Terima kasih kepada yang sudi follow....

Wednesday, April 25, 2012

Kuih Penyaram Lembut

Assalamualaikum... apa khabar semua? Harap semua sihat2 belaka ekk...

Pagi ni berentry dengan setting yang baru.  Kelmarin bila Kak Rose dok bercerita pasal new setting ni aku blur jer ingatkan sebab Kak Rose tersalah klik apa2 sampai setting berubah.  Rupanya memang blogger ni secara automatic berubah kepada new setting.  hehehe.. Takperlah.. kita belajar benda baru plakk.. kalau tak dibiasakan... macamana nak pandai... hihi... Kita tengok dulu mana yang lebih mudah nak digunakan... kalau rasa susah nanti.. kenalah tukar balik pada old setting macam Kak Rose tu.. hehe..


Jom pagi ni bersarapan dengan Kuih Penyaram Lembut ni.. memang lembut pun.. sedap! Tak sangka pulak anak2 suka.  Dah lama teringin nak buat kuih ni... cuma asyik tertunda sebab takut anak2 tak minat kuih macam ni.  Rupa2nya bukan anak2 je suka... abang pun suka jugak!  Dini cakap kuih ni rasa macam kuih Telinga *elin*! Memang best... Masa buat hari Sabtu lepas.. aku tinggalkan kat abang 3 keping tunggu sampai dia balik kerja kul 8.30 malam.  Bila aku cakap ada kuih.. terus je dia makan. Sekeping demi sekeping dia makan.. sampai dia cakap kat aku.. 'dah takde orang nak ke kuih ni... nak habis dah ni....' hehehe... tu tanda dia sukalah tu kalau dah cakap mcm tu... Selalu kalau aku buat kuih2 manis yang lain.. takdelah dia suka sangat.. hehe..

Sebenarnya.. kuih ni aku kenal sejak2 kami dah berpindah ke Felda Keratong di Pahang tu lagi.  Sejak sekolah rendah lagi memang ada orang yang jual kuih ni.  Masa kami tinggal di Rompin Pahang & Dungun Terengganu tak pernah pula jumpa kuih ni.  Aku tak pasti kuih ni berasal dari mana sebab di Felda tu penerokanya datang dari pelbagai negeri.  Masa tu.. ada sorang budak (ehh! masa tu aku pun budak jugak.. hihi) setiap pagi berjalan bawak bakul yang penuh dengan bermacam jenis kuih.  Selain kuih karipap, lepat pisang, kuih dangai dll lagi... kuih penyaram ni juga antara yang dijual & ma kerap juga membelinya.  Dulu2 aku tak tau apa nama kuih ni.. tapi aku suka panggil kuih ni dengan nama yang aku letak sendiri iaitu 'Kuih Topi' hehehee... sebabnya.. kuih ni nampak macam Mexican hat atau topi orang Mexico tu..  Bila dah berkawin & berjinak2 dengan dunia masakan ni barulah aku tahu kuih ni dipanggil dengan nama Kuih Penyaram di Sarawak & Kuih Cucur / Cucur Jawa di Semenanjung.  Walaupun namanya berbeza tapi rasa & rupanya tetap sama.


Alkisah terjadinya kuih ni kat dapur aku agak panjang ceritanya.. kalau nak cerita nanti lagi berjela2 entry aku ni.. hihi.. Jadi aku pendekkan lah ye.  Baru2 ni masa ma dan adik2 ada datang kat rumah aku.. adik lelaki aku yang bongsu tu ada dok sebut2 suruh aku buat Kuih Topi ni.. Dia ingat kuih ni boleh buat dan siap terus.  Aku cakap ler kat dia kenapa tak cakap dari malam tadi boleh aku bancuh dulu sebab kuih ni nak kena perap semalaman atau sekurang2nya 8 jam!.  Sedangkan dia masa tu dah berkira2 nak balik.  Jadi memang tak sempat la nak buat.. hehe.. Yang abang aku pulak bila dengar adik ipar dia suruh buat 'Kuih Topi' tu.. dan2 dia sokong 110%! Dia ingatkan adik aku suruh buat Kuih Tumpi! hahahaha.... Bila keluar je nama Kuih Tumpi.. dah aku & adik2 yang lain pulak yang kecur air liur. Jadi kami terus sebulat suara suruh ma buat Kuih Tumpi... Makanya... puas ler kami makan Kuih Tumpi hasil air tangan ma hari tu.  Nak resepi? Belum boleh dikongsi lagi sebab masa ma buat Kuih Tumpi hari tu aku tak salin sukatan bahan2 yang ma guna.  Nanti aku eksperimen sendiri & sukat betul2 bahan2nya aku share kat sini resepinya yer.  Ramai yang menyangka Rempeyek yang aku pernah jual dulu tu hasil air tangan aku... sebenarnya tak.. aku cuma tolong jual kan aje.. Kuih Tumpi tu lebih kurang macam Rempeyek juga.. cuma bentuk je berlainan.  Yang tu nanti kita cerita kemudian yer..

