Friday, February 24, 2017

Siakap 3 Rasa

Assalamualaikum & salam sejahtera...




Dah lama tak pegi makan seafood kat luar. Zaman ekonomi meleset ni.. kalau teringin nak makan sedap2 kat luar pun kena fikir 2, 3 kali terutama macam kami ni lah yang suami isteri gaji seciput ni. Selagi boleh masak sendiri kat rumah, kita masak jelah kat rumah. Lebih menjimatkan gitu. Sekarang ni baru je terasa lega sikit sebab baru je lepas selesai semua hal persiapan sekolah anak2. Tak lama persiapan raya pulak. Ehh! puasa pun belum dah ckp pasal raya... hehehe.. Oh ya sebelum lupa.. bulan 3 ni road tax kereta mati... haa... nampaknya kena berjimat cermat lagilah nampaknya. Takde maknanya nak syok2 makan2 kat luar... moh ler kita masak sendiri... hahaha...

Sesekali layan tekak dengan ikan besar. Jom le kita masak 3 rasa. Kegemaran anak2 MaDiHaA... licin dikerjakan. Masak 2 ekor terus dengan sos sekuali.  Risau anak2 tak cukup. Tapi resepi kat bawah ni MaDiHaA bagi resepi untuk sekor je ye.. jangan keliru pula.. 



Siakap 3 Rasa


Bahan2
1 ekor ikan siakap saiz sederhana
garam & serbuk kunyit
sedikit tepong jagung
1/3 biji timun ~ potong dadu kasar (buang empulurnya)
1/2 biji cili bangla/capsicum ~ potong dadu kasar
Cauliflower ~ potong floret
1/2 cawan nenas yang dipotong kecil
10 biji tomato ceri
Sos cili ~ lebihkan
Sos tiram ~ lebihkan
Sos tomato ~ kurangkan dari sos cili&tiram
air secukupnya
Minyak masak secukupnya

Bahan2 hiris
1 biji bawang besar saiz kecil ~ didadu
2 ulas bawang putih ~ didadu
1 inci halia

Cara menyediakan
1. Ikan dibersihkan & dikelar. Cuci & toskan/lap dengan kitchen towel. Perasakan dengan garam & serbuk kunyit. Taburkan dengan tepong jagung hingga rata & goreng hingga garing. Letak atas pinggan hidangan.
2. Kurangkan minyak lebihan gorengan ikan tinggalkan sikit untuk menumis. Tumiskan bahan2 hiris hingga layu & wangi.
3. Masukkan air, sos cili, sos tiram & sos tomato. Kuantiti sos cili & sos tiram sama banyak, manakala sos tomato dikurangkan. Masukkan semua jenis sayuran yang dipotong & masak hingga mendidih. Pastikan sos secukup rasa bolehlah matikan api & tuangkan sos di atas ikan goreng tadi. Sedia untuk dihidangkan.

Selamat mencuba!

2 comments:

adda syuhada said...

sedapnyer...

TukangKebun said...

Ni yang Terasa nak pergi Tamu borong ikan sikap buat 3rasa.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...