Friday, April 13, 2018

Daging Rebus Air Asam

Assalamualaikum & salam sejahtera...


Ini kejadian lauk tanpa dirancang. Baru2 ni peti ais MaDiHaA rosak & dah tak boleh dibaiki lagi sebab ini dah kali ke dua rosak. Dah tanya kedai katanya kalau nak baiki kena tukar compressor terus.  Untuk peti ais jenama Hitachi kos mau dekat rm800. Katanya alat ganti jenama Hitachi mahal dari jenama lain.. huhu.. Jadinya kami rasa malas la nak repair sebab takut ianya hanya bertahan untuk beberapa bulan, jadi kami buat keputusan beli yang baru je memandangkan peti ais tu pun rasanya dah guna lebih dari 8 tahun.

Oleh kerana peti ais rosak maka semua lauk2 basah dalam peti ais kenalah diselamatnya daripada rosak. Langkah mudah dengan cara merebus. Mujurlah yang tinggal stok lauk basah hanya daging & ayam sahaja. Dua2 pun MaDiHaA rebus. Maklumlah nak dimasak sekaligus nanti siapa pula yang nak habiskan. Tambah pula waktu peti ais rosak tu pada hari bekerja memang tak cukup masa nak buat macam2. Rebus je mana yang nak diselamatkan & selebihnya di masak untuk makan malam seperti biasa. Hari kerja setiap hari pun kesuntukan masa bagi ibu2 bekerja. Sampai rumah pun dah maghrib, terus je dengan rutin  harian & kewajipan seorang Islam, ibu & isteri. 

Jika ada yang nak ubah2 selera tu bolehlah cuba resepi ni. Rasanya untuk berbuka puasa pun sesuai sangat menu ni. Pecah selera dibuatnya.



Daging Rebus Air Asam
Resepi : MaDiHaA

Bahan utama
600 gm daging lembu

Bahan air asam
1 biji cili merah
1 biji tomato
4-5 biji cili api
2 ulas bawang merah
1 sudu besar asam jawa (larutkan dengan 1 cawan air masak jadikan jus)
2 sudu besar perahan jus limau nipis

sedikit belacan
gula secukup rasa

garam secukup rasa
Bahan yang dihiris/dadu

1 biji tomato
1 biji bawang besar
4 biji cili padi


Cara Menyediakan
1. Daging di potong 3 keping memanjang ikut ira. Rebus sehingga empuk. Bila dah empuk bolehlah dipotong nipis2 melawan ira. Ketepikan dulu.
2. Sementara tunggu daging empuk sediakan air asamnya dulu. Masukkan dalam blender cili merah, tomato, cili padi, bawang merah, air asam jawa & belacan. Kisar sehingga lumat.
3. Tuang bahan kisar dalam periuk & masak sehingga mendidih. Tambah perahan limau nipis, garam & gula secukup rasa. Jika taknak masak pun boleh, tapi pastikan bancuh air asam jawa gunakan air masak/mineral ye.
4. Bila dah secukup rasa campurkan hirisan daging ke dalam air asam. Tambah bahan hiris/dadu & kacau sebati. Siap untuk dihidangkan.

Selamat mencuba!

4 comments:

Amie said...

Assalam Madiha,
ni yang buat terus kecur ni.... kalau yang ada air asam memang tak tolek tepi, ratah pun sodap kan.

فاتن الصاوى said...


شركة ركن الامثل 0502644550 لخدمات التنظيف ومكافحة الحشرات ورش المبيدات وقسم خاص لتسليك المجارى وكشف تسربات المياه بالمنطقه الشرقيه
تسعى لخدمتك وتهدف لراحتك نقدم افضل عمليات التنظيف بأجود الخامات والأجهزه اتصل بنا وتمتع بأفضل
منظر مبهر من نظافة متكاملة نحن افضل شركة نظافة نؤكد التميز ونحترف الآداء شركة ركن الامثل كافضل شركة تنظيف
نقدم لكم خدماتنا متكاملة ومستواها عالي الجودة إذا أردت أن يكون مقرك متميزاً ويلاحظه زائريك وعملائك اتصل بنا
وتجد كل تحتاجه من خدمات نحن ندرب طاقمنا على أصول المهنة وكيفية استخدام المعدات والمواد ونعمل بجد واجتهاد لنضمن لك خدمة راقية.


شركة تسليك مجارى بالخبر
شركة تسليك مجارى بالقطيف
شركة مكافحة حشرات بالدمام
شركة تنظيف مجالس وكنب بالدمام
شركة تسليك مجارى بالدمام
شركة مكافحة حشرات بالخبر
شركة كشف تسربات المياه بالخبر
شركة كشف تسربات المياه بسيهات وراس تنورة
شركة كشف تسربات المياه بالاحساء
شركة المثالية للتنظيف بالدمام

m.u.l.a.n said...

Sedapppp ni..

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

simple but very3 nice!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...