Itulah alkisahnya terjadi Kuih Topi permintaan adik aku tu.. sebab tulah aku try buat dulu ni... nanti bila aku balik kampong bolehlah aku buat kat sana pulak. Kesian pulak kat adik yang teringin tu kan... Kalau tak kerana adik aku yang teringin nak makan tu..mungkin aku tak terbuat2 lagi kuih Penyaram ni.. Tak sangka anak2 suka.. Memang kena buat lagi lepas ni..  Haishhh! dalam nak dipendekkan cerita jadi berjela2 jugak.. ahh.. lantaklah.. hahaha...

Jom2 jangan buang masa.. kita tengok resepinya.  TQ pada Hasue berkongsi resepi Kuih Penyaram Lembut yang best ni yer.  Nanti nak buat lagi.. Hari tu buat setengah adunan je sebab nak test... buat pun besar2 gedabak sebab nak cepat siap.. hehehe.. lenkali buat aku buat kecik2 comey yer...  Mintak izin ye Hasue akak letak resepi kat sini.. thanks bebanyak!


Kuih Penyaram Lembut (Kuih Cucur/ Cucur Jawa)
Resepi : Hasue
Dicuba oleh : MaDiHaA a.k.a Ratna
Bahan2:
  • 500g tepung gandum
  • 100g tepung beras
  • 650 air(200ml air pns+450ml air kosong)
  • 3/4 sudu teh garam
  • 500g gula apong/gula melaka (MaDiHaA guna gula apong + gula merah)
  • Minyak masak secukupnya
nampak tak gambar Kuih Penyaram pada botol gula apong dari Sarawak tu...? 
bermakna.. kuih ni memang popular kat Sarawak... hehe...


Cara2:
  1. Dalam bekas, satukan tepung gandum dan tepung beras.
  2. Dalam bekas lain, bancuh gula apong dengan 200ml air panas (boleh juga dimasak seketika untuk mencairkan gula terutamanya jika guna gula melaka) (MaDiHaA masak hingga kedua2 jenis gula cair)
  3. Apabila gula cair sepenuhnya boleh lah tambahkan air selebihnya.
  4. Tuang air gula apong tadi (MaDiHaA tapis dulu sebab ada campuran gula merah tu kdg2 ada bendasing) ke dalam tepung dan kacau menggunakan hand whisk sehingga sebati. Masukkan garam dan kacau lagi.
  5. Tapis adunan dan perap semalaman. (MaDiHaA terlupa nak tapis.. hehe.. mujur elok jadi..)
  6. Panaskan 2/3 cawan minyak masak (guna api perlahan), ambil satu senduk kecil dan tuang adunan di tengah2 kuali. Biarkan sehingga ia masak dari tepi ke tengah barulah diterbalikkan. Toskan minyak. Kuih ini memang dogoreng satu persatu. Selamat mencuba!
Betul kata CK.. kuih ni agak berminyak.. jadi kena tos lama sikit sebelum di hidang.  Masa makan pun kena guna tisu dapur & tekan2 pada kuih supaya minyak menyerap pada tisu.. tapi kalau kat rumah orang lain atau kat rumah kenduri jangan buat gitu... kang apa pula kata orang.. hehehe...

36 comments:

hazila said...

Salam Madiha,
Saya gelar kuih ni cucur jawa. Sedap, tapi kadang kala nak menjadi juga bila buat.

Cendana Kasih said...

sedapnyer...saya suka kuih ni, tp banyak minyak la sikit...time makan, kena guna tisu penyerap...hehehe.... balik kg ujung minggu ni boleh la cari...dulu ada buat sekali, tp tak jadi

Sheila Shafeareen said...

salam lama x mkn kuih ni...teringhing juga nak menerai buat...

norhidana said...

sedapnyer kak...pnah mkn tp dana tak tau apa nama dia hehehe... kalu nk bt mmg tidak la... (dsr pemalas kn)

AbbotCottage said...

Kuih peberet kita ni Kak Madiha. Lepas satu satu, tak perasan dah makan 5 bijik rupanya. Lagi manis, lagiiiiii sedap.

