Terima kasih kepada yang sudi follow....

Friday, February 12, 2010

Puding Roti Bercheese & Ubi Kayu Ungkep


Cuti hujung minggu lepas aku ada buat puding roti bercheese nih. Sebab utama ialah nak selamatkan lebihan kerak roti buat sandwich tempahan tu daripada berkulat. Kebetulan pulak krim cheese pun ada dlm peti tu.. terus teringatkan resepi Kak IDa ISK pasal puding nih.. dah lama dah pun printnya.. baru kali ni sempat mencuba. Resepi ni menurut kak Ida dia dapat dari seorang chef dari sebuat hotel di KL nih. Tapi nama hotel tu terpaksa dirahsiakan.. hehee.. TQ chef & Kak Ida.. memang sedap puding nih..

Bahan2nya

10 keping roti (MaDiHaA guna kerak roti lebihan buat sandwich aritu elak pembaziran )
2 cawan susu segar
½ cawan gula perang (kalau suka lebih manis boleh tambah sikit lagi gula)
250 grm krim cheese / 1 buku (guna 300 grm sebab roti ku byk )
1 biji telur
1 sudu esen vanilla
raisin / buah campur untuk hiasan

caranya :-

- sapukan butter pada loyang pembakar. susun roti dalam loyang pembakar
- jiruskan susu segar atas roti – biarkan dalam 15 minit
- pukul cheese, telur , gula perang + esen vanilla hingga gebu
- tuangkan atas roti tadi.
- Hiasa dengan raisin hitam /or buah campur
- Bakar dlm oven selama 20 minit = 200 deg. (ku guna 185C selama 25 minit)
- Tunggu sejuk baru potong…

Selain puding roti bercheese ni.. pagi tu sempat juga buat ubi kayu ungkep nih... Terliur sangat bila Kaksu tayang dlm blognya. TQ kepada Kak Su berkongsi resepi. Resepi asalnya dari Zana.. Mintak izin nak tepek resepi dlm blog MaDiHaA pulak yer..


Bahan2
1 kg ubi - potong spt nak merebus n bersihkan.. (guna tak sampai 1kg)
4 sb ketumbar* (kurangkan ke 2 sb)
3 biji bwg merah*
3 ulas bwg putih*
segengam ikan bilis*- lagi byk lagi best..
sedikit kunyit/serbuk
garam secukup rasa.
Sedikit minyak untuk menumis

Cara2.
1. Tumbuk bahan*. (aku guna pengisar kering.. biasalah org rajin )
2. Tumiskan bahan* dalam kuali hingga berbau harum..dan masukkan garam
3. Masukan ubi dan gaul rata
4. Masukkan air hingga paras ubi/menutupi ubi
5. Tutup kuali, dan biarkan sehingga ubi empuk.
6. Apabila air ubi hampir kering, buka tutup kuali dan kacau rata supaya tidak hangit.
7. Kacau perlahan sehingga air ubi kering.. tutup api.. Angkat & bolehlah dihidang panas2

Memang sedap ubi kayu ungkep nih! Hubby makan banyak.. aku pun suka gak.. TQ kepada Zana & Kaksu kerana berkongsi resepi Jowo nih yekk..

2 comments:

cikmanggis said...

salam madiha..tertarik betul dengan resepi ubi kayu ungkep ni.Selalu main rebus je .Satu kelainan.kena cuba gak ni

geraugebang said...

Salam Madiha...sedapnya nampak puding roti ngan ubi kayu tu...baguslah. siap ada resepi...nanti kita nak buat lah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KongsiResepi.com