Sunday, September 24, 2017

Sambal Goreng Kentang Petai

Assalamualaikum....


Selamat bersua kembali.  Ada satu hari tu tak tau dah nak masak apa. Otak dah beku tak tau nak buat lauk apa asyik masak ikan ayam ikan ayam pun jemu juga rasanya. Teringat ada petai yang kawan suami bagi masih banyak maka tercetus idea nak buat sambal kering2 campur dengan kentang & ikan bilis. Hmmm.... tak sangka lauk macam ni pun menjilat jari masing2 makan nasi. Anak2 pula dah berjinak2 belajar makan ulam petai ni bila ayahnya suruh cuba.  Jadi ibu pun bertabahla kalau toilet berbau bila kat rumah ada petai... hehehehe....

Jom MaDiHaA kongsikan resepi mudah yang memikat selera ni. Boleh buat tambah2 hidangan di atas meja selain menu2 yang lain. Pasti ramai yang suka nanti.. Nak pula kalau anak2 yang sukakan pedas2 & yang garing2...





Sambal Goreng Kentang Petai
Resepi : MaDiHaA aka Ratna

Bahan2
4 biji kentang saiz besar/sederhana (campur2)
5 papan petai ~ dikupas kulit & belah/potong dua
2 gengam ikan bilis yang siap dikopek kulit
minyak masak secukupnya
1 sudu kecil asam jawa ~ campur air jadikan pes
2 sudu kecil gula
garam secukup rasa

Bahan di kisar halus
7 ulas bawang merah
4 ulas bawang putih
15 - 25 biji cili padi (bergantung pada penggunaan jenis cili & kepedasan yang anda suka)

Cara menyediakan
1. Kentang dikupas kulit & cuci bersih.
2. Panaskan minyak secukupnya dalam kuali. Gunakan penyagat & sagat terus kentang ke dalam kuali. Goreng sehingga garing seperti menggoreng kerepek pisang. Sentiasa dibalik2kan supaya garing sama rata. Bila garing angkat & toskan.
3. Kurangkan sukatan minyak bekas goreng kentang. Goreng pula ikan bilis sehingga garing. Goreng 2 batch/2 kali untuk 2 gengam ikan bilis supaya tak perlu guna minyak yang banyak. Angkat & ketepikan.
4. Gunakan minyak yang sama, tumiskan bahan2 yang dikisar halus. Kacau sehingga tumisan garing & naik minyak. Masukkan air asam jawa, garam & gula secukup rasa. Gaul rata. Masukkan petai & masak sehingga sambal kembali naik minyak.
5. Akhir sekali masukkan kentang goreng & ikan bilis goreng & gaulkan sehingga rata. Bolehlah dihidangkan bersama2 nasi putih.

Selamat mencuba!

5 comments:

Cik Puan Ena said...

xpernah lagi goreng smbal petai letak kentang..wahh mesti sedap ni.

Juls Julie80 said...

dapnyerrr..petai, campak la dalam mana2 masakan pun..mmg x boleh tolakkk.. hihihi

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

Ni yg buat mkn nasi byk, hihi

norhidana miswan said...

bahaya lauk gini.... mau tanpa sedar dh bertambah nasi 2 kali hehehhe...

Phong Hong said...

Dapnya....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...