Showing posts with label Masakan Pahang. Show all posts
Showing posts with label Masakan Pahang. Show all posts

Tuesday, September 16, 2014

Gulai Asam Rom Belulang (kulit lembu)

Assalamualaikum & salam sejahtera...
 
 
Selamat bercuti & selamat menyambut Hari Malaysia.  Hari ni takde ke mana2... duduk rumah aje sambil layan anak2 & menyiapkan tempahan kuih muih.

U all pernah makan kulit lembu?  Orang kampong suami panggil belulang. Kalau tak silap orang Negeri Sembilan panggil jangek.  Di Indonesia pula kulit lembu ni popular dibuat keropok.  Ada nama khasnya tapi MaDiHaA lupa apa sebutannya.  Belulang ni sedap rupanya dimasak gulai.  Kebiasaannya di masak gulai lemak cili padi.   Sebelum ni MaDiHaA tak pernah makan.  Tapi kalau belah Terengganu popular dengan rojak kateh yang diperbuat dari kulit dari kaki lembu.  Memang marbeles aduhh.. kecur dibuatnya.. hehe..  Belulang ni agak leceh nak prosesnya sebab perlu dibakar kulitnya dan dikikis sehingga bersih sama je prosesnya nak buat buat rojak kateh pun kena bakar dulu bahagian kaki lembu & kikis bulu2nya sampai bersih berkali2.  Jika kaki lembu.. popular juga di KL ni dengan masakan sup yang dipanggil Sup Keting.  Soalnya... semua itu asalnya dari kulit dari lembu atau kerbau. Cuma nama je berlainan.
 
Kali ni MaDiHaA masak gulai asam rom yang popular di Negeri Pahang.  En. suami la yang dok teringin sangat ni... alhamdulillah.. lepas dah hajatnya bila dia terjumpa orang jual belulang ni kat pasar pagi Kampong Medan.  Dah siap dibersihkan belulang ni... putih macam babat.  Senang betul dok kat bandar ni yer.. semua bahan dah siap diproses bersih.. tinggal kena ada RM aje.  Kalau kat kampong.. nak makan semua kena buat sendiri.  Bukan semua orang rajin nak membakar & mengikis kulit lembu tu.. hishh... leceh kerjanya.. hehe..

Oklah.. jom MaDiHaA kongsi resepi popular di Raub & Jerantut ni yer...
 
 
Gulai Asam Rom (aserong) Belulang
Resepi : MaDiHaA a.k.a Ratna (dengan tunjuk ajar dari MIL & suami)

Bahan2
1 kg Belulang (yg siap diproses) ~ dihiris kasar kemudian direbus sekejap kemudian tos
1 kuntum bunga kantan ~ belah 2 atau 4
sedikit daun kesum
sedikit daun cemomok/daun pijat ~ gunakan 1/4 atau 1/6 dari sehelai daun
1 - 2 keping asam keping
garam secukup rasa (jgn byk sebab dalam bahan tumbuk dah letak garam)
aji (optional)
4 cawan air 

Bahan tumbuk
25 biji cili padi (hampir2 1/2 cawan)
1 sudu kecil garam (sebaiknya garam kasar)
2 inci kunyit hidup (pilih kunyit tua anggaran sebesar ibu jari.. kalau kecik.. lebihkan sikit)
4 sudu besar asam rom
(tumbuk dulu kunyit hidup hingga lumat kemudian masukkan garam kasar & cili padi tumbuk lagi.. bila dah lumat barulah masukkan asam rom & tumbuk agak2 bercampur & separa lumat je..  
 
Cara 2 menyediakan
1. Campurkan bahan2 yang sudah ditumbuk dengan sedikit air.. jadikan pes. Tuangkan ke dalam periuk & campurkan dengan 4 cawan air.
2. Campurkan dengan semua bahan2 lain (kecuali garam) & jerang sehingga mendidih. Biarkan hingga belulang lembut & tambah garam secukup rasa. Biarkan hingga kuah agak pekat & secukup rasanya & bolehlah dihidang bersama nasi putih & ikan masin. 

Selamat mencuba!
 

Tuesday, November 26, 2013

Acar Timun Bertauchu

Assalamualaikum & selamat pagi...



Kongsi resepi sayur la pulak hari ni... lama tak pos resepi sayur.. hehe.. sayur ni salah satu menu wajib bagi kami.. kalau takde sayur rasa macam ada yang kurang je pulak.  Kalau nak cepat & tak sempat nak masak sayur berasingan.. biasanya MaDiHaA lebur je sayur banyak2 dalam lauk sekali especially dalam kuah kari ke... dalam kuah asam pedas ker atau dalam asam rebus... selalunya sayur bendi yang paling menjadi kegemaran MaDiHaA... kalau takde bendi.. terung pun boleh.  Kadang2 tak rasa nak makan sayur yang dimasak... ulam-ulaman pula jadi penggantinya.. lawan dengan sambal belacan ataupun budu... mak mertu lalu belakang pun tak perasan.. (apa punya menantu makan tak ajak mertua sekali.. heheeee...)



