Thursday, June 18, 2015

Bebola Ikan & Kentang Tiga Rasa

Assalamualaikum & Salam Ramadhan...

Selamat menjalani ibadah puasa buat semua muslimin & muslimat sekalian. Syukur ke hadrat Ilahi kerana masih dipinjamkan usia untuk menikmati indahnya Ramadhan pada tahun ini.  Sama-samalah kita berdoa semoga kita sempat menghabiskan sebulan berpuasa pada tahun ini dan seterusnya menyambut hari raya bersama keluarga.  Semoga Ramadhan tahun ini adalah lebih baik dari tahun-tahun sebelumnya... insyaAllah..


Kongsi menu ringkas sesuai untuk bersahur yang waktu memasaknya tak begitu panjang.  Jom semak resepi ni..

Bebola Ikan & Kentang Tiga Rasa
Resepi : MaDiHaA

Bahan-bahan
2 peket kecil bebola ikan
3 biji kentang ~ kopek & hiris
1 biji cili benggala hijau saiz kecil ~ potong kiub lebar
1 biji bawang besar ~ hiris
2 ulas bawang putih ~ hiris
2 sudu besar cili kering kisar
4 biji cili kering ~ kerat pendek2
1/2 cawan air
3 sudu besar sos tiram
2 sudu besar sos cili
1 sudu besar sos ikan
1 sudu besar sos tomato
garam secukup rasa
minyak masak secukupnya

Cara menyediakan
  1. Goreng kentang hingga kekuningan. Angkat & tos. Ketepikan dahulu.
  2. Kurangkan minyak gorengan untuk menumis. Tumis bawang putih, bawang besar & cili kering hingga wangi. Masukkan cili kering kisar & biar hingga masak.
  3. Masukkan bebola ikan & kacau rata. Masukkan 1/2 cawan air, kesemua sos2 dan biar mendidih. Masukkan garam sekadar perlu & kacau sebati.
  4. Akhir sekali masukkan kentang goreng & cili benggala & gaul rata.  Bila dah secukup rata, bolehlah hidangkan.


Selamat mencuba!

4 comments:

zana fahmi said...

Salam Ramadhan Madiha, anak kakpb suka kot masakan mcm ni, tapi sahur payah nak mkn.

Fazleyatul Aini said...

sedapnya
selamat berpuasa buat akak sekeluarga

Salmiah Othman said...

hehe..sedapp..boleh buat nie untuk sahur nanti..simple ..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam...biasa utk sahur mmg menu simple2 jer.Kdg2 lauk berbuka tu atie panaskn jer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...