Thursday, September 17, 2015

Asam Pedas Halba Ikan Kerisi


Assalamualaikum & salam sejahtera...

Cuti Hari Malaysia semalam MaDiHaA & anak2 tak kemana-mana pun.  En. suami je ada 2 temujanji dengan kawan2nya sebab ada urusan sikit.  Pagi keluar ada urusannya sendiri ajak kawannya teman, balik dekat nak zuhur... petang lepas asar keluar lagi atas urusan kawan (kawan yang lain pulak). Pukul 10 lebih baru balik.  Aduhh.. bosannya rasa bila en. suami takde.  Anak2 asyik tanya je mana ayah pegi sebab memang jarang dia keluar lama2 tanpa bawa kami sama2 melainkan bila keluar kerja.  Tapi apa boleh buat... ada yang memerlukan dia selain kami... redho ajelah... cuma frust sikit  sebabkan sibuk dengan urusan kawan.. urusan MaDiHaA tak sempat nak buat. Ingatkan dia balik awal... 



Oleh sebab sambut Hari Malaysia... hari tu MaDiHaA masak menu Malaysia lah jugak. Takmolah masak menu barat kang macam tak sayang kat Malaysia la pulak. hihi.... Sebenarnya tekak ni dok teringin dah lama nak makan asam pedas pekat2. Hmm.... telan air liur bila dok teringat. Almaklum... tanda2 tu dah faham sangatla kalau tekak nak makan masam2... hihi... Dalam kepala dok ingat daun kesum ada lagi rasanya dalam peti sejuk tu.. jadi masa pegi pasar Ahad lepas (hari sama beli ikan sardin saiz besar tu) takdelah MaDiHaA beli daun kesum.  Rupa2nya bila tengah memasak, cari2 daun kesum.. daun kesumnya dah lunyai. Kalau takat kering boleh guna lagi... tapi rupanya daun kesum dah busuk. Kalau orang Terengganu kata, dah lodoh.. hihihi... Maka sepantas kilat asam pedas MaDiHaA jadi asam pedas halba. Mujur stok halba tak pernah putus dalam simpanan.  Kira bolehlah asam pedas halba pun sedap juga.  Cuma kalau ikut resepi ma, asam pedas halba ma akan buat versi cair2 je.  Tapi bila buat pekat2 camni sebenarnya lagi sedap.  Bertambah2 makannya. Si kecik MaDiHaA pun suka.  Digandingkan pulak dengan ikan kerisi goreng, sambal getuk yang en. suami buat & berulamkan kubis. Sempat gak en. suami bantu di dapur tengahari tu walaupun balik penat2.

Dah jom tengok resepi... ni cara MaDiHaA la ye.... rasanya lebih kurang je kot resepi asam pedas ni kan...



ASAM PEDAS HALBA IKAN KERISI
Resepi : MaDiHaA aka Ratna


Bahan2
2 ekor ikan kerisi saiz besar ~ bersihnya & pastikan semua sisik dibuang, di potong 2
10 - 15 biji kacang bendi
1 sudu besar asam jawa + air ambil jus
1 liter air

1/2 sudu kecil halba
garam, gula & serbuk perasa (optional) secukup rasa
minyak secukupnya


Bahan Kisar Halus
25 tangkai cili kering ~ gunting, buang biji, rebus & tos
1 biji bawang besar
6 ulas bawang merah
4  ulas bawang putih
1 inci kunyit hidup
1 inci halia
3/4 inci lengkuas
1/2 inci belacan


Cara menyediakan
1. Panaskan minyak masak lalu tumiskan bahan kisar sehingga naik minyak.  Masukkan air asam jawa & air secukupnya. Biar mendidih.
2.  Masukkan ikan dan agak2 ikan dah hampir masak, tambah garam, gula, serbuk perasa, halba dan kacang bendi. 

3. Biarkan secukup rasa & jangan biar sampai bendi terlampau lembut... cepat2 matikan api. Siap untuk dihidangkan!
Selamat mencuba


3 comments:

adda syuhada said...

best la kalau jadi jiran sebelah uma ni :)

lieyalatif said...

versi mak mertua lieya ni kak...asam pedas die mesti boh halba....takde daun2 kesum ke bunga kantan....sesekali layan versi ni mmg sedap....pastu tangan kemain payah nak hilang bau halba heheeheheh

obat alami tradisional said...

keliatannya sangat enak kuenya !!

Terapi Obat TBC

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...