Oklah.. dah mulalah tu nak merapu... cakap pasal mertua.. sayur kali ni resepi yang belajar dari mertua MaDiHaA.  Orang Pahang memang kenal kot lauk ni.  Dengar kata selalu jumpa kat kenduri kendara.  Tapi memang betul pun kalau belah Raub kg mertua.. MaDiHaA memang biasa juga jumpa sayur timun dimasak dengan tauchu macam ni.  Biasanya kenduri2 kecil macam kenduri arwah, kenduri doa selamat dan sebagainya. 

Sebenarnya ada kisah di sebalik kejadian Acar Timun Bertauchu ni.  MaDiHaA dah siap2 potong timun style memanjang gini kononya nak dimasak acar yang kuning2 ada letak biji sawi tu.  Acar yang biasa jumpa kat kenduri2 kawin tu kan.  Teringin bebenor nak mkn acar pesen tu.  Tup2 bila en. suami balik dari kerja... dia suruh MaDiHaA masak acar style yang mak dia selalu masak.. huhu... Rasa macam sedih jugak masa tu sebab masa tu tekak memang dok teringin ala2 mengidam (tp takde isi) sangat2 nak makan acar yg kuning2 tu.  Tapi demi suami tersayang... isteri terpaksalah mengalah & utamakan keinginan suami dahulu.  Sebenarnya sedap juga lauk ni... cuma.. biasalah kan.. bila hajat tak kesampaian tu rasa cam hajat tak lepas jer.. hehe.. Dah tu esoknya.. balas dendamlah weehhh... stok timun pun ada lagi... apalagi.. esok tu masak jugalah acar timun yg diidam2kan.. hahaha... dua hari berturut2 la pulak masak sayur timun.. kekeke... takpelah kan.. janji puas hati... kira adil ler kan.. hehehe.. Ok dah jom kita tengok resepinya yer....


Acar Timun Bertauchu
Resepi : dari mertua MaDiHaA aka Ratna

2 biji timun saiz sederhana ~ dipotong memanjang kasar
4 biji bawang merah ~ dibelah 2
1 biji bawang besar ~ dihiris memanjang
2 ulas bawang putih ~ dihiris
2 biji cili merah / hijau ~ dibelah 2
sejemput ikan bilis (jika suka)
2 sudu besar tauchu (jangan mumbung sangat)
1 sudu besar asam jawa ~ bancuh dengan air jadikan jus
sedikit gula, aji & garam (jika perlu)
sedikit air (tak perlu byk)
sedikit minyak

Cara penyediaan
1. Panaskan minyak lalu tumiskan bawang besar, ikan bilis & bawang putih yang dihiris hingga naik bau.  Masukkan air, tauchu & air asam jawa.
2. Masukkan timun & biarkan mendidih.  Biar timun sedikit layu, kemudian masukkan gula & aji sikit.  Jika kurang masin boleh tambah sikit garam (biasanya tak perlu tambah garam sebab masin tauchu dah mencukupi). Akhir sekali masukkan bawang merah & cili besar yang dibelah dua tadi.  Kacau sebati & biar layu sikit.  Bolehlah matikan api & dihidangkan.

Selamat mencuba!

Wednesday, April 10, 2013

Patin Masak Tempoyak

Assalamualaikum & salam rindu semua....


Waaaaa... rindu sangat-sangat nak update blog.. tapi apakan daya.. tiba-tiba saja dilanda kesibukan yang melampau.  Ya.. kita utamakan perkara yang wajib barulah kita jenguk blog kan..?

Hari Isnin kelam kabut MaDiHaA dibuatnya bila anak dari asrama telefon mengatakan sekolahnya di tutup selama seminggu!  Tutup lagi?? Baru je lepas bercuti seminggu.  Why??  Kakak Dini cakap Guru Besar arahkan semua murid pulang ke rumah masing2 disebabkan kejadian histeria yang tak terkawal.  Sebenarnya sejak sebelum cuti seminggu lagi dah ada yang kena histeria.  Kakak Dini ada telefon & katanya.. malam Ahad baru2 ni.. beberapa orang ustaz nak pasang 'pagar baru' sebab ramai murid yang kena histeria.  Katanya dia takut.. tapi sempatlah MaDiHaA pesan suruh baca ayat Kursi banyak2 & baca surah2 yang lain yang dia hafal.  Tapi yang buat dia risau sebab dia tak boleh baca disebabkan sedang 'period' tu yang dia risau & takut sangat tu.  Jadi aku hanya katakan padanya.. supaya sentiasa ingat pada Allah S.W.T.  Sesungguhnya Dia maha berkuasa dari segala2nya.. Dia sentiasa akan melindungi kita sekiranya kita sentiasa ingat padaNYA.. insyaAllah..  

