Wednesday, July 16, 2014

Pulut Serawa Durian

Assalamualaikum & salam sejahtera....


Balik ke Raub tempohari..  pagi Ahad tu en. suami sajalah ronda2 kat pokok durian kat rumahnya.. rupa2nya dah ada beberapa biji durian yang gugur.  Memang nak jadi rezeki kami lah tu.. sebab menurut mak.. sebelum tu memang durian belum gugur.  Alhamdulillah.. dapatlah bawa balik beberapa biji durian.  Durian yang kurang elok atau ditebuk tupai pula kami kupas siap2 & masukkan dalam bekas.  Sampai PJ... esoknya balik kerja macam lipas kudung tanak pulut & masak serawa durian guna durian yang siap diperisi tu.. pastu masak lauk pauk lain.. alhamdulillah dapatlah bagi jiran2 merasa pulut serawa durian ni.    Masih ada lagi berbaki macam nak kena ulang buat sekali lagi je... hihihi...


Hmm.. kan dah kata.. menu bulan puasa ni asyik guna santan aje... habis diet makk... hehehe...

Resepi ulangan je ni.. tapi takpelah kan sebab resepi evergreen...resepi pun resepi agak2 je tiada bersukat... tak kisah mesti jadi punya..




Pulut Serawa Durian

Bahan2 pulut
500 gm beras pulut 

Pulut dibersihkan & tanak seperti tanak nasi biasa cuma kurangkan airnya. Guna air anggaran 1 cm lebih dari paras pulut & masak guna rice cooker lebih mudah!

Bahan serawa
Isi durian secukupnya
Santan sederhana pekat secukupnya
Gula merah + gula melaka ikut manis
2 helai daun pandan ~ simpul
sedikit garam

Cara2
1. Masak gula merah & gula melaka dengan sedikit air hingga larut kemudian tapiskan.
2. Jerang santan bersama2 dengan air gula tadi, daun pandan & garam. Biar mendidih & pastikan sentiasa di kacau. Masukkan isi durian & kacau sentiasa hingga nampak sedikit pekat bolehlah matikan api. 
3. Hidang serawa durian bersama dengan pulut tanak atau boleh juga dicicah dengan roti putih atau roti jala. 
Selamat memasak..

5 comments:

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Dah musim durian ni kan Madihah.. tapi tu lah bulan puasa.. tak boleh makan banyak sangat.. takut panas..

Sedap pulak tengok serawa durian madiha ni :)

lieyalatif said...

ya Allah kak..dugaan betul....lieya ni hantu serawa drian nie...dpt cicah ngan roti pun dah syukur nikmat heheeheh

dalam peti ais lieya mmg ade jek stok durian frozen kak..anytime leh buat serawa ni....ni buat tingin nak buat ni ....

Fazleyatul Aini said...

sedapnya
besar pulak durian tu
lagi keliur ni

ummi aqilah (LM) said...

Sedapnya kak .. Terliur tgk. Cantik pekat serawanya

Siti Khairani said...

fav suami ni kak.........minta izin ambik resepi ye.......jemputlah ke www.chances-rewards.blogspot.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...