Tuesday, February 7, 2017

Acar Lobak Purple

Assalamualaikum & salam sejahtera...


Lepas cuti raya Cina ni agak busy sikit. Sekarang barulah boleh bernafas sikit.  Jadi kita mencelah le kejap.  Hari ni sekadar update resepi mudah2 je. Takde nak kena taip panjang2. 



Pernah tak tengok lobak warna purple? Ehh.. bukan purple gelap tau.. yang ni purple samar2 je macam dalam gambar tu. Kot yang purple gelap tu rasanya bentuk & rasa mungkin lebih kurang lobak merah/oren tu kan? Cantik tengok orang buat deko pulut kuning. Tapi yang MaDiHaA maksudkan ni lobak purple yang tak terang sangat. Rasanya yang ni dalam keluarga lobak putih juga sebab ia jenis juicy gitu. Tapi saiznya lebih besar & dompok dari lobak putih. Ukura diameternya rasanya lebih kurang sebesar bekas taufufa tu. Memang besar. MaDiHaA potong 2 & kongsi dengan ma bagi dia rasa bawak balik kampung.  MaDiHaA beli kat Cameron Highland masa cuti sekolah tahun lepas. Saja nak rasa je. Rasa lebih kurang lobak putih & lebih sedap lagi sebab rasa maung dia tu tak sekuat lobak putih.  So takde lain la yang jadi feberet kami kalau lobak2 jenis macam ni MaDiHaA buat acar mentah aje. Sedapp... krup krap lawan pulak dengan kari ikan kat entry sebelum ni memang gu dialah...

Jom cuba.... kecur tengok balik gambar ni... ratah macam tu pun sedap...




Acar Lobak Purple

Bahan2
Lobak purple secukupnya
1 biji bawang merah ~ dimayang
1 biji cili merah
cuka secukupnya
garam & gula secukupnya

Cara menyediakan
1. Lobak dikupas kulitnya & dipotong memanjang halus. Cuci bersih & tos.
2. Campurkan lobak dengan bawang & cili. Tambah cuka, garam & gula secukup rasa. Biarkan sebentar supaya mesra sebelum dihidangkan.

Selamat mencuba...


1 comment:

norhidana miswan said...

tak penah jumpa pun kak? ohoooo ada kt CH jelah yek kak

cantik betul pas dh di potong2 tuh... color dia tuh mmg menarik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...