Thursday, March 2, 2017

Sup Tepung

Assalamualaikum & salam sejahtera..


Sesekali mencuba kelainan. Nampak macam biasa2 je kan? Tapi nak membuatnya harus ada kerajinan. Buktinya... resepi ni dah hampir setahun tersimpan. Kini baru ada kerajinan untuk membuatnya. Sebab apa? Sebab tuan resepi dah masuk 2, 3 kali up gambar menu di FBnya tapi MaDiHaA masih tak terbuat2 lagi... hahahaa... Kali ni tak boleh berlengah2 lagi... terus je rajinkan diri & hidupkan enjin lama ni supaya projek terbengkalai ni terjadi...  hehehe.... hasilnya? Memang sedap & berselera kami & anak2 menjamu selera. Nanti kakak Dini balik dari asrama bolehla buat lagi... Terima kasih sis Nolly Epin berkongsi resepi. Mohon maaf sebab derhaka kat resepi. Biasalah masak selepas maghrib dah lepas balik kerja tu kan... kira nak cepat je... hehe... Masa nak makan tu tabur bawang goreng, daun bawang/daun sup & jangan lupa tambah sambal kicap... wow.... marbeless...





Sup Tepung
Resepi : Sis Nolly Epin
(Tulisan merah dalam resepi MaDiHaA tambah)

500grm tepung gandum
Sedikit ayam @ daging potong kecil (MaDiHaA guna 500 gm daging)
Fish ball, fish cake, filamen ketam ~ potong kecil (ikut kegemaran masing2)
1 ketul brokoli (saiz sedang)
1 ketul cauliflower (saiz sedang)
2 ulas Bwg putih, 
6 ulas bwg merah (bwg putih n bwg merah ditumbuk halus @ dipotong dadu)
2 kiub ayam @ ikan bilis maggie
2 sudu teh serbuk lada sulah (MaDiHaA tambah)
Daun sup & daun bawang
Bawang goreng
Sambal Kicap



Cara2nya:
1. Tepung diuli bersama air + garam.  Canai dan potong2 seperti kueteow. Setelah dipotong2 ketepikn dahulu.  (MaDiHaA shortcut je, uli lembut sikit & masukkan dalam acuan laksa guna bunga leper/bunga kuetiaw... terus putar dalam air mendidih & rebus sampai timbul. Angkat ke dalam air sejuk/air paip. Ulang sampai doh habis.)
2. Panaskan minyak masak. Tumis bawang, masukkn ayam @ daging.  Then masukkn air..(mcm nk buat sup). Biarkan mendidih & oleh kerana MaDiHaA guna daging, kena rebus lama sikit sehingga daging empuk.
3. Masukkn kiub ayam, fishcake & fishball
4. Setelah sup mngelegak.. masukkn tepung yg telah dipotong2 tadi. (step ni MaDiHaA tak masukkan lagi sebab tepong MaDiHaA dah masak, jadi step ni MaDiHaA masukkan sayur cauliflower dengan brokoli. Setelah mendidih terus masukkan kuetiaw tepong yang dah ditoskan ke dalam sup. Air MaDiHaA lebihkan sebab letak banyak sayuran.
5. Masukkn garam secukup rasa. Masak sehingga pekat.
6. Masukkn dlm bekas.  Taburkn bwg goreng dan daun sup.
7. Sedap dimkn dgn cili potong dan sambal cili kicap.

Selamat mencuba!

4 comments:

norhidana miswan said...

dh nampak mcm kuew tiaw sup lak kak

Norhayati Mohd Isa said...

Mula2 tengok tadi macam kueyteow sup Madihah..
Rupanya ini lah sop tepung ye..

Phong Hong said...

Ooohh..macam pan mee atau meehoon kueh. Sedap ni!

Apple Gurls said...

Ni mcm mee hoon kueh style cina..sedap ni..favorite sy,sy pun bljr dgn kawan cina..lg sedap kalo kakak guna stok bilis..lps tu tbur bilis halus ms nk mkn..sedap...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...