Monday, April 2, 2018

Muffin Pisang Gebu

Assalamualaikum & salam sejahtera..


Bersua lagi kita.  Mood update baru nak elok. Moh le kayuh pelan2. Sebenarnya bukan takde mood nak update. Tapi masa yang tak mengizinkan.  Setiap kali masak tak lupa snap gambar. Tapi updatenya tak tau bila. hehe.. Gitulah juga dengan nasib gambar2 aktiviti family yang dah makan tahun tak habis2 lagi berupdate. Sabor jelah.  Kalau makanan dah lama basi, berkulat. Mujurlah gambar walaupun dah bertahun tetap elok je lagi. Cuma kalau nasib tak baik PC rosak ataupun pendrive jahanam memang menangislah tuan dia jawapnya... 

Balik ke pangkal jalan.  Ini lagi satu resepi yang dah berulang-kali MaDiHaA dok buat. Tapi takpela kita kongsi le jugak. Resepi elok & menjadi takpe kongsi banyak kali pun. Ilmu tak rugi dikongsi mana tahu ada yang sedang mencari2 resepi muffin pisang. Bolehlah cuba resepi olahan MaDiHaA ni.  Resepi asal dari All recipes. Tapi MaDiHaA dah alter sana sini ikut sesuai selera sendiri. Resepi mat saleh ni biasanya manis2 belaka. Ikut selera kitalah nak ikut resepi bulat2 atau pandai2 kurangkan sukatan ikut selera kita.



Muffin Pisang Gebu

Resepi asal : All recipes
Diolah oleh : MaDiHaA aka Ratna
(resepi asal dpt 10 biji muffin saiz sederhana) 

Bahan2 
1 1/2 cawan tepong gandum
1 teaspoon baking soda (soda bikarbonat)
1 teaspoon baking powder 
1/4 teaspoon garam 
3 biji pisang (MaDiHaA guna 270 gm)~ dilecek
3/4 cawan gula kastor (MaDiHaA guna 2/3 cawan gula perang sebab pisang yg digunakan dah masak ranum & sangat manis!) 
1 biji telur ~ dipukul ringan 
1/3 cawan mentega cair (MaDiHaA guna minyak sayuran) 
  
Cara menyediakan
1. Panaskan oven 190 C (MaDiHaA guna 180C). Aturkan muffin pan dengan kertas muffin atau paper liner.
2. Dalam mangkuk atau bekas yang besar, ayak tepong gandum bersama baking soda & baking powder. Masukkan garam & gula & gaul sebati.
3. Dalam mangkuk lain, satukan pisang lecek, telur & mentega cair. Tuangkan bahan cecair ke dalam bahan kering (tepong) dan gaul sebati menggunakan whisker atau senduk kayu. Jangan terlebih kacau asal bergaul rata sudah cukup.
4. Sudukan adunan ke dalam kertas muffin hingga paras 3/4 ketinggian kertas muffin.  Atau jika mau muffin naik membumbung seperti muffin MaDiHaA tu.. sudukan lebih sedikit adunan sehingga hampir penuh. (tinggalkan ruang lebih kurang 0.5 cm).
5. Bakar muffin antara 18 ~ 20 minit bergantung saiz muffin, suhu & jenis oven yang digunakan.  Boleh uji muffin dengan lidi penguji untuk test samada muffin dan masak atau belum.

Happy baking!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...