Tuesday, October 24, 2017

Sardin Puff

Assalamualaikum & salam sejahtera...



Dah minum petang semua? Petang2 macam ni sedap juga kalau pekena sardin puff suam2 dengan teh o panas kan? Nak buat pun mudah yang amat. Hanya perlu ada kulit pastri puff & sardin. Selebihnya bahan2 lain memang dah ada kat rumah. Jomlah kita ke dapur... hehe...

Sardin Puff

Bahan2
1 pek Pastri Puff jenama kawan
1 biji kuning telur

Bahan2 inti
2 tin kecil sardin
1 biji bawang besar ~ didadu
2 ulas bawang putih ~ dicincang
10 biji cili padi ~ hiris halus
sedikit perahan limau nipis/kasturi
minyak untuk menumis

Tumiskan bawang & cili padi. Masukkan garam, perahan limau serta sardin & hancurkan sardin. Masak sehingga sosnya kering. Sedia digunakan. 


Cara menyediakan 
1. Lembutkan pastri puff terlebih dahulu. Keluarkan sekeping & bentangkan. letakkan inti di sebelah bahagia pastri puff & sebelah lagi dibiarkan kosong. Katupkan pastri & tekankan keliling pastri dengan menggunakan garfu. 
2. Kelarkan bahagian atas puff secara menyerong menggunakan pisau tajam.
3. Ulangkan proses sehingga habis kulit puff. Sapukan dengan kuning telur yang dipukul sedikit atas puff & bakar dalam oven dengan suhu 200C selama 15 minit - 20 minit (bergantung oven masing2). Buka kipas supaya puff naik lebih gebu.



Selamat mencuba!

1 comment:

ibuyati said...

Nampak sedap. Kena cuba ni nanti. Tq Pn Madiha.๐Ÿ˜๐Ÿ˜๐Ÿ˜

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...