Friday, September 15, 2017

Pajeri Bombay

Assalamualaikum & salam sejahtera...



Masih terkenang2 dengan anak2 syurga yang terkorban dlm kebakaran di Maahad Tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah di Hujung Keramat awal pagi semalam. Sebak & pilu di hati belum lagi surut. Salam takziah buat semua kaum keluarga mereka yang terlibat.  Semoga mereka yang terkorban menjadi penghuni syurga abadiMU ya Allah.. aamin ya robbil alamin...


Hari ni takmau celoteh panjang sebab memang agak sibuk juga sekarang ni. Hari ni MaDiHaA kongsi resepi Pajeri Bombay yang dimasak beberapa hari lepas. Tiba2 tekak teringin nak makan pajeri bombay. Susah nak jumpa juga masakan ni. Kalau ada pun waktu kenduri kahwin. T.kasih Mat Gebu untuk perkongsian resepi. MaDiHaA copy & paste resepi dari blog Chemat je ni. Kawan2 bolehla cuba untuk tukar2 menu untuk keluarga..




PAJERI BOMBAY
Resepi : Mat Gebu

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 biji saiz sederhana nenas madu atau sebarang nenas pilihan anda
8 biji bawang merah kecil
5 ulas bawang putih, belah 2 setiap 1
1 biji cili merah, hiris serong
1 biji cili hijau, hiris serong
3 camca besar cuka makan JALEN
2 camca besar gula
1/2 camca teh serbuk kunyit (MaDiHaA guna lebih)
Garam secukup rasa (kurang lebih 1/2 camca teh/ secukup rasa)
1 camca teh biji sawi
1 batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
2 biji buah pelaga
5 kuntum bunga cengkih
1 inci halia (MaDiHaA tambah)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Kupas nenas, belah 4 dan buang empulur. Hiris sederhana tebal, kemudian celur dalam air mendidih, masukkan 1 camca teh serbuk kunyit dan celur 1 minit, toskan. Panaskan minyak dalam kuali (anggaran 2 camca besar), masukkan biji sawi, kemudian kayu manis, bunga lawang, buah pelaga dan bunga cengkih. Masak hingga harum.
  2. Tambah bawang putih, bawang merah, halia dan serbuk kunyit. Kacau rata dan masak hingga bawang layu. Masukkan gula dan cuka makan, kacau dan masak hingga pekat. Guna api kecil dan kacau selalu.
  3. Tambah sedikit garam (anggaran 1/2 camca teh), cili merah, cili hijau dan nenas. Gaul rata2 dan masak hingga nenas lembut. Tak perlu tambah air, nanti nenas akan mengeluarkan air. Boleh angkat dan hidangkan..
Selamat mencuba!

1 comment:

Mulan said...

Yumm yummm sedaappp

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...