Thursday, June 1, 2017

Lemak Cili Padi Pisang Muda Dengan Lala

Assalamualaikum & salam sejahtera....

Hari ni dah masuk Ramadan hari ke 6. Sekejap je masa berlalu. Selamat berpuasa MaDiHaA ucapkan pada semua pengunjung setia blog suam2 kuku MaDiHaA ni... hihi....



Hari ni MaDiHaA nak kongsikan resepi yang MaDiHaA masak dua hari sebelum Ramadan. Waktu tu MaDiHaA dapat MC 2 hari sebab sakit mata. Lepas je balik dari klinik sempat singgah pasar besar PJ & beli ikan, lala, pisang muda dan lain2 lagi. Balik rumah terus tung tang tung tang kat dapur. Dapatlah makan tengahari dengan en. suami yang kebetulan kerja shift malam minggu kelmarin. Rindu sangat nak makan masak lemak pisang muda ni apatah lagi bila ternampak mama Hamka iaitu Puan Yatie dok pos kat FB. Dalam sakit2 mata pun sempat gak singgah pasar beli bahan2 untuk masak hari tu... heheh.... Sesuai sangat menu ni dimasak untuk menu berbuka puasa.  Manalah tau kalau2 dah jemu dengan menu sendiri, bolehlah cuba menu kampong macam ni.

Resepinya biasa2 je. Tapi MaDiHaA kongsi jugalah dah nama pun blog masak2 kan... hehehh..



Lemak Cili Padi Pisang Muda Dengan Lala

Bahan2
1 sikat pisang muda ~ disiangkan ikut citarasa
1 kg lala ~ dibersihkan
2 biji kelapa parut ~ ambil santan secukupnya
2 keping asam gelugur
3 keping serai ~ dititik pangkalnya
sedikit serbut kunyit jika perlu
garam secukup rasa

Bahan2 tumbuk halus
25 biji cili padi
6 ulas bawang merah (MaDiHaA guna bawang merah saiz besar)
2 ulas bawang putih
2 inci kunyit hidup

MaDiHaA kupas kulit pisang seperti dalam gambar ni, kulit tu dimasakkan sekali.

Cara menyediakan
1.Masukkan bahan tumbuk ke dalam periuk yang agak besar. Masukkan pisang muda yang siap dipotong. Tapiskan santan ke dalamnya. Masukkan serai, garam serta sedikit serbuk kunyit. Jerang sehingga mendidih. Perlu dikacau selalu supaya santan tidak membuak.
2. Agak2 pisang nampak lembut sedikit terus masukkan lala yang telah dicuci bersih, asam keping. Masak sehingga kuahnya mendidih & lala bertukar warna & terbuka. Bila dah yakin lala sudah masak (apabila kulitnya semua sudah bertukar warna, bolehlan matikan api setelah sesuaikan rasanya.

Selamat mencuba!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...