Sunday, April 1, 2018

Tempura Sayuran

Assalamualaikum & salam sejahtera



Stok brokoli & bunga kobis agak banyak kat rumah. Seronok beli brokoli sebab harganya agak murah sekarang ni. MaDiHaA selalu beli kat pasaraya Checkers atau Giant je sebab itu yang dekat dengan pejabat.  Pasaraya lain tak pastilah pulak murah ke tidak. Definisi murah tu bagi MaDiHaA kalau harga brokoli seketul bawah RM2.80 tu kira murah la tu. Kalau harga seketul atas dari RM3 memang MaDiHaA tak beli... Ehh! Pernah MaDiHaA jumpa kat pasaraya TF kat Raub dorang jual brokoli seketul RM1 tau! Punyalah murah kan. Macam tak percaya pun ada. Mungkin terlampau banyak lambakan brokoli kat Cameron Highland agaknya. Lagipun Raub dengan CH kan jaraknya tak jauh sangat.. tu boleh jual murah. Masa kat Raub tu MaDiHaA borong brokoli berketul2 macam dah taknak makan sayur lain je... kikikikiii.... 

Okey balik pada kisah brokoli ni tadi disebabkan banyak sangat stok sayur 2 jenis ni macam dah jemu pulak dibuat sup atau kacau goreng.  So moh le kita buat tempura pulak. Tak sangka pula anak2 suka. Sepinggan habis diratah macam tu je sebelum makan dengan nasi. Mujur MaDiHaA buat lebih. Ok dah jom kita tengok resepi!



Tempura Sayuran

Bahan2
Sayuran yang disukai
MaDiHaA hanya guna bunga kubis & brokoli.
Minyak masak secukupnya

Bahan-bahan Batter
1 cawan tepong gandum
2 sudu besar tepong jagung
garam secukup rasa
2 sudu kecil serbuk lada sulah
3/4 cawan air sejuk dari peti sejuk
1 biji telur
ketulan ais

Cara menyediakan
1. Sayuran dibersihkan & dipotong ikut selera. Campurkan tepong gandum, tepong jagung, garam & serbuk lada sulah.
2. Masukkan air sejuk & kacau rata menggunakan whisker. Masukkan telur & kacau rata.
3. Akhir sekali masukkan ketulan ais dan tunggu sebentar dlm 2 minit. Panaskan minyak & apabila minyak sudah panas, kacau adunan batter sebelum menggoreng. Celup sayuran ke dalam batter & goreng seperti menggoreng pisang. Balikkan supaya garing rata.
4. Angkat & toskan sebelum dihidangkan. Sedap dinikmati waktu panas2 atau suam2.

Selamat mencuba!

2 comments:

norhidana miswan said...

trs rasa menyelerakan bila di goreng jadi gini kak....

reda gamal said...

It is not easy to get a company specialized and specialized for the process of cleaning and pest control and transfer of clothes and other services. Our company is a pioneer in this field and make our home sophisticated and beautiful, where we have a company of Filipino workers and others are distinguished and a great degree of efficiency and experience and the company Shorouk corner has the best equipment and its events Which make the company ahead of others and make the house matters of cleaning or combat or transfer is easy and sophisticated in the work Dear customer wish you to speed up us and request the service you want and will reach you a team on a large degree of excellence and experience and speed in the work Contact us and do not hesitate to receive Inma you
شركة تسليك مجاري بابها
شركة مكافحة حشرات بابها
شركة نقل عفش بابها

شركة تنظيف خزانات بابها

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...