimpan dalam peti ais & boleh digunakan pada bila2 masa.


Selamat mencuba!

Tuesday, August 14, 2012

Ikan Selayang Sambal Bunga Kantan


Assalamualaikum....

Hari ni sebaik sampai je depan tadika Haziq... hujan turun mencurah2... Patutlah malam tadi terasa panas yang amat... almaklum kat rumah memang tak wujud penghawa dingin... jadi hanya guna kipas siling saja... Orang tua2 dulu pernah kata.. kalau malam hari terlalu panas tu tanda2 esoknya hari nak hujan.  Wallahualam.. tak tau betul ke tidak & ada kaitan atau tak.. mungkin ianya terjadi secara kebetulan saja kot.. Belum buat kajian terperinci.. tapi kalau dulu2 tu memang itulah yang terjadi.. Bila malamnya panas yang amat2.. tau2 esok mesti hujan.. hehe.... tadi mujurlah hujan tak lama sangat... sekadar membasahi bumi yang kontang ni aje...  alhamdulillah... segar sikit tanaman2 kat tepi2 rumah tu kan...

Okaylah... hari ni tayang lauk lagi.... hari2 kering idea nak masak lauk apa terutama untuk bersahur.  Sebabnya waktu sahur memang wajib makan nasi.  Waktu berbuka tu tak kisah sangat makan simple2 je.. Jadi tempat yang kerap skodeng mestilah blog2 sifu masak2 kita.. antaranya di blog Che Mat Gebu... hehehe.. terima kasih ye Mat... resepi2 Mat banyak bagi idea pada akak memasak untuk sahur..... Resepi kali ni pun sedap & membuka selera waktu sahur... mintak izin ye Mat akak letak resepi kat blog akak pula... Sementara ada stok bunga kantan yang banyak ambil dari kampong mertua tempohari.. asyik2 keluar menu yang ada letak bunga kantan.. jangan mareee yer... hehe...

 
Ikan Selayang Sambal Bunga Kantan
Resepi : Che Mat Gebu
Sumber : MaDiHaA aka Ratna
BAHAN-BAHANNYA :-)
3 - 4 ekor ikan selayang, cuci bersih* (resepi asal guna ikan tenggiri, MaDiHaA guna 3 ekor ikan selayang saiz besar)
1/2 camca teh serbuk kunyit*
1/3 camca teh garam*(*disatukan dan lumut rata2)
2 biji limau kasturi, perah jusnya
Cili padi sebagai hiasan (optional)
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN KISAR HANCUR :-)
1 kuntum bunga kantan
1 batang serai, hiris halus
4 biji bawang merah
1 ulas bawang putih
20 biji cili padi (MaDiHaA lebihkan sikit)
2 biji cili hijau
1 camca besar ikan bilis, rendam sekejap dan toskan
3 biji tomato ceri @ 1/2 biji tomato biasa

CARA MEMBUATNYA :-)
1. Ikan digoreng tapi jangan sampai garing, goreng embal2 sahaja. (MaDiHaA goreng agak garing... sebab suka mkn yg agak garing) Kemudian susun dalam pinggan sesuai. Ketepikan.
2. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bahan kisar (kalau dapat jangan kisar halus sangat, atau anda boleh tumbuk lumat), hingga harum, gunakan api kecil. Tambah garam secukup rasa dan sedikit gula, terus menumis hingga terbit minyak dan sambal garing.
3. Masukaan kan jus limau kasturi, kacau rata dan rasa, (puasa takleh rasa ye.. hehe) jika ok boleh matikan api. Tuang sambal atas ikan dan ratakan. (MaDiHaA masukkan ikan dalam sambal & gaul bersalut...) Hias dengan cili padi jika suka. Hidangkan bersama nasi putih hangat... 


Selamat mencuba!
 

