Wednesday, October 4, 2017

Pajeri Nenas

Assalamualaikum & salam sejahtera....

Rasanya dah banyak kali kongsi resepi pajeri nenas samada di fotopages maupun blog. Ini memang salah satu menu kegemaran kami suami isteri. Anak2 je tak layan sangat. Sebab tu boleh dikatakan jarang memasaknya. Tapi bila datang teringin tu tak boleh tidak, wajib masak juga. Bila ada pajeri ni dah tak payah nak masak lauk lain beria2 sangat. Dapat ikan goreng atau ayam goreng kunyit pun dah cukup. Bertambah2 makan nasi. Itu sebab tak boleh selalu sangat masak lauk ni. Nanti makan lupa diri.... hihi....

Jom MaDiHaA kongsikan lagi resepi mudah ni. MaDiHaA memang suka masak yang mudah2 je. Kadang tu bila mencuba resepi2 yang ajar cara susah pun MaDiHaA akan fikir cara mudah jugak. Bukan apa.. tak ada banyak masa sangat nak berlama-lama kat dapur sekarang ni. Banyak benda lain yang perlu dibereskan apabila pulang dari kerja. Kami bukannya ada pembantu rumah. Semua benda dibuat sendiri...



Pajeri Nenas
Resepi : MaDiHaA aka Ratna

Bahan2 
1 biji nenas biasa (morris atau josephine) ~ dikupas & hiris sesuai selera 

3 cawan santan sederhana pekat (tambah lg kalau rasa tak cukup)
1 inci kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang
1 biji buah pelaga

3 kuntum bunga cengkih
3 sudu besar rempah kari ikan*

3 sudu besar rempah kari daging* ~ bahan bertanda* dibancuh dengan air jadikan pes
Minyak secukupnya
2 sudu besar gula merah
2 sudu besar kerisik (yang dah siap ditumbuk homemade ye)
Garam secukup rasa 


Bahan hiris halus
1 inci halia 
5 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih 

(kalau suka boleh tambah 1 sudu besar udang kering direndam & ditumbuk halus ~ MaDiHaA tak letak pun masih sedap juga)

Cara menyediakan

1. Panaskan minyak dalam periuk dan tumiskan bahan hiris serta kulit kayu
manis & kawan2nya (4 sekawan) sehingga layu & wangi.  Masukkan pes rempah kari dan tumis hingga pecah minyak. Sentiasa kacau supaya rempah tidak hangus.
2. Masukkan kerisik dan kacau supaya rempah tidak melekat pada
periuk.
3. Masukkan santan, garam serta gula merah. Bila dah mendidih masukkan hirisan nenas. Sentiasa dikacau2 supaya tak membuak.
4. Masak hingga kuah pekat dan naik minyak serta nenas masak.
5. Sedia dihidangkan bersama nasi putih atau nasi berperisa.


Selamat mencuba!

1 comment:

endy smith said...

It can be fried fish or chicken breast with turmeric, get essay editor - medical editing services as it will all taste very tasty together.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...