~~DAPUR KECIL KU~~ said...

baru aje mkn awal bulan hari tu tp bukan versi gelap versi putih guna gula pasir kot.
itu pun org indon yg wat rrasanya dia ckp cucur aje sy ingt kan cucur apa rupanya ni cucur org jawa tp kureng minat satu manis dan lagi satu berminyak sgt lah.kembar memang teru stolak tepi tak suka.abah tak yah ckp lah dia memang allergic klu kueh2 air tangan org seberang ni katanya tak sedap.memang langsung tak di sentuh.kesian kueh tu dpt kat cik tong esok nya

FnF Simple Life said...

Sy suka...hubby pun suka...agak2 cuaca sejuk kt jepun ni kalau buat kuih ni menjadi ke kak? Sy agak bimbang nk buat kuih muih yg perlu diperap sbb cuaca esp.malam sejuk sgt below 10degC.

Qasey Honey said...

nmpk sedap la kuih ni...nmpk macam lempeng pon ade jugak...hehehe...bleh la cuba...sbb xpenah makan lgi...cmne la rasanya yer...

Sari Yusa Ibrahim said...

Salam, Kak Ratna.. saya boleh bayangkan rasanya, mesti sedap sangat. Lepas ni mesti ada siaran ulangan kan..

HaSue said...

Akak,tjuan nk tapis tu utk elak bendasing je..kalo guna gula apong dlm botol cam akak tu rasanya xyah tapis pun xpe sbb dh halus. Kat srwk ni biasa kat kedai runcit djual yg peket plastik je kak..x pun dlm bekas transparent tu.hehe
Seronok bace anak2 akak suka...sama cam anak2 n suami sy kak..huhu..lama x buat kuih ni haa..
Kalau nak kurangkn minyaknya tu,kena buh atas tisu smlmn la..hehe..satu kaedah lg,ms nak angkat tu,guna lidi sate tu..cucuk tgh n toskan kat tepi dulu..biar minyaknya menitik smntara leh masak yg lain.kira lidi tadi didirikan kat tepi..akak leh imejin x?ahaha..x pandai nak xplain.
Lagi satu kalo x cukup masa 8 jam kdg2 jadi gak..tp perap lama tu yg terbaik la kn..

Apapun terimakasih sbb sudi cuba resepi ni kak..lega sy akak buat menjadi dgn jayanya..maklum la tgn berbkt..baru buat dh jd.huhu..lenkali leh buat lg.. :-)

Sori kak,pjg lak komen ni ha..teruja tgk kuih n bc cerita akak :-)

ady said...

as-salam MaDiHaA a.k.a Ratna
1st time ni npk kuih lembut ni..mesti sedapkan kuih ni..agak2 manis sangat tak kuih lembut ni..

Zaliedana said...

Assalam kak,kuih nih mmg kami panggil cucuq jawa,kat tepi tuh mulut kna tebal ala2 botok kan,kira yg akak wat nih mmg jadilah,sy mmg xpernah wat lagi,mkn lak time kcik2 dulu pernah lah,tapi dah xigt sgt rasanya,da rasa2 kek sarang tebuan cikit2 kut,adeiii yer ke eks,mmg dah berbelas taun xmkn nih,Huhu..

norlieharumaini said...

huhhh.. akak penah buat tapi x jadikla.. geram rasanya..

Ayu said...

Assalam ratna,
kuih pengeram ni akak belum pernah cuba..
cantik kejadian kuih ni..tepi2 dia tu melengkung naik ya..

Ayu said...

eh pengeram pulak penyeram ler..heheh sorry..

Ayu said...

lah apa kona makcik ni..salah lagi..penyaram..ampun patik puan ku..heheh

zila 4ever said...

hahha ha..kak ayu dah tersasul lak tue..
salam kak madiha..sy suka kuih nie..sama la panggil telinga...he hee seyeess sedap..biasa beli kt air itam ..klu nampak mesti beli x pernah lg nk cuba buat kak..tunggu angin rajin nnt..:)

Mieza said...

wahhhh terernya wat kuih ni...selalu mieza beli je..tapi dibuat mcm bentuk donut gitu...agak manis tp sedap..org utara selalu buat ni time kenduri kawin :)

Chah said...

ohhh gojesnya coq jawa akak tuuuu...saya buat hampeh x cantik...tp rasa tu ofkoslah sama sbb bhnnya x lari...ke sebab saya x guna gula apom tu..hehehe alasan paling lojik setakat ni...kiki...

ummiaisyah said...

sy penah buat sekali..x cantik cam akak punya...topinya senget...tak kembang..nnti nk buat lg la...

