Monday, July 7, 2014

Kari Ikan Ayam @ Ikan Jebong

Assalamualaikum & salam sejahtera...


Bertemu lagi kita di 9 Ramadan.  Tahun ni tiada kerajinan nak update iftar tiap2 hari macam tahun lepas.  Tambah pula setiap hari kami hanya berbuka dengan juadah yang sangat ringkas.  Takde lauk pauk istimewa maupun kuih muih hebat yang sempat dibuat tambah pula di hari bekerja.  Betul2 kesuntukan masa.  Kuih2 pun kebanyakan hanya sempat beli di bazar Ramadan saja.  Bila dah singgah di bazar akibatnya sampai rumah jadi lebih lewat lagi.  Jadi memasak pun hanya yang mudah2 & ringkas2 sajalah.  Mujurlah anak-anak tak merungut.  Kalaulah anak-anak pandai tengok FB & group Whatsapp ibunya ni... mesti mereka jeles tengok rumah orang lain juadah berbuka hebat2 sampai penuh meja... hehehe... takpelah ringkas2 je lagipun berbuka 3 beranak je termasuk di bambam Alin yang belum puasa lagi tu. En. suami berbuka kat tempat kerja sebab kerjanya habis hingga 8 malam.  InsyaAllah minggu ni dapatlah berbuka dengan en. suami sebab dah bertukar shift... Tapi sedihla pulak nanti bersahur berdua je la dengan abang Haziq.. huhu... apa boleh buat kan.. dah tugasnya begitu... redho jelah suami mencari rezeki untuk kami juga..


Oklah untuk resepi hari ni kongsi menu bersahur kami beberapa hari lepas... resepi biasa2 saja iaitu resepi kari ikan... tapi inilah menu evergreen yang tak pernah jemu jadi hidangan kita semua kan? Ikan ayam atau panggilan orang pantai timur ikan jebong antara ikan yang jarang2 terjumpa di pasar sebab kami pun jarang2 ke pasar sebenarnya.. hihi.  Dulu tak yakin sangat nak masak ikan ni.. tapi disebabkan ma selalu masakkan untuk kami bila kami pulang ke kampong.. cuba2 lah masak sendiri pula & lama2 jadi tersuka la pulak.  Suami yang tak pernah makan ikan ni pun dah semakin suka..



Kari Ikan Ayam @ Jebong

Bahan2
1 ekor ikan ayam @ jebong saiz sederhana~ siang, buang kulit & bersihkan
1 senduk santan pekat (guna santan kotak je)
4 sudu besar rempah kari ikan ~ bancuh dengan air jadikan pes
2 sudu besar cili kisar
1 sudu besar asam jawa ~ campur air jadikan jus
air secukupnya (ikut pekat cair kari yg disukai ~ dlm 2 ~ 3 cawan je)
garam & gula secukup rasa
minyak untuk menumis
Bendi atau terung bulat secukupnya
cili hijau & tomato jika suka

Bahan penumis
1 sudu kecil halba campur
5 ulas bawang merah ~ dihiris
2 ulas bawang putih ~ dihiris
1 inci halia ~ hiris batang mancis
2 tangkai daun kari ~ biarkan bertangkai jangan lurut

Cara menyediakan
1. Ikan dipotong beberapa bahagian.
2. Panaskan minyak secukupnya dalam periuk lalu tumiskan bahan penumis sehingga wangi & kekuningan. Masukkan cili kisar & tumis hingga naik minyak.  Masukkan pes rempah kari & kacau lagi hingga naik minyak.
3. Masukkan air asam jawa & air & kacau rata.  Bila mendidih, masukkan ikan & biarkan merenih dengan api sederhana.  Sesekali dikacau perlahan supaya ikan tidak hancur.  Masukkan santan, garam & gula secukup rasa.
4. Biar mendidih & kari pecah minyak, bolehlah masukkan bendi & cili hijau & kacau2 bahagian atasnya sehingga bendi lembut.   Akhir sekali masukkan tomato & kacau sedikit lalu matikan api.  Bolehlah dihidangkan bersama gu nya iaitu papedom & lain2 lagi.

Selamat memasak..!

4 comments:

ninie said...

nearik nya nampak kari akak ni, berminyak elok, mesti rasa pun sedap!

Fazleyatul Aini said...

wahh memang feveret ni

mannira said...

saya g pasar borong slgr semata2 nk cr ikan jebong ni la...sbb dulu selalu org tua beli n buat bakar kosong... mmg x cukup nasi la... x tau pun blh buat msk kari.. adik bgtau sedap jgk buat msk gulai berempah yg letak daun kesom tu.. tp hubby x suka mkn gulai tu... :(

Amie said...

Selama ni kalau ada ikan jebong kita bakar je... tentu sedap ni masak kari kan Madiha, meresap rempah dalam ikan... macam teringin pulak daku nak cuba!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...