Friday, March 30, 2018

Kuih Abok-Abok

Assalamualaikum & salam sejahtera...





Baru2 ni balik Raub rumah mertua. Bawak balik daun pisang sikit. Bila balik ke PJ tiba2 rasa teringin nak makan kuih abok-abok padahal masa ambik daun pisang tu takde angan2 pun lagi nak buat apa. Sebab tiba2 teringin tu terus le beli sagu dengan kelapa parut. Balik kerja gigih la MaDiHaA mengerjakan kuih abok-abok. Lagipun untuk dinner malam tu MaDiHaA hanya masak spaghetti lada hitam dalam entry yang lepas tu je. Senang kerja. Masa tu pulak sedang cuti solat jadi takyah le terkejar2 nak mandi solat bagai... terus je dengan projek dapur... hehe...

Sebelum kukus
Dapat agak banyak MaDiHaA kukus sebahagian & sebahagian lagi difrozenkan. Bila2 masa terasa nak makan hanya defrost & kukus seperti biasa.

Kuih abok-abok ni memang terkenal setiap kali rewang kenduri kendara kat kampung MaDiHaA memang inilah antara kuih yang akan dihidangkan pada orang rewang selain kuih2 yang lain. Kuih ni kalau teringin jangan berangan la nak cari kat gerai2 memang susah nak jumpa. Kalau teringin memang kena buat sendiri. Kecuali waktu bulan Ramadhan mungkin ada dijual itupun MaDiHaA tak pasti sebab jarang2 ke bazar Ramadhan.

Ni resepi yang MaDiHaA buat ye...

Selepas kukus

Abok-Abok
Resepi MaDiHaA

Bahan2
500gm sagu biji halus
400gm kelapa parut putih (guna kelapa yang agak muda)
Garam secukup rasa (agak2 rasa lemak2)
Gula kerek / gula nisan secukupnya ~ diracik halus2
Daun pisang secukupnya dilayur, potong saiz 8" lebar / ikut saiz yang anda suka
Lidi penyucuk secukupnya (MaDiHaA guna lidi cungkil gigi jenis yg keras & tajam tu)

Gula Kerek / Gula Nisan / Manisan
Lagi hitam warnanya bermakna lagi lembut teksturnya & lebih sedap rasanya sebab menggunakan air nira kelapa dengan peratus campuran gula putih yang sedikit. Jika warna yang agak cerah bermakna peratus campuran gula putih yang lebih & hasilnya tekstur gula agak keras & susah nak racik atau potong. Gula yang teksturnya lembut sesuai untuk buat kuih abok-abok, buah melaka dan sebagainya....


Cara menyediakan
1. Rendam sagu dengan air yang mencukupi selama lebih kurang 20 minit. Kemudian toskan.

2. Dalam bekas yang besar masukkan sagu biji, kelapa parut & garam lalu digaul rata. Rasakan garamnya biar terasa lemak2nya.

3. Ambil sehelai daun pisang buat bentuk kon. Masukkan 1 sudu besar adunan sagu. Taburkan 1 sudu kecil gula kerek yang diracik. Sudukan lagi 1 1/2 sudu besar adunan sagu. Taburkan 1 - 1 1/2 sudu gula kerek racik. Akhir sekali sudukan & ratakan 1 sudu besar adunan sagu. Pastikan JANGAN TEKAN adunan sagu semasa membungkus untuk mengelakkan kuih menjadi keras apabila kuih sejuk. Hanya sudukan & biarkan je adunan mcm tu tak perlu tekan2 ye. Akhir sekali lipat kemas daun pisang lebihan & cucukkan.

4. Habiskan semua adunan kemudian kukus selama 30 - 40 minit. Jika nak saiz kuih jadi besar boleh tambah kuantiti sagu & gulanya ye. Daun pisang MaDiHaA tak besar sangat jadi buat saiz2 comel ni je.



Selamat mencuba!

1 comment:

AzianKhalil said...

sedap gayanya tu...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...