Dalam pukul 10 lebih tu kakak Dini telefon katanya dia kena balik hari tu juga.  Guru Besar arahkan murid2 balik disebabkan hampir 30 orang murid telah diserang histeria! Ya Allah... ramainya... meremang bulu roma... lepas di 'pagar' lagi ramai yang kena.  Masa assembly pun ada yang kena, bila dah masuk kelas pun ada lagi yang kena.  Tolong yang sana... yang sini pula kena.. aduiiii... boleh bayangkan betapa kelam kabutnya keadaan masa tu.  Harap2 semoga perkara ini dapat di selesaikan segera.  Semoga dapat diatasi agar tiada lagi murid yang diganggu.  Oleh kerana anak nak balik.. jadi terpaksalah MaDiHaA ambil cuti halfday hari Isnin tu untuk jemput dia di stesyen bas di KL.  Alhamdulillah semuanya selamat.  Risau juga sebab dia terpaksa naik bas sendiri dari depan sekolah sehingga ke bandar Raub & baru ambil bas ekpress ke KL. Sebelum2 ni.. biasanya murid naik bas terus dari sekolah kerana pihak sekolah telah aturkan bas masuk ke sekolah. Tapi kali ni disebabkan keadaan kecemasan, pihak sekolah tak sempat nak aturkan bas utk murid-murid yang nak pulang ke KL. Jadi semua murid kena naik bas sendiri.  Mujurlah ramai juga kakak2 senior yang sama-sama nak balik KL.  Jadi murid2 junior ikut kakak2 senior lah.  Legalah sikit.

Ok selesai bab anak.. hari Selasa semalam pula.. seharian sibuk siapkan presentation untuk rakan pejabat.. nak kata bos sendiri tak juga sebab berlainan department.... tp my x-boss jugalah.. orang mintak tolong kan.. kita tolonglah.. sebab dia tak pandai nak godek Powerpoint... so.. kita tolonglah siapkan presentation untuk meeting di Myanmar tu.. fuhh... hari ni pun sambung lagi... until pukul 3 tadi barulah siap... 54 slides siap... phewww! Lega!!  Yang best dapat belanja KFC hari ni dari my x-boss tu.. bukan I sorang.. tapi kakak Dini pun dapat sebab dia ikut MaDiHaA datang opis ni sebab dia takut dok rumah sorang2.. hahaha... rasuah ke tu ek? Harap2 bukan rasuah... tanda terima kasih la tu kot.. hehe...



Oklah.. disebabkan dari awal asyik dok bercerita pasal kejadian di Pahang..  hari ni share resepi ala kampong iaitu resepi dari Pahang la pulak.  Resepi popular di Temerloh, Pahang.  Feberet en. suami.... tapi bukan MaDiHaA.  Tak tau kenapa dalam banyak2 ikan.. ikan patin yang MaDiHaA paling tak suka.  Padahal.. ikanlah yang paling MaDiHaA gemar.. tapi bila ikan patin.. memang tak boleh.  Bukan menyombong.. tapi tekak takleh nak terima akan rasanya.  Tapi kali ni MaDiHaA cubit2 jugalah sikit.. ambil hati suami... kekekeke...

Ok jom layan resepi.. resepi biasa2 je yang ramai dah tau masak ni.. tapi takpelah kan... sharing is caring...

Patin Masak Tempoyak
Resepi : MaDiHaA aka Ratna

Bahan2
1 ekor ikan patin ~ dibersihkan & potong 4 bahagian, rendam dalam air asam jawa 15 minit
2 ~ 2 1/2 cawan air
gula & garam secukup rasa
secekak daun kesum (jika tiada boleh ganti daun kunyit yg disiat2)
1 kuntum bunga kantan ~ dibelah 2 (MaDiHaA guna bunga yg hampir kembang, jadi guna separuh je)

Bahan ditumbuk halus
1 inci kunyit hidup
15 biji cili padi
3 sudu besar tempoyak (tumbuk cili & kunyit dulu baru campurkan tempoyak)

Cara menyediakan
Masukkan semua bahan dalam periuk & didihkan. Sesuaikan rasanya & bila ikan masak bolehlah matikan api.  Sedia untuk dihidangkan.



Selamat mencuba

Tuesday, November 6, 2012

Sambal Pedas Jering Cambah (lagi!)

Assalamualaikum....
Tayang menu ulangan lagi... jangan marah eik! Nak buat macamana... lauk ni antara lauk feberet & yang paling laku kalau dimasak kat rumah. Memang antara menu yang kerap juga dimasak terutama bila ada jering cambah samada ambik dari kampong atau beli dari pasar tani.   
Anak2 terutama kakak Dini & abang Haziq yang tak makan jering ulam pun akan makan nasi bertambah2 kalau masak sambal jering ni. Perkenalkan pulak pada adik beradik & sepupu sepapat sebelah aku yang juga langsung tak suka makan jering.. semuanya jatuh chenta bila jering dimasak begini! Hehehe.. Itulah dia penangan sambal jering yang sangat2 sedap nih.... Inilah dia satu lagi menu yang diperkenalkan oleh my abang cayang... Terlalu banyak makanan2 dari kampong suami yang sedap2 & telah menjadi makanan kegemaranku sejak2 dah jadi menantu orang Raub. Hebatkan? heheee...
Sambal Pedas Jering Cambah
Resepi : MaDiHaA aka Ratna
   
Bahan2
30 keping jering cambah
(30 keping tu maknanya dari 15 biji jering)
(jering cambah ialah jering tua yang telah keras yang ditanam didalam pasir khas beberapa ketika untuk merangupkan kembali jering tersebut) 
segengam ikan bilis - dikopek bersih
1 biji bwg besar - hiris bulat 
1 keping asam gelugur
garam, gula & perasa secukupnya
minyak secukupnya 

