Thursday, June 25, 2015

Gulai Lemak Rebung Madu Dengan Udang

Assalamualaikum & salam sejahtera...
Rebung ni sebenarnya lebihan rebung madu yang MaDiHaA beli dari Kak IlahJY tempohari.  Masak pun dah lama dah ni.  Sebahagian dibuat acar & selebihnya dimasak gulai lemak ni.  MaDiHaA memang suka sangat dengan rebung, tak kira masak apa pun. Tapi en. suami lebih suka dibuat gulai macam ni. Acar rebung yang MaDiHaA buat tempohari dia kurang minat... dia rasa sikit2 je. Untung la kan sebab orang tak suka kita boleh makan banyak.. hehehe... So kira acilah kan.. separuh dibuat acar & separuh di masak lemak. Tapi kat bawah tu MaDiHaA bagi resepi untuk setengah kg je... sebenarnya MaDiHaA masak 1kg tau... tak abislah sekali makan untuk kami 4 beranak sebab anak2 kurang suka. Tapi kalau ada anak yang sulung tu haruslah abis kot.  Oklah... kat bawah tu resepi mudah2 je MaDiHaA kongsi.. mana tau boleh datangkan ilham untuk berbuka puasa nanti kan...
 
Gulai Lemak Rebung Madu Dengan Udang

Bahan2
300 gm udang saiz sederhana
½ kg rebung madu
2 btg serai ~ ketuk
serbuk perasa & garam (jika perlu sebab dah bubuh garam kasar)
sebiji kelapa di ambil santan secukupnya
1 keping asam gelugur

Bahan ditumbuk halus
4 ulas bawang merah
1 ulas bawang putih
15 ~ 20 biji cili padi (ikut kepedasan yg anda suka) 
2 inci kunyit hidup ~ tumbuk halus
sedikit garam kasar (utk memudahkan cili lumat serta kurangkan percikan waktu menumbuk)
 
Cara memasak
1) Rebung di potong saiz yang sesuai. Rebus sekejap & toskan.
2) Jerang santan bersama bahan2 tumbuk & serai. Kacau2 sentiasa.
3) Bila mendidih.. masukkan rebung, asam keping, serbuk perasa & garam (jika perlu).
4) Biarkan mendidih sambil dikacau2 selalu agak tidak membuak. Akhir sekali masukkan udang & masak seketika sehingga udang bertukar warna.  Renihkan sekejap hingga kuah agak pekat.
5) Agak2 dah secukup rasa garamnya, bolehlah dihidangkan.
Selamat memasak..

2 comments:

intandayani said...

Myfeveret rebung tp ada kejadian yang buat terus xmsk rebung kat rumah..huhuhu

norhidana miswan said...

apa beza rebung madu ngn rebung biasa kak? dana tak berapa reti mkn rebung dek bau dia tuh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...