Monday, August 13, 2012

Sotong Masak Kunyit

Assalamualaikum...
Resepi campak2 dari en. suami............. letak jelah sini wat kenangan kan... bukan senang woo nak makan masakan dia kalau bukan kerana bulan puasa.. sebabnya.. en. suami nak berbekal untuk sahur ke tempat kerja.. jadi dia kenalah masak nasi & lauk... ni kes malas nak keluar kul 4 pagi le ni.. hee...



Sotong Masak Kunyit

Bahan2
800 gm sotong ~ bersihkan & potong
7 urat kacang panjang ~ potong pendek
garam, serbuk perasa & serbuk kunyit
minyak masak secukupnya

Bahan hiris
5 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
beberapa cili padi (tp en. abang tak letak takut anak2 pedas... sayang anakkk.. heee...)

Cara2
1. Panaskan minyak masak lalu tumiskan bahan hiris hingga layu & wangi. Masukkan serbuk kunyit & gaul sebati. 
2. Masukkan sotong & kacang panjang.. kacau rata. Masukkan garam & serbuk perasa. Bila sotong masak terus tutupkan api & hidang.

Selamat memasak..

Kerabu Kaki Ayam Idaman.. yummy!!

Assalamualaikum...

Ramadhan semakin hampir nak melabuhkan tirainya & Syawal pula semakin menghampiri kita.. Sekejap betul masa berlalu kan....

Oklah.. hari ni nak berkongsi resepi yang ku idam2kan sekian lama... Teringin sangat nak makan Kerabu Kaki Ayam ni... dah macam orang mengandung plak!  Dah lama nampak kawan2 dok jamu selera dengan Kerabu Kaki Ayam di restoren2 pilihan mereka.  Macam biasa kalau bab2 makan kat luar ni memang payah sikit kitorang ni terutama kalau memang semata2 keluar untuk makan...  Tapi kalau keluar ada hal lain atau shopping tu memang wajiblah kena makan kat luar kan... Ataupun kalau dah mengidam sangat & kedai makan yang nak dituju tu dekat... oklah juga.. Ni yang aku tau (melalui teman2 di blogger) kedai2 femes jual kerabu kaki ayam semuanya jauh dari rumah.  En. abang memang tak layan punya kalau semata2 nak makan nak kena keluar dari daerah.. tambah pulak yang diidam tu hanya Kerabu Kaki Ayam yang mana kaki ayam tu memang bukan kesukaan dia.. hihihi....


Oklah disebabkan tekak ni memang teringin sangat nak makan tambah pula kaki ayam & juga kerabu memang kegemaran aku... jadi operasi mengumpul kaki ayam pun berlangsung.. hehe.. Sebenarnya tempohari aku dah kumpul dah kaki ayam ni sebanyak 2 pasang dah siap letak dlm bekas berasingan dlm freezer tu.  Alih2 bila en. abang memasak masa awal puasa hari tu...  habis dimasaknya juga kaki ayam tu... alasannya apa tau.. Katanya dah ibu kan suka kaki ayam.. tu yang abang masak sekali tu.. heeeee... Yelahh.. silap aku juga sebab tak pesan kat dia awal2... Jadi kenalah simpan semula.. Nak dapatkan 5 pasang kaki ayam tu.. kenalah tunggu en. abang beli 5 ekor ayam dulu.... heheeee... & akhirnya.. kelmarin.. berjayalah aku kumpulkan si kaki ayam ni sebanyak 5 pasang atau 10 ketul semuanya... Memang lambat sungguh.. bukan apa.. aku ni walaupun penggemar kaki ayam.. bukan semua kaki ayam aku lalu nak makan.  Kalau terkena kaki ayam yang ada sopak kat tapak kaki dia tu.. aku terus je campak dalam tong sampah... hehehe.... hanya kaki ayam yang bersih putih mulus je yang aku akan ambik.. Hmm... sejak dari sebelum puasa mengidam.. akhirnya berbuka semalam barulah dapat.. puas hati.. sedapppnyerrrr!!! Hanya yang gemarkan kaki ayam je tau betapa sedapnya melayan kaki ayam ni.. hehe... Nak kena kumpul lagi si kaki ayam ni nampaknya... hehe....