Bahan2 Ditumbuk Halus
20 - 25 biji cili padi (boleh lebihkan jika nak lebih pedas)
2 ulas bwg putih
6 ulas bwg merah
1 cm kunyit hidup
Jering cambah yang telah dicuci bersih
Cara2 Memasak
1. Jering dibersihkan. Buang bahagian kulit ari & akar jering jika ada & buang juga jika ada bahagian yg busuk/warna coklat tua. Basuh bersih jering & tos. Hiris atau sagat nipis jering tadi kemudian dibasuh & tos 
2. Panaskan minyak (agak banyak) dan goreng jering yang dihiris hingga layu & nampak masak. Angkat, tos dan ketepikan.
3. Gunakan minyak yang sama & gorengkan ikan bilis yang siap dikopek hingga garing. Angkat & ketepikan.
4. Masih gunakan minyak yang sama tetapi kurangkan sedikit minyaknya.  Tumiskan bahan2 tumbuk tadi. Tumis hingga wangi & masak. 
5. Masukkan asam gelugur, bawang besar hiris dan kacau2. Masukkan ikan bilis, jering goreng tadi serta gula, garam & serbuk perasa dan kacau bagi rata.
6. Rasakan apa yang kurang jika perlu boleh ditambah.
7. Sedap dimakan dengan nasi putih atau nasi lemak...

Yang ini sambal jering tak cukup ikan bilis hehe.. & versi jering tak digoreng dulu tapi ditumiskan dulu rencah2nya.. pun sedap juga!
 
Selamat mencuba!

Thursday, March 29, 2012

Gulai Asam Rom (aserong) Perut / Babat... sajian popular negeri Pahang..

Assalamualaikum....

Kalau kelmarin ku masukkan gambar sajian nostalgia aku masa zaman budak2 waktu mengikut arwah ayah & ma ke kebun sayur.. hari ni teringin pulak nak kongsikan resepi sajian yang popular di negeri Pahang terutamanya di daerah Jerantut, Raub dan kawasan2 berdekatan dengannya.. Bukan semua daerah di negeri Pahang yang ada menyajikan lauk ni.. contohnya keluarga ku sendiri yang telah berhijrah ke Pahang daerah Rompin tak pernah pula terjumpa sajian gulai asam rom ni. Sejak aku kenal dengan suami yang berasal dari Raub barulah aku tau pasal gulai yang sedap ni...


Gulai Asam Rom atau sebutan orang kampong suami gulai aserong adalah sajian tradisi yang begitu popular di sana. Bukan saja dijadikan masakan harian.. kadang kala terjumpa juga semasa kenduri kendara. Khabarnya gulai asam rom lebih dikenali di sekitar Kg.Ulu Sungai (kg suami lah tu.. hehe) dan Batu Talam, Raub & Ulu Tembeling, Jerantut (Tempat lain ada juga). Terdapat dua jenis asam rom iaitu diperbuat dari buah perah dan satu lagi dari biji getah.  Orang2 kampong di Ulu Tembeling, Jerantut biasanya menghasilkan asam rom dari biji getah memandangkan sekarang agak sukar untuk mendapatkan buah perah kerana dah banyak pokok perah pupus dek kerana pembangunan atau tanah yang diteroka untuk pertanian.  Manakala masyarakat kampong di Raub hasilkan asam rom dari buah perah yang dikutip dari hutan kerana buah perah masih lagi dapat di cari di hutan2 berhampiran kampong. Cara menghasilkan asamrong samada dari buah perah atau biji getah adalah sama.  Buah perah ni selain boleh dijadikan asam rom (bahan utama yg digunakan utk membuat gulai ini), boleh juga dijeruk bersama petai atau direbus (masa merebusnya berjam2) & dimakan begitu saja. Rasanya sangat sedap! Jika nak jadikan asam rom.. buah perah melalui pelbagai proses & biasanya buah yang siap diproses diperam sekurang2nya sebulan atau lebih.. barulah sedap dibuat gulai.  Jika nak merebus untuk dimakan pula.. biasanya mereka yang pandai saja yang boleh membuatnya sebab jika tak kena cara & tak pandai menjaga api.. buah perah boleh memabokkan!  Berbeza pula dengan biji getah.. ia tidak boleh direbus untuk di makan seperti buah perah.  Ternyata buah perah lebih istimewa kerana banyak kegunaannya & rasanya pulak sangat sedap!

Kalau ada yang belum kenal buah perah.. kat bawah ni aku letakkan gambar2nya ye.. Gambar2 ni semua adalah copy & paste dari fotopages ku dulu... waktu ni suami & adik2 ipar mencari buah perah di hutan. Sengaja balik kampong beberapa hari untuk mengutip buah perah ni untuk dijadikan stok asam rom sebab masa tu musim perah tengah meluruh.  Buah perah ni dia bermusim tidak macam buah getah yang lebih mudah dicari. Jadi kalau tiba musim buah perah jika ada kelapangan suami akan mengikut adik2nya mengutip perah di hutan sematanya untuk menghasilkan asam rom untuk stok setahun. Jika nak baca cerita lanjut pasal xpdc mencari buah perah ni.. bolehlah klik kat SINI ada macam2 cerita & banyak lagi gambar2 yang lain kat situ.. hehe..

