Tuesday, August 25, 2015

Keledek Goreng Rangup (resepi hotel katanya......)




Assalamualaikum & salam sejahtera...


Hujung minggu baru ni MaDiHaA goreng keledek untuk minum petang.  Guna resepi ni hasilnya memang rangup sangat2.  Cicah pula dengan sambal kicap memang bertambah sedaplah.  Dapat teh o suam2... hmm.. memang layan...


Resepi ni memang antara yang terbaik. Memang rangup masa panas2 tu.  Memang puas hatilah kalau kita nak serve panas2.  Cuma ia tidak kekal lama... bila dah sejuk tepongnya akan jadi lembik.  Mungkin kalau nak kekalkan kerangupannya... kita boleh guna tepong beras saja kot.  Nanti boleh buat ujikaji sendiri ye.  Tapi kalau nak resepi tepong gorengan rangup yang kekal lama.. boleh cuba resepi yang MaDiHaA pernah kongsikan dulu... klik  SINI ye.  Resepi tu kerangupan tepongnya memang bertahan lama. Sesuai sangat digunakan untuk buat jualan sebab walaupun pisang atau keledek dah sejuk.. kerangupannya masih kekal.. apa2pun.. jom kita semak resepi ni dulu... kalau untuk makan terus.. boleh guna resepi ni...



Keledek Goreng Rangup (resepi hotel)
Resepi : Hairul
Sumber : FB

Bahan2

2 cawan tepung beras
2 cawan tepung gandum
5 sudu besar santan (santan kotak)
1/2 sudu besar baking powder (jenama Royal)
1/2 sudu besar garam
1/2 sudu kecil serbuk kunyit (pewarna)
1 biji telur

air secukupnya
2 sudu besar marjerin - dipanaskan hingga cair dan disejukkan.



Cara menyediakan
1. Satukan semua bahan kecuali air dan marjerin cair.
2. Masukkan air sedikit demi sedikit hingga adunan agak pekat - adun guna tangan bkn sudu.
3. Masukkan marjerin cair juga gaul dengan tangan.
4. Celup pisang/keledek dan goreng dalam minyak yang panas.


*adunan ini sesuai digunakan untuk menggoreng cendawan, keledek, cempedak, roti, tempe dll

Selamat mencuba!

8 comments:

ummi aqilah (LM) said...

Ooo yg letak marjerin ni saya selalu juga buat kak ratna tp x letak santan. Mmg rangup tp tu lah bila dh sejuk jadi lembik . Saya ingatkan sbb sy guna telur A tu yg lembik. Tak tau la kenapa:(

yoorin melacolea said...

tibe puklak petang ni cari keledek.. tadi singgah blog org lain share menu sup kaki ayam pon nak, kek oren pon nak..hahaha..stress singgah blog org share resipi ni..hhehehe

Eyma Balkish said...

Sedapnya..dah lama x buat.. teringin yg mcm jual kat kedai..tak jadi-jadi lagi.

norhidana miswan said...

mcm2 jgk bahan nyer kak yek... kalu dana yg `rajin` nih mmg takde lah nk bt resepi hotel gini... renyah nk cari bahan2... sbb kt umah tepung gandum je selalu ada tepung2 lain kalu nk bt kuih ke apa baru beli hehehhe

masuri24 said...

malam malam ni makan panas panas membangkit selera sungguh..

Salam kenal Madiha!

http://masuri24.blogspot.com/2015/08/set-kesihatan-serendah-dari-rm-100.html

agen resmi Balikpapan said...

nampak sangat sedap , ijin copy resepnya !! Jelly Gamat Luxor

agen resmi Balikpapan said...

nampak sangat sedap , ijin copy resepnya !! Jelly Gamat Luxor

obat alami tradisional said...

keliatannya sangat enak kuenya !!

Terapi Obat TBC

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...