Oklah kat bawah tu resepi ikut versi sendiri jer... tak taulah resepi yang kat restoren2 tu macamana kan.. ikut citarasa & bahan2 yang available kat rumah je ni.. bunga kantan tu kalau nak tukar dengan daun ketumbar pun boleh juga rasanya.. jadi kerabu ala2 Thai sikit kan.. yang ini kerabu ala2 Thai + Melayu lah kot sebab guna bunga kantan.. layannn...


Kerabu Kaki Ayam Idaman
Resepi : MaDiHaA aka Ratna

Bahan2
5 pasang kaki ayam (10 ketul) ~ bersihkan & potonglah apa2 yg patut.. (kasi cantas terus yg berkuku tu... hee...)
3 ulas bawang merah*
8 biji cili padi* (boleh kurangkan atau lebihkan)
1 kuntum bunga kantan (saiz kecil)*
1 batang serai*
1 biji tomato ~ buang biji & hiris / potong kiub
3 sudu besar sos ikan nampla
1 biji limau nipis ~ ambil jusnya (boleh lebihkan kalau suka lebih masam)
1/2 sudu besar gula

Cara2 menyediakan
1. Kaki ayam direbus sehingga betul2 empuk (MaDiHaA rebus sampai 3 kali kering air... isi/kulitnya tu dah mcm nak tertanggal dari tulang.. hee...). Bila dah empuk angkat & masukkan dlm tapis & siram dengan air panas. Kaki ayam dipotong 3 bagi setiap ketul. Ketepikan dahulu.
2. Semua bahan2 bertanda* dihiris. Serai pula dihiris betul2 nipis & semua bahan hiris dimasukkan dalam satu bekas. 
3. Campurkan kaki ayam yang dipotong tadi bersama2 bahan hiris. Masukkan tomato yang dihiris, sos ikan, jus limau nipis & setengah sudu besar gula. Kacau rata2 sehingga mesra.  Bolehlah dihidang segera.. Yummyyyyy!!

Selamat mencuba!

Friday, August 10, 2012

Talam Banjar


Assalamualaikum..

Salam Jumaat buat semua.... alhamdulillah.. masih bernafas di muka bumi Allah S.W.T ini....  syukur alhamdulillah... Kita sudahpun masuk fasa ke 3 Ramadhan iaitu misi mencari malam Lailatul Qadar... semoga kita semua diberikan kekuatan agar dapat melipat gandakan amalan dibulan yang mulia ini terutama pada 10 malam terakhir Ramadhan... mudah2an.. akan bertemulah kita dengan malam Lailatul Qadar iaitu malam yang lebih baik dari seribu malam... kerana malam tersebut merupakan suatu malam yang diberkati serta mempunyai kelebihan dan diperkenankan doa oleh Allah S.W.T. Malam Lailatul-Qadar adalah sebaik-baik malam mengatasi semua malam termasuk malam Jumaat. Allah S.W.T. berfirman dalam Surah Al-Qadr 97: Ayat 3.
 
Maksudnya:
"Malam Lailatul - Qadar lebih baik daripada seribu malam."

Bercerita pasal fasa ke 3 di bulan Ramadhan ini.. syukur alhamdulillah.. anak bujang ku Haziq (6 tahun) masih lagi bertahan & berpuasa penuh sepanjang Ramadhan tahun ini.  Berbanding tahun lepas semasa dia berumur 5 tahun hanya berjaya puasa penuh 5 hari saja.. hehe.. Minggu pertama puasa menjelang tengahari.. memang ada jugalah kerenahnya... lebih2 lagi bila hari dia bersekolah di mana tengahari dia tinggal di rumah pengasuh.. boleh katakan hari2 telefon cakap tak tahan & haus.. hehe.. Tapi bila dipujuk2 alhamdulillah.. dpt juga dia teruskan puasanya.  Pernah sekali sampai 2 kali telefon & nangis2 cakap haus.. (dia tak ckp pasal lapar).. akhirnya aku cakap kalau macam tu berbuka ajelah.. tp nanti abang (panggilan dia di rumah) jawaplah dengan ayah kenapa berbuka ye.. hmm.. bila pengasuh buatkan air & letak nasi depan dia.. takmau pula dia menyentuhnya.. hehe... Alhamdulillah masuk minggu ke dua.. takde buat pe'el lagi hinggalah ke hari ini... mudah2an abang Haziq berjaya teruskan puasa hingga genap sebulan..