sila klik gambar untuk saiz yang lebih besar


Buah perah yang di proses akan memakan masa berhari2 sebab sebelum dijadikan asam rom.. buah perah perlu dijemur beberapa hari kemudian bila cukup kering.. ia akan diketuk untuk mengupas kulitnya kemudian dijemur lagi sehingga agak kering. Lepas itu isi yang dah agak kering akan ditumbuk separa lumat. Diuli bersama sedikit air kemudian barulah diisikan ke dalam botol yang sesuai. Cara mengisi pun perlu betul2 padat jika tidak asam rom tidak akan cantik.  Akhir sekali asam rom yang telah diisi ke dalam botol akan di simpan paling kurang 1 bulan sebelum boleh dibuat gulai. Sebenarnya boleh juga dibuat gulai sekiranya belum cukup sebulan tetapi gulai agak cair dengan warna yang agak pudar & sudah pastilah kesedapannya juga tidak sama dengan menggunakan asam rom yang dah di peram lama. Warna asam rom akan berubah dari warna putih ke warna hitam jika lebih lama di simpan. Lebih lama di simpan.. lebih sedap gulai yang dihasilkan nanti.  Antara bahan utama yang biasa dijadikan gulai asam rom ialah ikan sungai, ayam, perut atau daging terutama daging haiwan hutan seperti pelandok atau kancil. Tapi sekarang ni.. mana la nak cari kancil atau pelandok kalau tak pegi berburu.. hehe.. biasanya mertua ku masak gulai asam rom ayam atau ikan sungai atau ikan keli aje.. tapi aku kat sini kalau teringin nak masak gulai ni.. biasa gunakan ayam atau perut/babat lembu. Memang sedap!

 Inilah rupa asam rom yang diperbuat dari biji buah perah yang telah diperam berbulan2.. dari asal warna putih bertukar menjadi warna hitam. Sekali pandang macam gula merah.. hehe.. Asam rom yang diperam ni kadang kala akan mengeluarkan minyak sebab dasarnya buah perah memang berlemak.. mengikut kata MIL.. minyak dari asam rom ni boleh disimpan & dijadikan ubat gatal2 pada kulit...


Oklah.. panjang lebar pulak bercerita hari ni ye... mentang2lah ada banyak masa free.. hehe... 

Ok jom kita tengok resepi nya ya.. resepi hasil tunjuk ajar dari ibu mertua.. terima kasih mak sebab ajar masak gulai yang sedap sangat ni... hanya mereka yang pernah merasa je tau kesedapan gulai ni.. Yang pasti.. bila ku perkenalkan gulai asam rom ni pada keluarga sebelah aku.. semuanya dah jatuh cinta dengan gulai ni.. hehe.. agak sukar nak gambarkan bagaimana rasanya.. rasa yg agak pelik.. tapi amat sedap! Walaupun namanya ASAM.. tapi ia tidak masam! hehe.. Tapi awas ye! Gulai asam rom ni sangat3 pedasssss!! Pedas tapi sedapp!! Gulai ni memang wajib pedas barulah sedap. Mereka yang alah pada pedas atau cili padi memang di larang merasa gulai ni.. hehe..


Gulai Asam Rom (aserong) Babat/Perut
Resepi : MaDiHaA a.k.a Ratna (dengan tunjuk ajar dari MIL & suami)

1 kg perut/babat ~ dihiris kasar kemudian direbus sekejap je kemudian tos
1 kuntum bunga kantan ~ belah 2 atau 4
sedikit daun kesum
sedikit daun cemomok/daun pijat ~ gunakan 1/4 atau 1/6 dari sehelai daun (sila lihat gambar)
1 - 2 keping asam keping
garam secukup rasa (jgn byk sebab dalam bahan tumbuk dah letak garam)
aji (optional)
4 cawan air 

Bahan tumbuk
25 biji cili padi (hampir2 1/2 cawan)
1 sudu kecil garam (sebaiknya garam kasar)
2 inci kunyit hidup (pilih kunyit tua anggaran sebesar ibu jari.. kalau kecik.. lebihkan sikit)
4 sudu besar asam rom
(tumbuk dulu kunyit hidup hingga lumat kemudian masukkan garam kasar & cili padi tumbuk lagi.. bila dah lumat barulah masukkan asam rom & tumbuk agak2 bercampur & separa lumat je.. 

Sila klik gambar utk saiz yang lebih besar.
Pokok cemomok atau aku panggil daun pijat sebab bau daun ni sama macam bau pijat yang busuk tu.. hehe.. tapi ini adalah salah satu bahan yang penting untuk gulai ni.. biasanya aku bawa balik ke PJ & keringkan untuk dijadikan stok.. bila2 nak masak gulai ni bolehlah digunakan..



Cara 2 menyediakan
1. Campurkan bahan2 yang sudah ditumbuk (sila lihat cara2nya) dengan sedikit air.. jadikan pes. Tuangkan ke dalam periuk & campurkan dengan 4 cawan air.
2. Campurkan dengan semua bahan2 lain (kecuali garam) & jerang sehingga mendidih. Biarkan hingga perut lembut & tambah garam secukup rasa. Biarkan hingga kuah agak pekat & secukup rasanya & bolehlah dihidang bersama nasi putih & ikan masin. 

