Friday, August 25, 2017

Tumis Pedas Pucuk Meranti

Assalamualaikum & salam sejahtera...


Jumaat barokah yang pertama di bulan Zulhijjah.  Minggu hadapan jika dipanjangkan umur dapatlah kita menyambut hari raya Aidiladha pula. MaDiHaA doakan semua sahabat2 yang mengerjakan haji pada tahun ini dipermudahkan segala urusan serta dikurniakan kesihatan yang baik sepanjang mengerjakan ibadah haji serta didoakan semoga mendapat haji yang mabrur. Aamin....

Nak cerita sikit pasal sayur nostagia kegemaran MaDiHaA ni.  Sayur ni kalau dulu2 ia banyak tumbuh di kebun sayur & cili yang arwah ayah usahakan. Bila tanah baru dibuka... selain rumput rampai tumbuh di celah2 batas sayur... pokok meranti ni pun sama2 tumbuh. Sememangnya meranti kategori rumput juga, tapi rumput yang boleh dimakan. Memang puaslah makan sayur free waktu tu.  Sedap sangat dimasak lemak putih atau digoreng dengan cili padi rencah ikan bilis.

Waktu ke pasar baru2 ni bila ternampak ada pucuk meranti di jual hati berbunga2 & terus ambil 2 ikat. Dalam hati cakap nampak rimbun & secekak besar pula tu... cukuplah untuk kami sekeluarga 2 ikat ni.  Sesampai je kat rumah teruslah bersiap2 untuk masak. Bila buka ikatan getah pada tangkai meranti ni.... rupanya2 dalam ikatan tersebut dicampur dengan tangkai2 kosong. Maksud MaDiHaA bila dipegang ikatan tu memang nampak besar bila kita cekak dalam ukuran secekak penuh.  Tapi rupa2nya apa yang kita cekak tu bercampur dengan tangkai2 kosong. Tangkai yang dipatahkan dari tangkai asal... kemudian tangkai tanpa daun2 itu dicampur sekali dalam ikatan supaya bila dipegang, ikatannya nampak banyak. Owwhhh... ada juga manusia yang cuba nak guna trik ni ye. Masih ada yang nak menipu. Buat cara tu.. sekali jelah customer beli dari awak... lain kali customer tak beli dah dari awak. Berniaga menipu macam tu tak berkat tau. Itulah sebabnya sayur yang MaDiHaA masak tu nampak bawang berlebih sebab dah siap2 tumbuk rencah rupanya sayurnya dpt hanya sedikit. Tak apalah kan.... rezeki MaDiHaA setakat tu je... 

Jom siapa2 yang belum pernah masak sayur meranti, bolehlah cuba... sedap sangat sayur ni... 



Tumis Pedas Pucuk Meranti

Bahan2
2 ikat pucuk meranti
4 ulas bawang merah*
2 ulas bawang putih*
6 - 8 biji cili padi*
sedikit ikan bilis* yang siap dikopek ~ rendam kemudian tos
minyak masak
garam secukup rasa

Cara menyediakan
1. Siangkan pucuk meranti ambil pucuk, daun dan batangnya bahagian yang lembut sahaja. Cuci bersih pucuk meranti dengan merendam seketika & kaup ke dalam penapis. Buat beberapa kali supaya jika ada pasir yang melekat pada daunnya akan hilang & bersih.
2. Didihkan setengah periuk air. Bila mendidih masukkan pucuk meranti & balik2kan ia. Angkat dan tos. (jika kalian suka rasa yang pahit2 tak perlu dicelur, boleh terus gunakan selepas sayur dibersihkan.
3. Tumbuk bahan bertanda*. Panaskan minyak dalam kuali kemudian tumiskan bahan tumbuk hingga wangi. Masukkan garam secukup rasa & kemudian masukkan pucuk meranti yang dicelur/yang segar. Balik2kan & rasakan garamnya. Bila dah cukup layu bolehlah diangkat & hidangkan.

Selamat mencuba!



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...