Oklah.. hari ni sebenarnya nak berkongsi resepi kuih Talam Banjar yang dah lama di buat sebenarnya... Buat sebelum puasa lagi.. tapi tertunda2 nak update.  Resepi ni pertama kali tengok di blog Kak Ayu Singapore.  Masa tu tekak memang sedang teringin nak makan kuih serimuka... ternampak pula kuih yang seakan2 serimuka di blog Kak Ayu.. jadi bolehlah cuba.. Hasilnya.. alhamdulillah... sedap di tekak kami.  Seakan2 Serimuka juga rasanya.. cuma bahagian pulut tu terasa kelapa parutnya.. kasar2 gitu.. hehe..

Oklah.. sebelum berkongsi resepinya.. nak ucapkan terima kasih pada Kak Ayu yang mengilhamkan kuih ini dari resepi Sajionline..

Talam Banjar

Bahan Lapisan Bawah:-
250g beras pulut
5 sudu besar kelapa parut
100g santan pekat
150g air
1 sudu kecil garam

Cara:-
Rendam pulut sekurang2nya 4 jam
Basuh bersih & toskan
Kukus dengan semua bahan diatas selama 30 minit.
Apabila pulut masak, gaul hingga sebati.Tekan dalam loyang 8' hingga padat. 


Bahan Lapisan Tengah:-
Bahan A
2 biji  telur
2 sudu besar tepung gandum
sedikit chocolate emulco kalau warna gula melaka tak gelap (MaDiHaA tak letak..)

Bahan B
*60g gula melaka
*35g gula pasir
*280 ml santan(150ml santan pekat + 130ml air)
*2 helai daun pandan
(Masak hingga gula larut, kemudian tapis, ketepikan)

Cara:-
Satukan Bahan A, dan Bahan B, didalam blender. Blend hingga sekata. 
Tapis, panaskan  didalam kuali non stick, hingga naik wap, bila adunan nampak pekat sedikit, cepat2 tuang keatas pulut yang telah dipadatkan tadi. Kukus dalam 30-40 minit.

Bahan Lapisan Atas:-
2 biji telur
2 sudu besar tepung gandum
35g gula pasir
1 sudu kecil vanilla esen
280ml santan(150ml santan pekat + 130 ml air)
beberapa titik pewarna hijau

Cara:-
Masukkan bahan2 kedalam blender. Blend hingga sekata. Tapis, panaskan didalam kuali non stick, hingga naik wap, bila adunan nampak pekat sedikit, cepat2 tuang keatas lapisan tengah tadi. Kukus hingga masak.


Selamat mencuba!

Thursday, August 9, 2012

Jemput-Jemput Kelapa cicah Sambal Sardin.. sodap aje...

Assalamualaikum...

Tayang menu berbuka minggu lepas.. menu kampong jer pun...tapi yang penting sodappp & anak2 pun suka... sesekali sedap juga layan cucur atau cekodok atau jemput-jemput gini... senangkan menu2 berbuka keluarga kitorang ni... bulan puasa tahun ni memang 'takde hati' nak masak grand2... apalah ertinya kami mengadap makanan sedap2 sedangkan insan2 kesayangan kami yang lain sedang diuji Allah S.W.T nun di sana.... 

Okaylah.. resepi pun main campak2 je... takyah nak sukat2 sgt pun.. gerenti jadi punya... 