Selamat mencuba!





Saturday, February 11, 2012

Sambal Hitam Pahang lagi...

Assalamualaikum & salam sejahtera semua..

Hari ni bersiaran dari dalam bilik nampaknya... hehehe.. biasa bersiaran dari meja pejabat... tapi kali ni terus menerus dari atas katil... kekekeke... adakah ia berbunyi seksi? Ker seksa? hahaha... mana2lah.. yang penting tuan rumah dapat mengupdate dengan selesa. Bukan apa... kat rumah ni line tenet sangat2 lembab kalau bersiaran dari ruang tamu sebab kurang signal... hanya dari dalam bilik je line okay sikit.. jadi tempat yang paling selesa dalam bilik ni mestilah atas katil menaip sambil meniarap lagi! Ni sebenarnya sambil2 tunggu anak dara bersiap untuk ke sekolah ganti petang ni..  hanya sekolah kebangsaan je kena ganti sebab sekolah agama takde cuti tambahan masa raya cina aritu... so sambil2 tu ibunya taip ler entry kejap... 


Oklah.. takmo bebel panjang2... meh tengok sambal hitam Pahang yang aku buat baru2 ni.  Ekoran stok buah belimbing buluh yang dibeli mr. hubby agak banyak... so..  bolehlah buat sambal hitam Pahang yg best ni lagi... Sebenarnya memang pun tujuan cik abang beli belimbing tu nak suruh mem dia ni buat sambal hitam tu... tapi mem dia takdelah habiskan semua belimbing tu untuk di sambal... simpan juga untuk masak lain & gulai ikan garaman dalam entry semalam pun ada letak juga belimbing buluh tu... cadangan nak buat nasi dagang pulak terpaksa kiv dulu sebab byk sangat menu yang nak dimasak... tp memang terliur & teringat kat gulai nasi dagang aje tiap kali nampak belimbing buluh tu... Oklah ulang tayang resepinya yer... Kali ni MaDiHaA buat 2 kali resepi...

Sambal Hitam Pahang
Resepi : Mertua MaDiHaA
Sumber : MaDiHaA


Bahan2
½ cawan belimbing buluh rebus [rujuk resepi cara2 merebus]
½  cawan cili padi (ikut kepedasan masing2)
2 cawan ikan bilis yang telah dikopek 
6 ulas bawang merah [3 ulas ditumbuk, 3 ulas dihiris nipis]
5 sudu besar kicap manis atau secukup rasa (optional.. bukan wajib. resepi asli takde.. masak itukan subjektif! & kadang2 perlu kreatif.)
garam & gula secukup rasa
1 cawan minyak masak

belimbing buluh sedang direbus
Cara2 Menyediakan
1. Sediakan terlebih dahulu belimbing buluh. Kuantiti belimbing buluh terpulang masing2.  Belimbing rebus ni boleh disimpan dalam peti sejuk sebagai stok. Jadi bolehlah rebus banyak2 & simpan stok.  MaDiHaA buat banyak juga rasanya lebih dari 1/2 kg belimbing buluh segar.  Belimbing hendaklah dicuci bersih.  Masukkan ke dalam periuk TANPA AIR dan renih dengan menggunakan api yang kecil.  Biar sehingga belimbing mengeluarkan jusnya sendiri & kecut.  Selang seminit atau dua minit mesti dikacau supaya periuk tidak hangit.  Biarkan sehingga belimbing mengecut & jusnya betul2 kering dengan api yang kecil sehingga warna belimbing bertukar menjadi gelap.  

belimbing yang siap direbus

PESANAN: jika nak guna untuk buat sekali je sambal ni.. memadai hanya rebus anggaran 10 biji belimbing sehingga belimbing bertukar warna coklat saja.  Tujuan merebus belimbing sehingga betul2 kering & gelap adalah untuk tujuan simpanan.
PESANAN KEDUA: Sila guna periuk yang buruk2 je untuk rebus belimbing sebab belimbing punya asid yang kuat & boleh jadikan periuk bertukar jd kusam. MaDiHaA guna periuk nasi yang dah tak guna (yg ibu periuknya dah rosak.. hehe). Kalau kat kampong biasanya dorang guna tin minyak masak yg empat segi tu untuk rebus belimbing ni..
2.  Tumbuk cili padi sehingga halus.  Tumbuk 3 ulas bawang merah sehingga lumat. (3 ulas lagi dihiris nipis)  Tumbuk juga ikan bilis tetapi jangan terlalu lumat.  Tumbuk belimbing buluh juga separa lumat.


3.  Panaskan minyak masak dalam kuali. Tumiskan bawang yang dihiris sehingga wangi.  Masukkan bahan2 tumbuk sekaligus & tumislah sehingga bahan2 tersebut sehingga nampak agak kering & garing (agak lama juga).  Tambahkan kicap manis, garam & gula secukup rasa. Biarkan sambal kering sedikit (seperti serunding gitu).  Bila dah garing tutupkan api lalu tolakkan sambal ke tepi kuali beberapa minit supaya minyak tos sebelum dihidang.  Atau boleh juga angkat dan sejatkan sambal menggunakan penapis santan sebelum dihidangkan dengan nasi putih atau ketupat pulut.  

