Thursday, August 20, 2015

Rich Chocolate Pudding

Assalamualaikum & salam sejahtera...

Hari ni kongsi resepi puding coklat yang sangat sedap ni pula ye. Puding ni antara yang sempat MaDiHaA sediakan semasa tetamu (sepupu2) datang berkunjung ke rumah tempohari. Dah banyak kali buat puding ni & memang mendapat sambutan sebab ianya sedap! 

Terima kasih pada kak Jun yang berkongsi resepi. Oleh kerana MaDiHaA buat menggunakan agar2 strips... jadi cara menyediakan tu MaDiHaA edit ikut cara MaDiHaA masak ye..  Kalau guna agar2 serbuk.. kaedah penyediaan lagi mudah sebab boleh campur terus bahan2 (kecuali butter) & masak je sampai pekat, akhir sekali baru masukkan butter.

Jom sapa2 yang nak cuba....

 
RICH CHOCOLATE PUDDING
Sumber: Myresepi @ junjs11

 
Bahan-bahan ( 1 loyang sederhana besar )
½ cawan serbuk koko*
1 cawan gula
½ cawan susu tepung*
½ sudu teh garam
4 ¼ cawan air (MaDiHa letak 4 ½ cawan)
4 sudu besar tepung jagung*
½ sudu teh esen vanilla
3 sudu besar butter
1 paket serbuk agar2 (10-11gm) (MaDiHa guna agar2 strip jer.. lebih kurang 2/3 dari bungkusan 25gm tu... so resepi kat bawah ni ikut cara yang MaDiHa masak yer )

Cara Membuatnya
1. Basuh agar2 strip. Didihkan 2 ½ cawan air dengan agar2 strip. Biar hingga agar2 larut sambil sesekali dikacau2.
2. Bancuhkan bahan2 bertanda * dengan 2 cawan air (baki air tadi) hingga larut menggunakan whisker kemudian tapiskan ke dalam agar2.
3. Masukkan gula, garam, esen vanila & biar mendidih sambil dikacau2 supaya tak berkerak.
4. Akhir sekali masukkan butter & kacau hingga butter cair & pudding agak pekat (bukan pekat sgt ye )
5. Tuangkan ke dalam loyang yg sesuai & biarkan pudding beku.
6. Untuk lebih sedap lagi.. masukkan loyang yg telah sejuk ke dalam peti ais.. Bila dah betul2 beku bolehlah dipotong2 dan dihidangkan.



Selamat mencuba!

4 comments:

lieyalatif said...

sedap ni kak....lagi2 kalo sejuk2 lalu kat tekak...ooo nikmatnyerrrrrr.....nanti nak try le kak....menarik niek...anak2 sure suke...

Fazleyatul Aini said...

dapat makan sejuk2 ni sedapnyaaa

norhidana miswan said...

compom sedap mkn sejuk2 nih kak... tp kalu akak blh antar kt umah dana sebekas lg sedap hehehe

Puan Suri Fahmi said...

Madiha.....kakzana nak buat bila free. Lama tak jelajah dapur ni

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...