Thursday, June 23, 2016

Sayur Lemak Jambu Golok Campur Sotong

Assalamualaikum & salam sejahtera...
 
 
Balik kampung MaDiHaA di Pahang 2 bulan lepas kebetulan musim buah gajus.  Jadi tak lepaskan peluang untuk merasai keenakan sayur lemak buah gajus dicampur dengan sotong. Masakan popular di Terengganu ketika musim buah gajus atau lebih dikenali buah jambu golok kat sebelah sana.  Kalau sebelah Kelantan rasanya kat sana panggil buat ketereh. Ada banyak nama buah ni... janggus pun ye jugak. 

Yang kuning comey2 tu yang kawan bagi... yang saiz besar tu yang ambik rumah pakcik tu...

Mulanya tak tau jugak musim buah jambu golok ni. Kawan sekampong dok share kat FB... apa lagi.. kita pun ngeceklah buahnya.. sapa suruh tunjuk.. hihi.. Tapi nampaknya hanya dapat beberapa biji je buahnya & bersaiz kecik pulak comel pulak tu.. mana la cukup kalau dimasak.. lepas kecut rasanya  setengah mangkuk  pun belum tentu dpt. Jadi MaDiHaA ajak ma & suami ronda satu kampong untuk mencari kalau2 ada jumpa pokok jambu golok ni kat rumah sesapa nak minta beli. Ronda punya ronda.. jumpala kat belakang rumah peneroka Krtg 2 ada pokoknya.  Sanggup bagi salam kat rumah pakcik tu & minta beli. Tuan rumah pula baik sungguh... dia cakap petik jelah nak.. takde siapa ambik pun buah tu.. siap dia bagi galah penjolok yang siap ada tempat khas sambut buah kat hujung galah tu... punyalah baik. Kitorang pun apalagi... petikla selagi ada buahnya... yelahkan.. rezeki jgn ditolak. Nampak banyak buah jatuh2 kat bawah pokok memang takde siapa yang ambik. Lepas petik bagai... masa nak pulangkan galah pakcik tu... sedekahla juga kat pakcik tu rm5 sebagai tanda terima kasih. Pakcik tu taknak ambik pun katanya pakcik tak jual nak... tapi kami paksa juga dia ambik...  & kami kata kami pun tak beli.. ni saja nak sedekah je.. hehehe... tak sedapla kan ambik macam tu saja.. Eh!! panjang pulak celoteh hari ni.. jomlah tengok resepi ulangan ni.... berselera makan... dapat jugak bagi kat kawan yg bg buah tu merasa sikit sayur lemak ni sebab dia tak pernah rasa lagi sayur ni.



SAYUR LEMAK JAMBU GOLOK CAMPUR SOTONG
(Resepi Tradisi Trengganu)
Sumber rujukan : Ma


Bahan2
½ kg buah jambu golok / gajus yang ranum
½ kg sotong sederhana besar
1 biji bawang besar ~ hiris
1 ulas bawang putih  ~ hiris
2 biji cili merah/hijau ~ belah/hiris
beberapa biji cili padi jika suka
1 hiris halia (untuk menghilangkan hanyir sotong)
3 cawan santan sederhana pekat (atau secukupnya)
garam secukupnya

 
 Cara2

1. Buah jambu golok dibuang bijinya dan isinya dihiris2 memanjang. Apabila habis dihiris semua isinya diramas/diperah supaya airnya keluar. Kemudian dicuci bersih. Bersihkan pula sotong & hiris.
2. Campurkan semua bahan2 di atas dalam satu periuk dan masaklah macam biasa sambil sentiasa dikacau2 supaya santan tidak membuak.
3. Rasakan garamnya biar secukup rasa. Sedia dihidangkan bersama nasi putih panas2. Lebih sedap jika ada sambal belacan & ikan masin. 
 
Selamat mencuba!



1 comment:

Nooriah Abdullah said...

assalamualaikum madihaa
ingatkan buah jambu betul rupanya buah gajus kan
baru tau di panggil jambu golok hee
memang sedap buah ni akak suka tapi susah nak jumpa lah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...