4. Sambal ini boleh disimpan lama & boleh buat banyak2 untuk simpan stok.   Boleh dihidang dengan apa saja juadah yang rasa sesuai dihati anda... Sedap yang teramattttt!!!


Selamat mencuba..

Monday, June 20, 2011

Kuih General Mahbob

Assalamualaikum... bersua lagi...


Sekali lagi mencuba resepi yang dikongsikan oleh  Lipislady.  Selongkar2 blog beliau.. tertarik hati dengan kuih ni bila dapat tau yang kuih ni adalah kuih tradisi negeri Pahang.  Yelah.. aku kan membesar di Pahang.. walaupun berasal dari Terengganu.  Mesti kena ambil tahu juga kuih2 negeri Pahang ni.. tambah2 dapat suami pun orang Pahang jugak!  Pertama kali mendengar & melihat kuih ni.  Dari bahan2 tu.. fikiran dok teringatkan kuih Sekaya versi Trengganu yang memang menjadi kegemaran keluarga kami.  Cuma buat masa ni.. jarang2 dibuat sebab kuih2 lama ni memang agak manis sikit tambahan pula penggunaan telur yang banyak tu yang selalu membuatkan projek terbantut.. hehe...  Kuih General Mahbob ni pun aku dah kurangkan sukatan gulanya.. Memang benar sebagaimana yg terdetik di benak ku.. kuih ni memang seakan2 kuih sekaya.. bezanya cuma kuih ni berbau harum daun pandan & juga harum yang terbit dari tepong beras yang digoreng tu.. memang sedap! Terima kasih sekali lagi buat Lipislady yang sudi berkongsi resepi dari majalah lama ni...

Jika nak tau asal usul & bagaimana nama kuih ni dipanggil begitu. sila2lah ke blog Lipislady yer... agak menarik cerita disebalik nama kuih ni.. hihihi....

Jom lihat resepi..


Kuih General Mahbob
Resepi : majalah Perempuan keluaran tahun 1994
Source : Lipislady
2nd source: MaDiHaA a.k.a Ratna

Bahan2nya
5 biji telur ayam (MaDiHaA guna gred A & buangkan tali pusatnya utk elak kuih berbau hanyir telur)
1 cawan santan pekat
1 cawan gula putih (MaDiHaA kurangkan sukatan kepada 3/4 cawan.. just nice ditekak ku)
3 sudu tepung beras
1 cawan air
Sedikit pewarna kuning
1 helai daun pandan
Sedikit mentega untuk disapukan kepada loyang.

Bahan untuk tahi minyak
1 cawan santan pekat
Sedikit garam

Cara-Cara

1. Sapu loyang bulat berukuran 8 in diameter dengan mentega.
2. Masak gula, daun pandan & secawan air tadi hingga hancur kemudian sejukkan
3. Goreng tepung beras hingga kuning dan sejukkan.
4. Panaskan periuk kukusan. Bila air gula dan tepung dah sejuk, pecahkan telur dalam mangkuk ( jangan lupa basuh dulu telur & buang tali pusatnya) masukkan santan pekat dan air gula, kacau rata.
5. Masukkan tepung dan kacau lagi perlahan hingga sebati. Akhir sekali masukkan pewarna kuning kacau untuk ratakan.
6. Tapiskan adunan kedalam loyang dan kukus selama 20 hingga 25 minit. (MaDiHaA tutup loyang dengan aluminium foil supaya wap tak jatuh atas kuih)
7. Setelah masak angkat dan sejukkan. Setelah potong hiaskan tahi minyak yang digoreng dengan sedikit garam diatasnya.
8. Cara membuat tahi minyak… masak santan pekat dengan sedikit garam sehingga keluar tahi minyak berwarna coklat2 sikit. Sejukkan & tapis tahi minyak sebelum di tabur di atas kuih.  


Penggemar kuih2 tradisi terutama yang asal dari Kelantan, Terengganu & Pahang harus mencuba resepi ni... 3 negeri ni rasanya memang mempunyai 'taste' yang sama aje.. hehehe... Kuih ni pun sedap layan masa sejuk2 keluar dari peti ais.. macam makan puding krim karamel pun ada... yumyum!

OK.. selamat mencuba...

Thursday, February 24, 2011

Sambal Hitam Pahang


Salam & selamat tengahari semua...

Alhamdulillah dapat lagi bersiaran hari ni walalupun sedikit lewat.. 

Hari ni dengan 'excited'nya nak berkongsi resepi Sambal Hitam yang sangat2 sedappp!!   Jika tak silap... sambal hitam ni berasal dari Pahang (kalau silap tolong betulkan ye...). Mendapat tau cerita pasal sambal hitam ni dari mak mertua bila dia bercerita pasal masakan orang  Pahang tak lama dulu.  Tapi sayangnya.. belum berkesempatan mencuba kerana agak susah nak dapatkan belimbing buluh kat sini mahupun kat kg mertua di Raub tu.  

