Wednesday, May 2, 2012

Musim Avocado Kembali.....

Assalamualaikum...

Belum ada kerajinan untuk pos resepi. Jadi.. kita layan gambar buah avocado sajalah ye....


Musim avocado kembali lagi! Tapi belum boleh dipetik.. belum cukup tua...


Bila dah masak nanti bolehlah cuba pelbagai resepi dari avocado... hehe...




Pokok avocado ni ada di hadapan rumah makcik ku....





Rasanya.. setiap tahun ia berbuah... & setiap tahun jugalah aku tak lepaskan peluang mengambil gambarnya... suka!!




Jumpa lagi!



43 comments:

AbbotCottage said...

Ya Allah, pokok avokado kat umah??? bestnya...ada benih?

Munnafendy said...

ehh...sy ingat buah avocado ni buah import...hahaha

Sari Yusa Ibrahim said...

Salam, Kak Ratna, rumah kat mana tu? Saya nak beli 2 kilo.. hihi

tun_telani said...

wahhh!!!!!! jakun! tun ingatkan avocado ni buah import je. blh hidup kt sini rupanya.

diana said...

TAK PERNAH TENGOK POKOK AVACADO,..:P

hazila said...

Kawan saya kat Bangi pun ada pokok avocado ni. Tengah lebat berbuah, tak sempat nak pergi "melawat" lagi.....

dapurCikWan said...

Firstime tengok pokok avocado...excited! lebat jugak buah nye tu =)

Mas said...

first time tengok pokok avocado...

Rai said...

eh menariknya..tak menggerutu mcm yg jual kat pasaraya tu ek..ke yg menggerutu tu sebab kecut.. hehe..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

yang menggerutu tu avocado import Rai... & saiz buahnya juga lebih kecil dari yg ini...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

yer Abbot.. tp bukan rumah akak la.. kat rumah mak sedara kak.. hehe.. benih? nak kena petik tunggu betul2 masak baru leh tanam kot.. biasanya buah ni kami petik bila nampak dah tua.. pastu ia masak bila diperam...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

yang terjual kat pasaraya tu rasanya memang avocado import.. rupanya lain sikit dari yg ini Munna.. & saiz yg import tu pun kecik sikit.. yg ini besar sebesar buah jambu batu yg berbiji tu...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

hehehe... biasa avocado jual kira biji kan? hehehe...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

avocado jenis yg ini memang boleh hidup kat m'sia.. tp kalau yg import tu tak taula sesuai ke tak ngan cuaca kat m'sia ni... avocado import tu kecik sket saiznya tun..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

tu sebab akak nak tunjukkan ni.... biar semua kawan2 dpt kenal rupa pokok avocado ni... hehehe...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

sekitar April, May memang musim dia berbuahlah Zila... ni tak tau bila boleh petik...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

memang lebat! pokok ni pun tak begitu terjaga sangat.. rasanya berbaja pun tidak kot.. heheh... tp alhamdulillah tiap2 tahun berbuah...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

ye ke Mas? itu yg akak suka ambik gambar avocado ni sebab pokok ni memang jarang2 org tanam...

norhanim md zain said...

ye le..belum pernah tengok Avocado versi Malaysia...rasanya sama tak dgn yang import..

norhidana said...

aduhla kak... ni kalu adik dana nmpak nih msti dia meleleh air liur sbb dia suke sgt tnm mcm2 pokok... sejak duk kl ngn dana mmg pyh la nk menanam pokok2...

rasan avocado ni sama mcm yg obersea tu ke kak?

FnF Simple Life said...

kak...best nye...buah nya besar sangat compare dengan yang biasa2 saya tengok kat Nihon. rasa dia sama ke dengan buah avocado import tu? sy suka makan ebi abokado sushi (shrimp avocado)...best sangat...

Puan Hazel said...

interesting! thanks for sharing kak, at least tau gak cenggini rupanya pokok avocado..

liemaopurut a.k.a ana said...

salam madiha,
saya x penah tau pun pokok avocado macam ni. dan memusyikilkan sy, naper buah avocado ni lagi besar drp yang ada di jual kat market. laen jenis ker?

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

wallahualam sbb akak tak pernah beli yg terjual tu..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

tu la.. seronok tanam pokok ni dana.. akak dulu geram tgk pokok markisa yg dana pernah tunjuk tu.. hehe..

rasa tu akak rasa tak byk beza kot.. tp akak lom pernah rasa yg terjual tu..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

wallahualam pasal rasa tu sbb akak tak pernah rasa yg terjual tu.. hehe..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

sama2 Puan Hazel...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

avocado ada byk sgt variety di seluruh dunia ni dik... mcm2 jenis & rupa... yg ni salah satunya yg sesuai tanam kat m'sia kot.. atau mungkin ada lg variety lain yg sesuai dgn cuaca kat m'sia ni.. akak pun kurang pasti...

Yaati Nor said...

umah mak cik aka nie kat mn..mcm kagum pulak pokok nie ada kat malaysia..

rahel said...

Nanti boleh singgah petik buah avokado yer..nak buat kek mousse..hehe..

Sufi said...

saya pernah makan avokado ni,rasanya sama je dengan yg import tapi lagi best kot,coz sebijik buah ni bersamaan 2 biji buah yg import tu

a'in fajar said...

tak sangka pulak ade pokok buah avocado kat umahmakcik akk yer..saya ingat avocado buah import..mmg best la

ALoNa CintamaniszLite said...

Avocado tumbuh kat malaysia ni licin aje ek kulit dia, kak...
Kalo yg kat pasaraya tu kulit dia menggerutu sket, heheh

zila 4ever said...

kita x pernah nengok kak..camnie upanya pokok avocado tue.:)

CitarasaKu said...

Salam Madiha....first time nampak pokok.Kagum dengan makcik awak rajin nye dia .

rostina76 said...

salam k.diha.....bestnyeeee pokok avocado @Malaysia. jakun gak sbb general knowledge ingat avocado import je. hehe, akak kena tanam tu. pokok yg jarang2 ada ni

Cik Kham & Co said...

salam kak...baru je tersesat tgk blog akk nih.sowi masuk umah owg tanpa izin.sonok tgk byk resepi yg menarik.Minta izin cube resepi yer...Tq (nice entry to show off avocado tree..x penah tgk sebelom nih..) :))

Anonymous said...

Salam
Mungkin ada para pembaca yang tahu dimana boleh dibeli/dapatkan anak pokok avocado.
terima kasih

Anonymous said...

Madiha.. blek bagi tau kat mana rumah mak sedara ni... saya nak beli keratan batang untuk dibuat benih.

email saya di teenine@gmail.com

Terima kasih, amat2 mengharapkan reply segera

mazelin meseron said...

Madiha...sekarang musim avakado berbuah ke?...ingat nak beli...

Justiny said...

Hi kak Ratna,

Boleh saya dapatkan beberapa biji avocado? Beli pun boleh... 1 Lebih sedap kerana le in sedap... 2 saya nak buat benih nak tanam kat kampung... Kalau boleh beli msg saya kat 0124761258.. Tq

Nurul ala said...

salam...
Buah avocado masih ada lg ka? kalau ada nk beli bole? Macam sedap je.. hubungi saya di smartnovice16@gmail.com / 0195717223

PA Selangor said...

Boleh bagi address nak tengok pokok avocado.akak ada semai x tau jenis apa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...