Thursday, June 8, 2017

Puding Roti Sos Kastard

Assalamualaikum & salam sejahtera...



Sejak berpuasa ni dah 2 kali MaDiHaA buat puding roti. Anak2 yang request jadi ibu pun ikut ajelah selera anak2. Lagipun puding roti ni antara juadah pemanis mulut paling mudah nak sediakan. Balik dari kerja masih sempat nak sediakan. MaDiHaA sediakan puding dahulu, pastu sementara tunggu puding masak terus sediakan sosnya. Bila siap sos terus siap2kan utk masak juadah yang lain pula. Sekarang cuti sekolah adalah kakak Dini menolong sediakan bahan2 untuk masak. Jadi cepatlah sikit kerja. Waktu en. suami kerja shift malam pun dia turut sama tolong di dapur. Kerja yang berat jadi ringan bila sama2 bantu membantu. Alhamdulillah. Tapi nanti bila sekolah dah buka, kakak Dini pun dah balik asrama, mungkin masa agak terhad lebih2 lagi bila suami dah mula kerja shift siang, takdelah sudah geng di dapur sebab dia habis kerja jam 8 malam. Tak taulah masih boleh sediakan pemanis mulut atau tidak. Kita tengoklah nanti macamana. Kalau tak sempat, berbuka ala kadar sajalah. Sediakan mana yang sempat ajelah.

Oklah, jom tengok resepi puding roti yang mudah ni. 



Puding Roti Sos Kastard
Resepi : MaDiHaA aka Ratna

Bahan2 Puding (loyang 10")
12 keping roti
3 cawan susu segar
3 biji telur
4 sudu besar gula (kalau suka manis sila tambah lagi)
1 sudu teh esen vanila
3 sudu besar mentega (dicairkan)
kismis secukupnya
coklat chips secukupnya

Bahan2 Sos
1 tin susu cair
1/2 tin air (sukat guna tin susu)
3 sudu besar gula
secubit garam
1 sudu teh esen vanila
3 sudu besar tepong kastard
sedikit pewarna kuning (jika suka)

Cara menyediakan
1. Roti dicarik2 & masukkan ke dalam loyang & ratakan.
2. Dalam bekas, pukul ringan telur menggunakan whisker. Masukkan gula, susu segar, vanila, mentega cair & kacau rata.
3. Tuangkan bancuhan tadi ke atas roti. Tekan2 roti supaya menyerap keseluruhan cecair yang dituang. Biarkan 5 minit.  Taburkan kismis & coklat chip di atas puding.  Sementara tu, panaskan oven suhu 175C.
4. Bakar puding roti sehingga bahagian atas bertukar warna kuning keperangan. Angkat & sejukkan.
5. Sementara tunggu puding masak, sediakan sosnya. Tuangkan susu cair dalam bekas. Sukat air menggunakan tin susu & gunakan air tadi untuk membancuh tepong kastard. Tuangkan ke dalam susu. 
6. Tapiskan ke dalam periuk. Masukkan vanila, gula, garam & sedikit pewarna kuning. Panaskan di atas dapur dengan api sederhana. Kacau sos menggunakan whisker tanpa henti. Biar sehingga sos menjadi pekat. Tutup api & bolehlah digunakan untuk menghidang puding roti.

Selamat mencuba!

1 comment:

norsadira said...

Sedap ni..menu raya nanti..heheh.tq.
Jmput singgah blog saya ea.. dirawanhartawan.blogsport.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...