Munnafendy said...

sy xingat langsung dah bila kali terakhir makan kuih ni...masa kecik2 dlu kot...tak jumpa dah org jual kuih ni tepi2 jalan tu...

Shahriah Abdullah Novelis said...

Salam Kak Ratna... kuih ni memang sedap! tapi susahnya nak cari sekarang kat kq sha... kalaulah kita berjiran... hmm.. tak malu sha mintak semua hehehee

Mas said...

lama dah tak buat kuih nie..
sedappnya tengokkk kak...

mama sara nur said...

assalam
k.Madiha , kita panggil cucur jawa he he kalu blk kg mesti beli, sy suka sedappp. masa kecik2 dulu cucur ni mesti wat kalu ada kenduri tahlil ingat lg masa tok ayah meninggal, makcik2 sibuk goreng cucur ni ramai2, nostalgia
penah sekali cuba tp x jadi la topinya hu hu w/pun lembut. Nape ye K. madiha? nk cuba lg ikut resepi ni la pulak he he

nOOrsha said...

salam kak..sedapnye cucur jawa aka penyaram ni..mmg peberet saya tu..en hb lagila suka..pernah wat dl ikut resepi kat myr...mmg syok tgk tepi2nye tu menjadi kan :)

annadinara said...

Salam kenal..
Di Indonesia sebut Kue Cucur, anna belum pernah buat sendiri tapi penampilan yang Kak Madihaa buat persis sama dengan yang di sini.. Maknanya, jadik lah.. Berminyak kan?? tapi sedap..

Yaati Nor said...

Ibu saya orang negeri 9 panggil kuih cucur juga..dulu kecik2 ibu selalu buat tp skrg ibu buat dah xbape nak menjadi..makcik kat kg masih pegang pada resipi yg sedap..

|| syazwaniadnan || said...

wani pernah buat entry ttg kuih cucur jawa a.k.a kui topi ni kt blog. tp frust sbb tak dapat sama macam arwah tok buat (tok baru meninggal 3 hari lepas)

so nanti nak cuba resipi yg akk share ni la.
tp wani suka yg guna gula putih.. kalau guna gula putih sukatan nya sama ke kak?

Kereta Kehidupan said...

@dapur kecilku: maaf ya kak, bukan indon tapi Indonesia...karena penyebutan indon itu memiliki arti negatif, bahkan terkesan menghina, merendahkan seseorang dsb(^^), maaf ya kak...bukankah Baginda Rasul mengajarkan kepada umatnya utk tidak merendahkan sesama umat yg lain? sy pribadi pun tidak suka jika ada orang yg memanggil dgn sebutan itu dan sy akan mengkoreksinya stp kali ada orang yg memanggil dgn sebutan itu...(*_*)
@Madiha: Kuenya sudah mirip sekali dgn aslinya...kami panggil kue cucur. Saya paling suka kue ini. Saya suka sekali kunjungi blog Madiha krn banyak ragam yg puan madiha boleh buat...terkadang sy ingin sy bisa belajar dgn madiha, thx for sharing...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

innalillahiwainna ilaihirrojiunn... takziah ye dik atas pemergian tok..

akak rasa kalau nak guna gula putih.. boleh kurangkan kot itupun kalau tak suka manis sgt. sebab biasanya gula pasir tu manisnya lebih sikit/lebih tajam dari gula merah... tp kalau adik suka manis.. letak je sukatan yg sama mcm resepi kat ats tu...

nurizzwo said...

Akak nk tny...perap smlmn tu kt suhu bilik biasa la kn...ke letak lam peti sejuk?

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

Nurizzwo.. perap suhu bilik biasa aje.. pastikan bertutuplah ye.. kot masuk bendasing pula...

Anonymous said...

akak,lebih sedap lagi kalau dibiarkan bahagian tepi (ala2 mexican hat tu) rangup.bagi dia crispy lg sedap.seriously! cucuk dengan lidi satay kalau kuih penyaram (di bahagian tengah kuih - ala2 pusat kuih la,kak.hehe) tu dan tos kan minyak.

my favourite kuih since childhood!
lagi crispy,lg sedap!
_srwkian_ :)

Gabrielle Jee said...

Hi, could I ask where did you buy that jar of gula apong? I'm trying to look for bottled pack gula aping to bring overseas. Thank you :)

diana hayat said...

Kenapa sy buat dia naik jadi gmuk...xmau jadi topi cun cun mcm akak buat...sdeh btui la...

diana hayat said...

Kenapa sy buat dia naik jadi gmuk...xmau jadi topi cun cun mcm akak buat...sdeh btui la...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KongsiResepi.com