Thursday, August 27, 2015

Ayam Goreng Sambal

Assalamualaikum & salam sejahtera...

Kongsi resepi ringkas je hari ni.   Ini antara menu kegemaran suami & anak2 MaDiHaA.  Kalau masak ni.. berseleralah mereka.  MaDiHaA pun suka masakan bersambal macam ni.  Sekarang ni dah senang sikit kerja MaDiHaA sebab anak2 semua dah boleh makan yang bersambal2 & pedas2.. jadi tak perlulah nak masak lain2 menu.  Apa yang kami makan.. anak2 pun dah boleh makan sama... lagipun sambal macam ni tak berapa pedas sangat... even jika buat sambal guna cili padi sepenuhnya pun anak2 dah boleh makan...

Jom MaDiHaA kongsikan resepi ayam goreng sambal yang marbeles ni.... biarlah nak kata masuk bakul angkat sendiri pun.. sebab memang sedap ditekak kami... hihi.. Cubalah kalau ada yang teringin nak merasa tu ye...



Ayam Goreng Sambal
Resepi : MaDiHaA aka Ratna

Bahan2
1/2 ekor ayam ~ potong saiz kegemaran & cuci bersih & tos (MaDiHaA buangkan kulitnya)
garam & serbuk kunyit secukupnya
1 batang serai ~ diketuk
1 keping asam gelugur
minyak secukupnya
1 sudu kecil gula
garam secukup rasa
serbuk perasa secukup rasa
1/2 cawan air

Bahan Untuk Sambal
10 ulas bawang merah
4 ulas bawang putih
1 inci kunyit hidup
3 biji cili merah
8 - 10 biji cili padi hijau

Cara menyediakan
1. Ayam dilumur garam & serbuk kunyit lalu digoreng sederhana garing. Angkat & ketepikan.
2. Bahan2 untuk sambal dipotong2 sdikit, cili merah dipatah2kan masuk dalam blender. Masukkan sedikit air & kisar berhenti-henti & lakukan sehingga 15 kali. On off - on off. Tujuan untuk mendapatkan kisaran yang agak kasar ye... Kalau on terus blender tu nanti kisaran agak halus. Untuk dapatkan sambal yang kasar2... kena on off on off blender berkali2 ye. 
3. Panaskan minyak lalu tumiskan serai & bahan kisar hingga naik minyak. Sebelum tu.. boleh campaknya asam gelugur. Bila tumisan dah naik minyak, bolehlah masukkan gula, garam & serbuk perasa serta air.  
4. Bila mendidih... masukkan ayam & terus gaul rata. Biarkan ia secukup rasa & bolehlah dihidangkan.

Selamat mencuba!

4 comments:

Natrah Mohamed said...

Senang. Terima kasih resepi ni.

Anyway, jemput singgah blog saya MamaBijakAnakSihat

agen resmi Balikpapan said...

nampak sangat sedap , ijin copy resepnya !! Jelly Gamat Luxor

obat alami tanpa efek samping said...

Sangat enak , perlu di coba itu untuk di buat di rumah ! pengobatan tradisional pankreatitis

obat alami tradisional said...

keliatannya sangat enak kuenya !!

Terapi Obat TBC

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...