Terima kasih kepada yang sudi follow....

Monday, September 27, 2010

Vade Urad Dhal

Sambung lagi n3 tertunda masa bulan puasa aritu.. dek kerana terliur kuih vade yg Kak Rusnah buat.. aku terus pegi cari kacang ulundhu/ ulunthu kat pasaraya chekers.. t.kasih kak rus berkongsi resepi ni ye.. saya C&P kat sini pulak.. vade ni agak lain sikit rasanya dari vade yang diperbuat dari kacang dhal. Ikut selera aku.. aku lebih suka vade dari kacang dhal.. yang ini pun okay jugaklah.. cuma.. rasanya lain kali kena tambah sikit yis supaya vade jadi gebu sikit macam yg kedai mamak dok jual tu.. vade yang gunakan kacang ulunthu ni agak liat sikit..



Vade Urad Dhal
Sumber : Kak Rusnah

1 cwn kacang ulundhu tanpa kulit direndam semalaman
2 biji cili hijau (kak rus tambah cili burung sikit) ~ hiris
sedikit hirisan halia (MaDiHaA tak letak)
1/2 biji bawang besar (kak rus tambah) ~ dadu
sedikit jintan manis(kak rus tambah) ~ tumbuk kasar
sedikit kiub perasa ayam (kak rus tambah) ~ hancurkan
sedikit daun kari (kak rus tambah) ~ gunting halus
sikit saja garam dan gula
1 st air


Cara2 menyediakan
Kacang yang siap direndam ditoskan.
Semuanya dimesin dgn food processor,kemudian dibentuk dan digoreng garing.

Nota : MaDiHaA kisar kacang sahaja. Kemudian digaulkan dengan semua bahan2 lain & bentukkan dan letak kuih di atas dulang yang dialas plastik bersih. Barulah digoreng garing.

Nota 2 : Rasanya boleh letak sedikit yis dan barulah dibentuk supaya adunan gebu & lembut. Untuk kepastian nanti kena bertanyakan kepada kawan2 Indian.

Tengok tu.. satu hari buat 3 jenis kuih.. Bubur kacang & bronok tu cik abang yang mengidam.. masa ni.. masa awal2 puasa.. tu yg byk sangat yg teringin.. ikutkan ajelah sebab cuti masa tu.. hehehe..

2 comments:

Aishah@Ariffin@Aqil said...

salam akak...
tergeliat lidah nak nyebut tu...nampak cam best je...

Sari Yusa Ibrahim said...

kita panggil kuih ni donat India.. hik2.. sedap gak, tapi lagi suka vade kacang dhal..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KongsiResepi.com