Saturday, October 30, 2010

Roti Strawberry Oat



























Meroti lagi nampaknya... Sebenarnya meroti ni sebab nak habiskan stok tepong roti yg dah nak hampir ke tarikh luput.. Jadi terpaksalah merajinkan diri.. opss.. merajinkan diri panaskan BM.. hehehehe...

Kali ni aku buat lagi roti yg ada campuran oat macam roti yg lepas memandangkan banyak stok oat kat rumah.. Masih ikut sukatan resepi roti dari Rose Jintan Manis.. Cuma aku tukar bahan2 campuran yg lain memandangkan nak perabis apa2 bahan yg masih ada dlm esbok aku tu... Harap Rose tak marah yer pandai2 akak begger2 resepi roti Rose tu.. Thanks dik untuk resepinya.. roti ni mmg lembut.. harum pula dengan bau strawberry...  Sedap makan cicah nescafe...yum yum...

Resepi asal dari Roti Kismis Prun Quaker Oat ~ Rose Jintan Manis
Diubah suai oleh MaDiHaA

Bahan-bahan ( dapat 9 biji bun)
250 gram tepung roti
1 biji telur
½  cawan strawberry kering ~ hiris kecil2
½  cawan quarker oat
140ml susu segar @ air suam
4 gram yis ( 1 sudu kecil)
2 sudu besar susu tepung
2 sudu besar gula
1 s/k strawberry emulco
1 s/k esen strawberry
2 sudu besar marjerin
1/2 sudu kecil garam
1 sudu kecil bread softner atau bread improver (MaDiHaA guna soft improver)

Cara-cara
1. Kalau ade BM tu leh lah masukkan semua bahan, kecuali kismis dan hirisan prune, kemudian pilih menu Dough dan On je, jika takde BM, masukkan semua dalam bekas adunan dan uli hingga tak melekat pada tangan. Pastikan Doh betul-betul lembut ye.
2. Bila doh dah lembut dan elastik baru masukkan hirisan strawberry kering tadi, uli lagi. Kalau takde BM boleh guna cara Rose ni. Tips untuk dapat doh yang lembut, ambil plastic bersih dah letakkkan doh di dalam plastic tu, ramas-ramas beberapa minit, lebih kurang 5 hingga 10 minit, keluarkan dan uli semula dalam bekas adunan.
3. Kemudian perap doh dan tutup bekas adunan dengan plastic wrap dan biar doh naik dua kali ganda. Selepas itu tumbuk-tumbukkan doh bagi mengeluarkan angin. Bahagi doh pada 9 bahagian iaitu anggaran 70gm setiap satu. Bulat2kan & susun dalam tray 9" x 9" yang telah disapu butter. Biarkan naik sekali lagi, spray dengan air Bakar pada suhu 180 darjah selama 15 ~ 18 minit bergantung oven masing2.
4. Bila dah siap dibakar keluarkan dari oven dan glis dengan marjerin, untuk mendapatkan permukaan yang berkilat.

1 comment:

Unknown said...

Salam Ratna...

Nak Tapau Sikit Buat Minum2 Petang....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...