Friday, June 10, 2016

Cucur Badak

Assalamualaikum & salam sejahtera....


Bersua lagi kita hari ni.  Ada kelapangan sikit, jadi MaDiHaA update jelah ye. Resepi2 biasa je... tapi kuih ni memang feberet kami sekeluarga.  Kuih2 savoury gini memang kegemaran ahli keluarga MaDiHaA.  Kejap je licin. Kalau kuih2 manis.... ada yang main pilih2 kasih... ada yang ada peminat, ada pulak yang tak berapa minat... selera masing2 kan.  Bagi MaDiHaA pulak... dua2 pun suka je... kuih savoury ke kuih manis ke.. semua suka.. tak memilih.. tu sebab payah nak slim.. hehehe.... 

Ok jom kita buat Cucur Badak ni.. sesuai sangat untuk juadah berbuka puasa...


CUCUR BADAK
Resepi : MaDiHaA aka Ratna

Bahan inti
1/2 biji kelapa parut putih
3 ulas bwg merah
1 ulas bwg putih
5 biji cili kering - rebus
1 s/b udang kering - rendam
1 btg serai
1 s/k jintan manis
(Bahan2 di atas dikisar halus kecuali kelapa parut)
sedikit kunyit serbuk 

1 helai daun kunyit saiz kecil ~ dihiris halus
1/2 cawan air
Minyak utk menumis
garam, gula & perasa secukupnya

Cara Masak Inti
Panaskan minyak dan tumiskan bahan2 kisar hingga wangi. Masukkan hirisan daun kunyit, serbuk kunyit, perasa, gula dan garam. Masukkan sikit air dan juga kelapa parut. Masak hingga inti kering.

Bahan Doh
2 1/2 cawan keledek rebus yg dilecek
1 cawan tepung gandum
1 cawan tepung pulut
air secukupnya lebih kurang 1 cawan dicampur dengan sikit garam

Cara2
Bancuh keledek lecek bersama tepung hingga rata. Masukkan air sedikit demi sedikit dan uli hingga rata. Jangan masukkan air kesemuanya.. agak2lah yer.. hingga dpt doh yg lembut. Ambil doh sebesar bola pimpong dan leperkan. Masukkan inti dan tutup lalu dileperkan sedikit. Goreng dlm minyak yang panas. 


Selamat mencuba!

4 comments:

norhidana miswan said...

ni antara kuih kegemaran dana nih kak...
tp ssh sgt nk jumpa yg org jual tu kene ngn tekak... msti ada je yg kurangnya...
selalunya bab inti nya lah kan...

tp klul akak bt compom sedap nih

adda syuhada said...

sedapnyer...

Mamasya said...

Salam Ramadhan Ratna...lama tak singgah blog Ratna...suka kalau dpt cucur badak yg intinya cukup rasa dan bahan mcm Ratna buat ni....

Bunda_nora said...

Dah lama tak makan ..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...