Friday, August 28, 2015

Ayam Pongteh Dengan Taucu

Assalamualaikum & salam sejahtera...

Resepi ayam lagi hari ni... jangan maraa haa.... nak buat macamana kat rumah ni ayam kegemaran anak2. Kalau masak ikan mesti ada yang moncong... sanggup makan sayur je tak dicuitnya ikan tu... perangai abang Haziq la tu...  anak2 lain ok je makan ikan... hehe... macam2 kerenah anak2 ni kan...

Resepi ni dari buku resepi Chef Wan... saja cuba2 ubah selera sikit... TQ chef.. Tapi MaDiHaA punya tu macam terlebih kicap pulak... legam sikit... hihi..



Ayam Pongteh Dengan Taucu
Resepi : Chef Wan
Sumber MaDiHaA aka Ratna

Bahan2
3 sudu besar minyak masak
15 biji bang merah ~ kupas dan hiris nipis
7 ulas bawang putih ~ kupas dan hiris nipis
1/2 ekor ayam ~ potong sesuai rasa
1 1/2 sudu makan taucu
1 sudu makan kicap cair
1 sudu makan kicap pekat
1/2 inci halia kupas & hiris halus
2 kuntum cengkih
1 kuntum bunga lawang
5 biji cendawan cina ~ rendam dalam air panas hingga kembang & tus (MaDiHaA tak letak no stok)
2 biji kentang saiz kecil ~ kupas & potong ikut suka
380 ml air
1 biji cili merah ~ hiris
1 biji cili hijau ~ hiris
1 sudu makan gula
1 sudu teh lada sulah/lada putih yg dikisar
daun ketumbar utk hiasan (takde stok gak)

Cara menyediakan
1. Panaskan minyak masak di dalam kuali dan tumiskan bawang merah dan bawang putih hingga perang keemasan.
2. Masukkan ayam, taucu, kicap cair, kicap pekat, halia, bunga cengkih, bunga lawang, cendawan cina, kentang dan air. Kacau dan biarkan mendidih.
3. Masukkan cili merah, cili hijau, gula, lada sulah. Perlahankan api dan biarkan ia masak sedikit sambil dikacau tunggu sehingga ayam empok.
4. Hiaskan dengan daum ketumbar & hidang panas2.

Selamat mencuba!

6 comments:

Fazleyatul Aini said...

saya pernah makan pongteh tapi dia macam berkuah sket

TukangKebun said...

Belum pernah cuba masak ayam dengan taucu lagi.
nanti nak cuba jugalah.

norhidana miswan said...

dia punya nama tuh mmg best... ayam pong teh,...
dia mmg wajib ada cendawan eh kak... baru jd namanye pong teh

Natrah Mohamed said...

Ni menu masakan cina ke?

Sedap nampaknya. Nanti ada masa nak buat jugak.

Anyway, jemput singgah blog saya MamaBijakAnakSihat

agen resmi Balikpapan said...

nampak sangat sedap , ijin copy resepnya !! Jelly Gamat Luxor

obat alami tradisional said...

keliatannya sangat enak kuenya !!

Terapi Obat TBC

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...