Friday, June 2, 2017

Laksam

Assalamualaikum & salam sejahtera...



Bila hari2 kena masak kita kaum ibu ni sampai dah tak tau nak masak apa dah kan? Hari2 masak nasi & lauk kadang pun jemu juga. Jika keluarga MaDiHaA, waktu berbuka memang tak makan nasi atau kalau makan pun jarang2 atau hanya nasi goreng sahaja. Jadi MaDiHaA perlu fikir menu selain nasi untuk berbuka. Tapi untuk sahur memang nasilah. 



Dulu2 masa anak masih kecil jika teragak nak berbuka dengan laksam, MaDiHaA beli je kat bazar Ramadan. Tapi sejak anak2 dah besar2 ni, dorang pun dah pandai makan laksam ni sebab MaDiHaA selalu juga masak sendiri. Jadi kalau masak banyak pun memang boleh habis punya. Takdelah orang kata penat2 kita masak, tapi anak2 tak makan. Kalau macam tu kita pun takde mood nak masak. So, memang sesuai sangatlah kalau kita nak jimat & nak sedap, kita masak je sendiri laksam untuk keluarga. Dapatlah kita buat ikut citarasa kita. Cukup lemaknya, cukup terasa ikan pada kuahnya.

Jom MaDiHaA kongsi resepinya...

Laksam
by MaDiHaA aka Ratna




Bahan bahan laksam
3 cawan tepung beras (seeloknya guna cap 3 gajah/ 5 gajah)
1/2 cawan tepung gandum
5 cawan air suam





Cara menyediakan
1.Bancuh semua tepung dengan air hingga rata.  Kemudian tapiskan.  

2. (kaedah microwave) Sapu minyak pada pinggan, tuangkan sedikit adunan tadi dlm pinggan, dan masukan dlm microwave selama 2minit pada suhu 900w.  Bila dah masak tunggu sejuk sebentar baru gulung.
3. (kaedah periuk pengukus)  Pastikan panaskan dulu kukusan.  Sapu minyak masak pada tutup periuk. Masukkan dalam kukusan. Tuangkan adunan & kukus selama 10 minit.
4. Bila dah masak, sejukkan sekejap kemudian, gunakan pisau plastik & kuis2 laksam dari tepi & gulung perlahan2 menggunakan pisau tadi & letakkan dalam pinggan lain. 
5. Boleh terus sambung mengukus dengan menyapu minyak pada tutup periuk tadi tanpa perlu dicuci walaupun ada kesan2 tepong yang melekat. Ulangi cara yang sama sehingga adunan habis.




Bahan-Bahan Ulam & Sambal
Timun -potong halus memanjang
kacang panjang - potong halus
Daun kesum - hiris halus digaul bersama kacang panjang 
Bunga kantan - hiris nipis
taugeh - buang ekor & cuci bersih
limau nipis / limau kasturi

Untuk sambal boleh guna cili kering blend halus (campur air masak sikit je ye) atau boleh juga gunakan cili padi tumbuk halus (Nak tumbuk campur belacan sekali pun boleh)

belacan tambahan jika suka.



Bahan Untuk Kuah
6 ekor Ikan selayang - rebus + garam & asam keping
1 biji kelapa - ambil santan secukupnya
3 keping asam keping
5 ulas bawang merah

1 hiris halia
Sedikit lada hitam tumbuk
Garam secukup rasa

Cara menyediakan 
1. Ikan diambil isinya sahaja dan blend dengan bawang & halia.
2.Campurkan semua bahan2 di atas dan masak atas api sampai mendidih dan pekat. 


Cara menghidang
Potong laksam pendek2. Taburkan ulam2an, perah limau, curahkan kuah dan bubuh sambal belacan. Gaul rata & sedia untuk dinikmati. Jika kurang masin, boleh taburkan sedikit garam ikut selera masing2. Jika suka belacan lebih.. boleh tambah belacan & ratakan belacan dalam kuahnya.

Selamat mencuba!

2 comments:

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

wah.. senangnya buat tepung laksam tu guna microwave kan kak

Jenazah Will be said...

Assalamualaikum kak..saya ska sgt mkn lksam..tpi nk buat lksam tu tk penah menjadi..sedih sngat..melekat n pcah2😣

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...