Monday, November 17, 2014

Sotong Goreng Tepong

Assalamualaikum & salam sejahtera...


Bila suami beli sotong kadang kala buntu tak tau nak masak apa.  Yang biasa di masak mestilah sambal tumis sotong.  Kadang2 dibuat gulai lemak.  Sesekali goreng tepong macam ni.  Kalau goreng tepong.. anak2 makan ratah macam tu je... tak sempat nak dibuat lauk nasi...

Jom cuba.  Dengan cara merenih sotong sekejap... kebarangkalian sotong meletop semasa menggoreng berkurangan sebab kesemua air dalam sotong dah keluar.  Jadi tak perlulah nak gunakan perisai bagai masa menggoreng tu ye...hehe...



Sotong Goreng Tepong
Resepi : MaDiHaA

Bahan2
650 gm sotong ~ bersihkan (bahagian kepala, hiris buang bahagian mata & mulutnya), potong & tos
1 sudu kecil rata garam
1 sudu kecil rata serbuk kunyit
1 sudu kecil rempah kari
1/2 sudu kecil serbuk lada hitam
3 sudu besar tepong gandum
3 sudu besar tepong jagung
Minyak secukupnya

Cara menyediakan
1. Sotong direnih tanpa air & biarkan airnya keluar dengan sendiri. Kacau2 rata sehingga sotong bertukar warna.  Bila nampak sedikit kecut.. angkat sotong & letak dalam tapisan, cuci bersih & tos.
2. Gaulkan sotong dengan semua bahan2 di atas (kecuali minyak masak) & gaul rata.
3. Panaskan minyak masak sehingga cukup panas & masukkan sotong satu demi satu ke dalam kuali. Goreng sotong sehingga garing, angkat & tos.
4. Hidang sotong goreng tepong dengan sos kegemaran.

Selamat mencuba!

9 comments:

norhidana miswan said...

rasanyer ngences berjejeh2 air liur nih....

Amie said...

Samalah dengan saya Madiha... kalau ada sotong tak lain yang difikir, goreng... goreng dan goreng sebab anak-anak suka termasuk mak bapaknya, tapi tulaaa.... kadang tak sempat makan nasi, separuh diratah gitu aje.

Bicara Kak Noor said...

memang sedap sotong gorerng mesti laris dibandingkan dengan masak yg lain yg berkuah meratah pun sodapp ni madiha

zila norazila said...

klu kt umh zila goreng mvm ne x jd lauk..mmg kna ratah jew lh..

tun_telani said...

feveret nih.. wajib order kalu gi restoran ikan bakar.. xpenah wat sendiri lagi.

Ania said...

Salam kenal! Blongnya keren dan enak;)! Saya lihat bahwa Anda upload banyak foto makanannya. Apa Anda mau mengembangkan blognya lagi?
Kunjungi page kami di: www.kumpulbagi.com Semuanya gratis, cepat dan tanpa limitasi. Anda bisa upload sebanyak files (audio, video, pdf, jpg, dll.), membuat koleksi berkas dan bagikan dengan lainya. Coba servis kami tanpa registrasi :)

Fazleyatul Aini said...

saya pakai tepung segera adabi je. hihi pemalas nak cepat je

thehealthinspector: said...

Dah screenshot. Nanti boleh buat. Hihi tq share resepi ;)

home renovation said...

Ubahsuai rumah. Plumbing, pasang tile, tabletop, mengecat dll call 0182233854 khaidir

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...