Jemput-Jemput Kelapa
Resepi : MaDiHaA aka. Ratna

Bahan2
1 biji kelapa parut putih
500 gm tepong gandum
1 sudu kecil garam
1 biji telur
air secukupnya 
minyak masak secukupnya

Cara2 menyediakan
1. Campurkan kesemua bahan2 di atas kecuali minyak masak sehingga rata. Kepekatan batter ikut kesukaan sendiri ye.. 
2. Panaskan minyak masak & bolehlah digoreng cucur sehingga habis.. Cicah dengan sambal tumis atau sambal sardin.. marbeless... hee... Batter yang sama ni boleh juga kalau nak dibuat lempeng...


Sambal Sardin/Mackerel
Resepi : MaDiHaA aka Ratna

Bahan2

1 tin sardin/mackerel saiz besar (buang tulang tengahnya)
1 biji kentang saiz besar ~ potong dadu
1 biji terung (optional) ~ potong dadu atau ikut suka
5 ulas bawang merah*
2 ulas bawang putih*
10 biji cili padi*
1 inci kunyit hidup*
2 batang serai ~ dititik
2 cawan air
1 keping asam gelugur
minyak masak secukupnya
garam & aji secukup rasa
½  s/k gula

Cara2
1. Tumbuk halus semua bahan2 bertanda *. Panaskan minyak lalu tumiskan bahan2 tumbuk & serai hingga wangi. Masukkan air, asam gelugur & kentang. Biarkan merenih hingga kentang setengah empuk.  Kemudian keluarkan/buangkan asam gelugur.  Masukkan terung & biarkan terung agak lembut.
2. Masukkan mackerel serta sosnya. Hancurkan kasar2 isi ikan (sebelum dihancurkan tulang tengah mesti dibuang).  Masukkan garam, aji & gula. Biarkan merenih hingga kuah agak pekat & kentang empuk sepenuhnya. 
3. Biarkan secukup rasa & bolehlah dihidangkan sebagai cicahan ataupun sebagai lauk nasi putih.
 Selamat memasak!


Wednesday, August 8, 2012

Asam Pedas Ayam Nyonya


Assalamualaikum...

Bersua lagi setelah 4 hari menyepikan diri... 3 hari bercuti & sempat pulang ke kampong mertua berpuasa & berbuka di sana.. tapi sayangnya kami terpaksa pulang semula ke KL pada hari Ahad kerana suami kena kerja hari Isnin cuti Nuzul Quran.. hanya aku & anak2 je yg cuti & berehat di rumah sambil2 langsaikan kerja2 rumah yang tertunggak.. 

Oklah.. pagi ni nak berkongsi menu sahur kami beberapa hari yang lepas... Sejak2 en. suami ambil alih kerja2 memasak untuk berbuka masa dia kerja shift malam minggu lepas.. tekak ni rasa teringin sangat nak makan asam pedas... tapi faham2 ajelah.. en. suami kalau bab2 asam pedas ni dia kurang mahir sikit... jadi pendamkan jelah... hehe.. minggu ni giliran mem besar pulak masuk dapur.. jadi bolehlah masak ikut selera mem besar hihi... Tapi lauk2 yang sempat di masak ni memang tak sempat dihidang waktu berbuka sebab kesuntukan masa.. jadi hanya dpt dimakan waktu bersahur aje... untuk berbuka biasanya aku hanya sempat hidang yang ringkas2 aje macam mee goreng, nasi goreng, bihun goreng, makaroni atau cekodok cicah sambal.. semuanya menu2 ringkas.. tahun ni memang catat sejarah sebab baru sekali pegi bazar Ramadan.. hihi...


