Tuesday, April 23, 2013

Tempahan apam & Resepi Chocolate Filling



Assalamualaikum & selamat petang...

Petang semalam di kawasan PJ ni hujan lebat sungguh!  Dalam perjalanan pulang dari pejabat petang semalam.. ada juga kawasan yang digenangi air sampai kenderaan tak boleh nak lalu.. nasib baiklah itu bukan laluan ku... Alhamdulillah... hujan tu rezeki yang Allah turunkan.. pokok2 semua tentu bersyukur sebab ada hujan.. 

Oklah layan dulu gambar order baru2 ni ye... 

Apam Bee ni order yang agak mengejut dari Izah untuk majlis hari jadi anaknya yang bertemakan Bee.  Pada mulanya Izah dah order dengan orang lain yang lebih dekat dengan rumahnya.  Tapi disebabkan kes ketiadaan air di kawasan tertentu di Selangor baru2 ni.. order Izah terpaksa di batalkan.  Jadi Izah kelam kabut carikan orang yang boleh buatkan apam bee ni.  Kebetulan Izah terjumpa blog MaDiHaA & teruslah dia buat tempahan.  Ikutkan Izah nak order 100... tapi aku hanya mampu buatkan 45 biji je walau pada mulanya aku janji hanya mampu buat 50 biji sebab masa tu ada order lain juga iaitu pulut kuning dari Juliana yang ku update tempohari... semalaman tak tidor malam hingga ke pagi menyiapkan order pulut kuning & apam.  Nak siapkan bahan deko tu yang makan masa sebenarnya.  Sebabnya.. malam yang sama tu juga.. en. hubby bawa kami ke Muara Port Klang makan2 seafood kat sana. Lewat malam juga baru sampai rumah.  Itupun sebelum bertolak ke P. Klang.. sempat MaDiHaA rendam dulu beras pulut.  

Memang dah lama abang sebut2 nak bawa makan kat sana.. tapi nak makan kenalah tunggu waktu kakak Dini ada.  Jadi alang2 kakak Dini cuti.. itulah masa yang dirasakan sesuai.  Tapi tak sesuai pulak bagi MaDiHaA sebab sepatutnya MaDiHaA kena siapkan tempahan.. hehehe.... Tambahan pula hari Sabtu tu.. kami semua nak bertolak balik ke Raub menghantar kakak Dini.  Jadi memang mengejar masa sikitlah.. nak siapkan order, nak kemas baju.. mana Haziq lagi ada program kat sekolahnya pagi Sabtu tu... Tapi disebabkan tak sampai hati.. aku terima jugalah tempahan Izah.. entah macamana satu adunan tu tak cukup 50 biji padahal.. biasanya memang boleh dapat 50 biji & kadang ada lebih lagi sebiji dua.  Hmmm.. macam tulah.. bila buat sesuatu dalam keadaan tergesa2.. memang hasilnya tak memuaskan hati.  Ni dah kali ke dua dah terjadi... Pada Izah akak minta maaf ye sebab hanya setakat tu yg akak mampu tolong... harap majlis hari lahir anak Izah tempohari berjalan lancar.  Sempat juga Izah sms mengucapkan terima kasih kerana aku sudi buatkan apam tu.. hehe... sama2 Izah.. akak pun mohon di halalkan juga ye apa2 yang terkurang..

Apam polkadot pula order dari Anje sebanyak 100 biji untuk majlis di pejabatnya.  Terima kasih Anje.. kali ke 3 Anje order..

OKlah.. kat bawah ni sekadar berkongsi resepi Chocolate Filling atau Inti Coklat yang MaDiHaA buat masa di rumah mertua.  Kakak Dini minta apam polkadot inti coklat kesemuanya untuk di bawa ke asrama untuk dimakan bersama kawan-kawan... alhamdulillah.. menjadi & sedap sangat.  Terima kasih Anna Qawina berkongsi resepi & t.kasih kak Nor sebab MaDiHaA ambil resepi ni dari blog kak Nor...


 
CHOCOLATE FILLING/ INTI COKLAT
sumber: Anna Qawina
sumber : K.Nor@SecubitGaram & MaDiHaA aka Ratna
 

Bahan-bahan :
250ml susu sejat
180ml air suam (kurangkan sikit sbb inti agak lembik)
125gm gula halus atau gula kastor..boleh tambah sedikit jika nak manis
60gram mentega
60gram serbuk koko
40gram tepung jagung
1 sudu teh esen vanilla

Cara-cara :
Campurkan susu,koko, air suam dan tepung jagung.Kacau
Tapis kedalam bekas berisi gula..Ana campur & blender sampai halus, terus tuang dalam bekas gula
Kacau dan pekatkan diatas api..guna api perlahan
Kacau sampai pekat
Campurkan mentega dan esen
Kacau sebati dan tutup api..sejukkan

* K.Nor lebihkan gula sbb serbuk koko yg K.Nor guna agak pahit. MaDiHaA pun tambah juga sikit lagi gula sbb inti agak tawar..


Ini hasil apam polkadot yang dibuat kat rumah mertua.  Sempat lagi tu mengapam.. hehe..  Masa ni mertua ke Kuantan.  Bahan2 apam semua import dari PJ termasuklah mixerku sekali ku angkut.. hehe.. MaDiHaA hanya bancuh saja adunan apamnya.. selebihnya.. semua kakak Dini yang buat sendiri dari mengatur cawan kertas.. paip adunan, paip inti.. buat polkadot sehinggalah ke proses mengukus... hmm.. pandai pun anak dara ibu..  MaDiHaA bukan taknak tolong.. tapi badan masa tu dah rasa exhausted sesangat dah.. mana dengan tak tidor semalaman.. berjalan jauh lagi.  Memang rasa badan dah melayang2 je waktu tu.  Tak kisahlah dia buat sendiri sebab bukan buat utk order... kalau order punya memang tak bagi dia buat pun.. hehe.. (dia nak tolong pun tak boleh kan dia dok kat asrama) Apam ni dapat anggaran 100 biji kesemuanya.. kakak Dini bawa ke asrama 80 biji dan selebihnya.. kena kebas dek adik2, ayah & ibu pun nak merasa juga apam inti coklat. Sedap! Bolehlah kawan2 mencuba ye.  Sesuai untuk inti apam, pau & juga roti.

Selamat mencuba!

10 comments:

Sweet red cherry said...

bagusnya ada resepi filling choc ni..thanx sebab bekongsi..

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

untungnya Kak Dini dah pandai tolong mengapam....

Queenie said...

ya Rabbi rajinnya buat apam bee tu.. tu macam kita hari2 jer tu, bz like a bee..hihihi

Unknown said...

heee ala rimau malaya gitu...dpt seketul dua time ujan ni..

Qhaifa Nur said...

teringat masa buat dgn anak-anak..macam2 corak ada...seronoknya dapat buat dan makan apam ni...sedapnya

norhidana said...

comeineyr apam bee tuh kak... kalu dana sygnyer nk mkn hehehe...

kak, agak2 akak ada tak resepi kek tanpa guna tepung?

Unknown said...

Cutenya apam bee tu, rasa sayang pulak nak makan...huhu

Unknown said...

salam Madihaa, cantik nya apam tu dan rajin buat yg comey2 tu, alhamdulillah semoga murah rezeki, dan thanks resepi filling choc tu boleh lah akak try nanti

Sabby 🌹 said...

kalau pakai cadbury boleh tak ?

Unknown said...

Filling tu guna double boiling ker ?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...