Baru2 ni.. masa BW ke blog Aliza... ternampak Aliza menyediakan sambal hitam ni.  Lagilah membuak2 rasa nak mencuba sambal hitam yg pernah diperkatakan oleh mertua ku itu.  Bila ku tegur tak sangka pulak Aliza pelawa kat aku nak bagi belimbing buluh yang sedang berbuah lebat di pokok kat rumah maknya tu.  Umpama pucuk dicita, ulam mendatanglah!  Walaupun pada mulanya tak sanggup nak menyusahkan Aliza sebab nak kena hantar ke rumah ku.. tapi bila Aliza kata no problem sebab dia memang selalu lalu jalan kat rumah aku... tanpa segan silu.. aku kata oklah jugak.. hehehe... Malam Sabtu tu juga Aliza datang dengan suami & little princessnya yang cute itu ke rumah ku untuk hantar belimbing buluh idaman hati ku.. hahaha... Terima kasih banyak2 ye Aliza sebab sanggup susah2 dtg hantar.  Rasanya ini dah masuk kali ke 4 or 5 aku bertemu dengan Aliza... ada cerita disebalik perkenalan kami di alam cyber yang membawa ke alam nyata... 

Sajian tradisi yang jarang2 ditemui ini seharusnya diketengahkan supaya generasi baru tau akan kewujudannya...  Tapi rasanya.. di sesetengah tempat di Pahang masih popular sajian sambal ni... Kalau teringin nak rasa.. cuba2lah buat sendiri yer.. mesti tak rugi punya... komen dari hubby walaupun dia orang Pahang tapi disebabkan dah lama tak makan...  katanya... "baik ibu habiskan semua belimbing buluh tu buat sambal ni.... (aliza bagi baaanyakkkkk!) simpan stok sambal ni bila2 nak makan senang..".  Tu tandanya sambal ni sedap sesangat sampai suruh simpan stok sebab senang dia nak makan bebila... hehe.......

Inilah belimbing buluh yang Aliza bagi... macam2 nak dibuat dengan belimbing buluh ni selain dari sambal hitam tu... kita tunggu jelah apa jadi yer...



Oklah.. meh kita tengok resepinya yer...

Sambal Hitam Pahang
Sumber : My mother in law...
 
Bahan2
½ cawan belimbing buluh rebus [rujuk resepi cara2 merebus]
½  cawan cili padi (ikut kepedasan masing2)
2 cawan ikan bilis yang telah dikopek 
6 ulas bawang merah [3 ulas ditumbuk, 3 ulas dihiris nipis]
5 sudu besar kicap manis atau secukup rasa (optional.. bukan wajib. resepi asli takde.. masak itukan subjektif! & kadang2 perlu kreatif.)
garam & gula secukup rasa
1 cawan minyak masak
Makan dengan nasi sedap, ketupat pulut pun sedap.. & rasanya cicah dengan 
ubi rebus pun masyukkk juga ni...
Cara2 Menyediakan
1. Sediakan terlebih dahulu belimbing buluh. Kuantiti belimbing buluh terpulang masing2.  Belimbing rebus ni boleh disimpan dalam peti sejuk sebagai stok. Jadi bolehlah rebus banyak2 & simpan stok.  MaDiHaA buat banyak juga rasanya lebih dari 1/2 kg belimbing buluh segar.  Belimbing hendaklah dicuci bersih.  Masukkan ke dalam periuk TANPA AIR dan renih dengan menggunakan api yang kecil.  Biar sehingga belimbing mengeluarkan jusnya sendiri & kecut.  Selang seminit atau dua minit mesti dikacau supaya periuk tidak hangit.  Biarkan sehingga belimbing mengecut & jusnya betul2 kering dengan api yang kecil sehingga warna belimbing bertukar menjadi gelap.  PESANAN: jika nak guna untuk buat sekali je sambal ni.. memadai hanya rebus anggaran 10 biji belimbing sehingga belimbing bertukar warna coklat saja.  Tujuan merebus belimbing sehingga betul2 kering & gelap adalah untuk tujuan simpanan.
2.  Tumbuk cili padi sehingga halus.  Tumbuk 3 ulas bawang merah sehingga lumat. (3 ulas lagi dihiris nipis)  Tumbuk juga ikan bilis tetapi jangan terlalu lumat.  Tumbuk belimbing buluh juga separa lumat.
3.  Panaskan minyak masak dalam kuali. Tumiskan bawang yang dihiris sehingga wangi.  Masukkan bahan2 tumbuk sekaligus & tumislah sehingga bahan2 tersebut sehingga nampak agak kering & garing (agak lama juga).  Tambahkan kicap manis, garam & gula secukup rasa. Biarkan sambal kering sedikit (seperti serunding gitu).  Bila dah garing tutupkan api lalu tolakkan sambal ke tepi kuali beberapa minit supaya minyak tos sebelum dihidang.  Atau boleh juga angkat dan sejatkan sambal menggunakan penapis santan sebelum dihidangkan dengan nasi putih atau ketupat pulut.  
4. Sambal ini boleh disimpan lama & boleh buat banyak2 untuk simpan stok.   Boleh dihidang dengan apa saja juadah yang rasa sesuai dihati anda... Sedap yang teramattttt!!!

p/s: tak taulah betul ke tidak rupa Sambal Hitam Pahang yang sebenar sebab tak pernah tengok secara live lagi... orang Pahang.. silalah komen yer... Izah.. meh komen sikit!


Selamat mencuba!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...