Oklah untuk resepi Asam Pedas Ayam Nyonya ni resepinya di ambil dari blog Mat Gebu.. Resepi asalnya menggunakan ikan.. tapi daku dah tukar kepada ayam... jangan maree ye Mat... hehe.. terima kasih resepinya... sodapp!! Akak suka ngan sawi asin tu... berselera di makan waktu sahur... mintak izin ye Mat akak letak resepi kat sini...
Asam Pedas Ayam Nyonya
Resepi : Mat Gebu
Sumber : MaDiHaA aka Ratna
BAHAN-BAHANNYA :-)
  • ½ ekor ayam – potong kecil, cuci bersih dan toskan
  • 2 kelopak sawi jeruk (optional)
  • 2 kuntum bunga kantan, belah 2 setiap satu
  • 1 genggam daun kesom
  • 1/2 cawan jus asam jawa
  • 1/2 cawan cili kisar
  • Garam dan gula secukup rasa
  • Air secukupnnya

BAHAN KISAR HALUS :-)
  • 6 biji bawang merah
  • 2 ulas bawang putih
  • 2 biji buah keras
  • 1/2 inci belacan
  • 1/2 inci kunyit hidup
  • 1 hirisan nipis lengkuas
  • 1/2 camca teh lada hitam biji (optional)
CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam periuk, tumis bahan kisar halus hingga harum, masukkan cili kisar dan tumis hingga terbit minyak. Tuang air secukupnya & juga ayam. Kacau dan biar mendidih. Tambah sawi jeruk, bunga kantan dan daun kesom. Biar mendidih.
  2. Masukkan jus asam jawa, kacau perlahan. Perasakan dengan garam dan secubit gula. Biar masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi hangat dan ulam-ulaman...(sesiapa nak letak serbuk perasa pun boleh..)

Selamat mencuba!

Friday, August 3, 2012

Pulut Lepa aka Pulut Panggang Versi Terengganu

Assalamualaikum....

Bersua lagi di hari Jumaat yang barakah pada bulan yang mulia Ramadhan Al-Mubarak... Alhamdulillah masih dipanjangkan umur & dapatlah ku berkongsi lagi resepi2 di blog kesayanganku bersama teman2 & follower2 tersayang.  Terima kasih MaDiHaA ucapkan kepada teman2 sekalian yang tak jemu2 datang berkunjung ke blog MaDiHaA walaupun MaDiHaA sendiri tidak dapat membuat kunjungan balas kesemua blog teman2... Harapnya takde yang berkecil hati ye.. Kalau ada tu.. MaDiHaA mohon maaf sangat2...

Oklah.. entry ringkas saja hari ni sebab sekejap lagi MaDiHaA terpaksa keluar ke KL sekejap atas urusan kerja..  Jadi kita teruskan dengan resepi yang nak dikongsi hari ni ye.


Resepi hari ni dengan bangganya MaDiHaA sebagai anak jadi Terengganu nak berkongsi resepi Pulut Panggang Versi Terengganu atau lebih dikenali sebagai Pulut Lepa di Terengganu.  Istimewanya Pulut Lepa ini ialah kerana intinya diperbuat daripada isi ikan yang dimasak dengan santan dan lain2 ramuan..  resepi inti ini juga boleh digunakan untuk membuat Paung Ubi/Pulut & juga Tembosa Ikan.. semuanya kuih-muih yang hanya boleh didapati di Terengganu.. hehe.. 

Ok mula2 kita sediakan dulu intinya yer... 


sila besarkan untuk paparan yang lebih jelas


INTI PULUT LEPA
Bahan2
1 kg ikan selayang / ikan uji rashid / ikan kembung
1 sudu kecil garam & 4 keping asam keping (untuk merebus ikan)
½ biji kelapa (ambil santan pekat anggaran 2 cawan)
6 ulas bawang merah ~ dimayang halus
1 inci halia ~ dihiris memanjang halus
1 sudu kecil halba
garam & gula secukup rasa
serbuk perasa jika suka

Cara Menyediakan Inti

1. Rebus ikan dengan garam, asam keping & sedikit air.
2. Sejukkan ikan & asingkan isinya sahaja.
3. Tumbuk isi ikan hingga lumat
4. Dalam kuali.. masukkan santan, bahan2 hiris, halba, isi ikan, garam & gula secukup rasa.
5. Masak bahan2 tersebut hingga menjadi betul2 kering & berderai.
6. Angkat & ketepikan sedia utk digunakan.


sila besarkan untuk paparan yg lebih jelas..

