Thursday, June 11, 2015

Jeruk Kedondong Asamboi

Assalamualaikum & salam sejahtera...

Demam jeruk asamboi ni memang menjadi2 satu ketika dulu.  Ramai yang dah mencuba.  Saja MaDiHaA malas nak masukkan resepi ke blog.  Tunggu reda sikit barulah share kat blog.. hehe.. Tapikan.. sebenarnya.. MaDiHaA pun dah beberapa kali buat Jeruk Betik Homemade guna asamboi sejak beberapa tahun lalu. Cuma bezanya MaDiHaA guna asamboi warna merah tu.  Cuma mungkin tak diviralkan tu yang tak glemer resepi jeruk yg MaDiHaA pernah buat tuh.. hahaha..

Gambar kat bawah ni pun dah lama kejadiannya.. kira2 masa musim demam jeruk asamboi dulu tulah.. Tapi sebenarnya jeruk asamboi ni bukan MaDiHaA yang buat.. semua en. suami yang buat.. Bukan takat kedondong je... mangga, nenas, jambu batu.. semua dah try.. semuanya sedap2.  Terima kasih En. suami.. puan isteri tukang makan jer... kehkehkeh...


MaDiHaA tak pastilah resepi asal jeruk asamboi yang ni sapa yg punya.  Versi MaDiHaA dulu ada penggunaan cuka sikit sebab buah betik kan takde rasa masam.. jadi kenalah tambah cuka. Tapi versi yang ini biasanya orang guna buah yang sedia masam.. jadi tak perlu guna cuka.  Dalam FB tu rata2 semua orang dah cuba. Siap ada yang berjualan lagi kan. Resepi mudah je kan.. tapi share jugaklah utk rujukan anak2...

Jeruk Kedondong Asamboi

Bahan2
Buah kedondong muda secukupnya 
Gula pasir ikut banyak mana buahnya (agak2 la ye)
asamboi secukupnya ~ boleh gunting2 kalau suka.. biar cepat sebati..
cili padi ~ potong2 (tak letak takde stok masa ni)

Cara menyediakan

1. Kupas kulit kendondong & potong sesuai rasa. Basuh & toskan.
2. Masukkan dalam bekas sesuai. Taburkan gula & asamboi, cili & gaul rata. Simpan dalam peti sejuk sekejap atau semalaman.  
3. Sedia dihidangkan.

Selamat mencuba!


2 comments:

norhidana miswan said...

akak nih... jgn la tayang.,... kan dh terliur

Amie said...

Aduhai Madiha.... tengok kedondong asamboi...terus terjun tingkap datang sini...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...