Monday, October 9, 2017

Popia Sayur

Assalamualaikum & salam sejahtera...


Menu minum petang kami di suatu petang. Nak suruh anak2 suka makan sayur macam ni jelah caranya. Pancing dengan popia sayur ni gerenti licin tak tolak tepi. Kalau masak sayur untuk makan dengan nasi, kadang anak2 langsung tak mau sentuh. Ada jenis2 sayur kegemaran dorang je yang dimakan. Tapi bila dah sorok sayur dalam popia macam ni memang habis dorang sapu bersih. 

Mudah je kan nak pikat anak2 makan sayur. Resepi pun mudah serta modal tak banyak. Puas anak2 makan. Kalau beli nanti sikit2 tak cukup pula. Buat sendiri puas hati. Kalau tak habis digoreng, boleh simpan dalam peti ais dulu untuk sehari dua masih tahan. Kalau nak simpan lama boleh difrozenkan. Sebelum goreng hanya perlu defrost. Kemudian goreng macam biasa. Jom minum petang!


POPIA SAYUR
Resepi : MaDiHaA aka Ratna

Bahan2 
1 biji sengkuang saiz sedang – sagat
1 biji carrot – sagat
5 batang kacang panjang

Segengam taugeh
2 ulas bwg putih - cincang
1 ulas bwg besar – cincang
sedikit udang geragau jika suka
sedikit garam
sedikit sos tiram
minyak
kulit popia secukupnya
2 s/b tepung gandum – bancuh dgn sikit air jadikan pes sebagai pelekat

Cara2
1. 
Tumis bwg putih hingga wangi dan masukkan bwg besar tumis hingga layu. Masukkan udang geragau dan kacau rata.
2. Masukkan carrot, sengkuang & kacang panjang. Masak sehingga layu. Kemudian masukkan taugeh & bahan perasa lalu dikacau rata. Angkat dan sejukkan sebentar sebelum mula menggulung popia. Gunakan pes tepung sebagai pelekat. Bila siap menggulung bolehlah digoreng. 




SOS CILI 
Resepi : MaDiHaA aka Ratna


Bahan2 
10 biji cili kering – potong & rebus dan blend halus  bersama bawang putih 

(boleh juga guna cili merah dlm 6 biji)
1 ulas bawang putih

1 senduk kecil cuka
1 keping kecil gula kerek

garam secukupnya
air secukupnya 

jika kurang manis boleh tambah sedikit gula pasir
2 s/k tepung jagung bancuh dgn sikit air

Cara2
Masukkan semua bahan kecuali bancuhan tepung jagung dlm periuk dan masak di atas api sederhana. Bila mendidih masukkan bancuhan tepung jagung. Masak mengikut kepekatan yg dikehendaki. Rasakan masin dan manisnya dan bolehlah dihidang bersama popia goreng. 


Selamat mencuba!



1 comment:

endy smith said...

If you do not fry, http://essay-writing.company/ you can leave it in the refrigerator first for two days, and nothing will happen to them.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...