PULUT LEPA aka PULUT PANGGANG VERSI TRENGGANU
Bahan2
1 kg beras pulut ~ direndam semalaman atau sekurang2nya 3 jam
1 biji kelapa ~ ambil santan pekat anggaran 3 cawan (kalau rasa kering sgt.. boleh tambah lagi)
2 sudu kecil garam/ secukup rasa
Daun pisang utk membungkus ~ potong anggaran selebar 7 inci setiap sekeping dan lap permukaannya.
Lidi yang dipotong runcing sepanjang 1 ½ inci (untuk cucuk daun pisang) atau boleh juga gunakan stapler saja.. (org dulu2 guna lidi)
kapur makan (untuk di lengserkan pd jari jemari utk mengelakkan pulut melekat2 pd jari)

Cara Menyediakan

1. Toskan pulut yang direndam tadi & masukkan ke dalam pengukus (elok guna pengukus lubang halus agar pulut tak jatuh jika pengukus berlubang besar.. alaskan dengan daun pisang). Kukus selama 30 - 40 minit.
2. Angkat pulut dan masukkan ke dalam besen dan arong dengan santan yg dicampurkan dengan garam. Kacau hingga rata dan kukus sekali lagi selama 30 minit atau hingga pulut masak.
3. Sediakan daun pisang (letak atas meja atau papan pencanai atau atas kekuda kalau buat kat lantai).
4. Sapukan jari dengan kapur makan agar pulut tak melekat pada jari. Sudukan anggaran 2 ~ 3 sudu besar pulut atas daun pisang dan ratakan. (rujuk pada gambar).
5. Sudukan inti anggaran 3 sudu kecil lalu balutkan inti tadi dengan pulut dengan beralaskan daun pisang. Pastikan inti tertutup dengan pulut dan berada ditengah2 pulut supaya inti tak berterabur waktu nak makan
6. Potong lebihan daun pisang kiri & kanan balutan pulut tadi anggaran 1 inci.
7. Dengan menggunakan jari.. tekan/cucuk2 pulut ke dalam balutan daun pisang tadi agar ia kemas & mampat.
8. Cucuk dengan lidi atau stapler untuk mengemaskan balutan. 


9. Bila dah siap.. bolehlah dibakar menggunakan dapur gas ataupun arang. Bolehlah dihidangkan panas2 atau sejuk... sedapppp!!


Selamat mencuba!


Thursday, August 2, 2012

Tamban Kering Cili Hijau

Assalamualaikum....

Pagi ni nak share resepi lauk yang simple tapi boleh bangkitkan selera terutama ketika bersahur.. Sebabnya lauk ni pedas2 sikit serta ada rasa masam2 sikit.  Kalau kurang berselera time sahur tu memang berselera kalau dapat lauk ni insyaAllah...

Bahan2nya pun hanya bahan2 murah je.. tapi yang wajib sekali ialah ikan tamban kering tu sendiri.. Kalau guna ikan bilis dah lari rasanya tu... Tapi skrg ni agak jarang nampak ikan tamban kering kat kedai.. mungkin kat pasar bahagian kering adalah kot... aku ni memang jarang pegi pasar... hehe... Ikan tamban kering ni biasanya takdelah besar macam ikan tamban basah tu...  saiznya kecik2 je.. tapi off course le lebih besar dari saiz ikan bilis tu... Bagi aku lauk ni memang membangkitkan selera... cuba2lah ye kalau dah takde idea nak masak apa tu... 

Kat bawah ni disertakan resepinya...


Tamban Kering Cili Hijau
Resepi : MaDiHaA aka Ratna
 
Bahan2
1 mangkuk sedang isi ikan tamban kering yg telah dikopek bersih (buang kulit/sisik & buang kepala & perut ~ belah kecik2 & basuh)
4 ~ 5 biji cili hijau ~ potong serong
5 ~ 6 biji cili padi ~ belah 2
1 biji bawang besar saiz XXL ~ dimayang
1 ulas bawang putih ~ dimayang
1 sudu besar asam jawa ~ campur sikit air ambil jusnya
2 cawan santan pekat dari setengah biji kelapa
minyak untuk menumis
garam & perasa secukupnya

Cara2 menyediakan
1. Panaskan minyak masak. Masukkan ikan tamban dan kacau2 seketika. (tak perlu garing.. sekadar lembut jer)
2. Masukkan bawang putih & bawang besar. Kacau2 lagi hingga bawang layu.
3. Masukkan cili hijau, cili padi, santan & air asam jawa.
4. Masak hingga ikan tamban lembut dan santan agak kering.
5. Perasakan dengan garam & aji secukupnya (rasa dulu sebelum boh garam sebab ikan tamban tu dah masin ~ tp kalu tengah puasa.. pandai2lah agak ye.. kurangkan sikit garamnya.. hehe..).
6. Sedia dihidangkan.

Selamat mencuba!

Wednesday, August 1, 2012

Red Rubies

Assalamualaikum..

Sambung sikit lagi entry untuk hari ni sementara free sikit ni.... 

Pencuci mulut yang asalnya dari Thailand... Kalau pegi mana2 restoren Thai sure ada pencuci mulut ni.. kadang2 dorang campurkan dengan hirisan nangka.. best! memang sesuai dibuat juadah berbuka puasa.. nyaman je masuk tekak apalagi bila tergigit kiub2 sengkuang cina tu.. Sengkuang cina tu kalau makan saja macam tu pun dah sedap... rangup, manis2 buah... inikan pula bila dah dijadikan Red Rubies gini... lagila...

Resepinya seperti di bawah ye... resepi ni asalnya dari sahabat cyber Aliza Mansur.. Aliza memang biasa tulis resepi dalam BI.. malas la pulak nak translate ke BM... u all semua pun bijak2 belaka kan.... hehe...

Red Rubies
Resepi : Aliza Mansur (thanks!)
Sumber : MaDiHaA aka Ratna

you need:
1 cup diced water chestnuts (sengkuang cina) (MaDiHaA used 2 cups)
Red colouring
½ cup tapioca starch (or corn flour)
¾ cup all-purpose flour
5 cups water
Crushed ice 

 Sweet coconut milk:
½ cup sugar
¾ cup water
¾ cup thick coconut milk
A tiny pinch of salt

 
how to:
Sprinkle water chestnut with a few drops of red colouring and toss until equally coated a bright red (hence the name “red” rubies). Combine the two types of flour and toss in the chestnuts to ensure all are thoroughly, and evenly coated. Shake off the excess flour.

Bring water to the boil and boil the chestnuts for about 3 mins, then immediately scoop out and plunge into ICE COLD water (MAKE SURE A LARGE BOWL OF ICED WATER IS NEAR YOU). Drain and set aside.

To make the sweet coconut milk, boil the sugar and water until sugar is totally dissolved. Slowly add in the coconut milk and salt and heat, not boiling, for a few minutes. Set aside to cool.

To serve, put some rubies in a bowl and add the sweet coconut milk over with some crushed ice. Popular additional garnishes include thin slices of jackfruit or pieces of young coconut. 

Selamat mencuba!

Puding2 Tempahan...

Assalamualaikum...

Hampir terlupa nak update puding2 yang ditempah oleh Sheila ni... Sebenarnya order ni dibuat sebelum Ramadhan lagi.. tapi dek asyik sibuk mengupadate resepi sampai terlupa nak masukkan gambar2 ni ke blog.. hehe.. sorry ye Sheila... & terima kasih sebab sudi order puding2 ni dengan MaDiHaA...

Tiga jenis puding... Puding Roti Marble, Puding Pelangi Marble & Puding Coklat Marble...



Terima kasih sekali lagi ye Sheila...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KongsiResepi.com