Thursday, October 19, 2017

Roti Pisang

Assalamualaikum & salam sejahtera....


Pisang pemberian mak saudara dah semakin ranum dalam peti sejuk. Masa baru2 diberi MaDiHaA tak sempat nak usik sebab minggu itu MaDiHaA kena travel ke Raub kerana ada urusan di sekolah anak di sana.  Jadi pisang itu kenalah simpan peti sejuk dulu takut terlajak masak.  Bila dah balik ke PJ semula kesibukan rutin harian buatkan MaDiHaA terlupakan pisang dalam peti sejuk tu. Jadinya.. lepas seminggu barulah sempat diolah. Nak digoreng pun pisang dah terlajak masak. Jadi MaDiHaA cuba olah jadikan Roti Pisang dengan menggunakan resepi yang MaDiHaA temui di blog Nasa Mulia.

Sekali pandang macam akok pun ada, macam bingka pisang pun ada kan... hehe...

Menurut Nasa Mulia, roti pisang adalah kuih tradisi masyarakat bugis di Sulawesi Selatan.  Rupa bentuknya seakan apam dan penyediaannya adunan tak perlu nak menguli seperti membuat roti.  Nama roti itu digunakan mungkin kerana penggunakan yis dan cara adunan yang diperam beberapa jam hingga naik sekali ganda sebelum ianya di masak. Alahh apa nak dipelik dengan nama roti.  Roti canai pisang pun ada juga yang panggil Roti Pisang kan? Tak kisahlah tu.. apapun nama diberi janji ianya enak dinikmati.  Roti pisang ni dimasak sebiji demi sebiji di dalam kuali kecil atau acuan khas. Barangkali boleh juga kita gunakan acuan kuih serabai semasa memasak. Kemudian bila dah kering permukaan atasnya.. roti diterbalikkan. MaDiHaA tak punya acuan khas jadi MaDiHaA gunakan saja apa yang ada. Acuan kuih bakar pecah lapan yang MaDiHaA guna... asal ada ajekan.. hehehe.... Nak guna kuali non stick yang biasa buat pancake tu malas pulak rasanya sebab macam lambat pulak siapnya... so guna acuan kuih bakar ni cepat sikit sebab ada 2 biji acuan.. lajula sikit siapnya... MaDiHaA suka kuih yang garing2 sikit.. jadi Roti Pisang MaDiHaA warnanya agak gelap dari warna Roti Pisang yang asal. Pulak tu... MaDiHaA hanya peram 1 jam yang mana resepi asal suruh peram 3 jam. Biasala kan kalau suka derhaka pada resepi mana nak jadi sama rupa macam resepi asal... hehehe... Takpelah janji rasanya sedap. Lembut.. ala2 kuih bingka pisang pun ada... bolehla tu asalkan pisang tak membazir. Boleh juga buat minum petang. Jangan lupa ye.. semasa memasak acuan perlu ditutup supaya ianya lebih cepat masak & bahagian atas cepat kering.  Pada yang nak mencuba... MaDiHaA kongsikan resepinya. Terima kasih pada penyumbang resepi Kak Soda & Nasa Mulia. Mohon halalkan ye MaDiHaA kongsi resepi kat blog MaDiHaA pula..



Roti Pisang
Sumber: Kak Soda & Nasa Mulia



Bahan-bahan
6 biji pisang masak (pisang nipah/raja) 
250gm tepung gandum
1 sudu (besar) yis* campur dengan 1/2 gelas air suam
Air secukupnya
3 sudu makan gula
1 biji telur
Secubit garam 
Minyak / majerin untuk mengoles acuan 


Cara Penyediaannya.
*  Campurkan yis, sedikit gula dengan air suam, kacau hingga sebati.
*  Hancurkan pisang masak hingga halus. 
*  Dalam mangkuk lain campur tepung gandum, gula, telur, pisang lenyek dan garam.  Gaul hingga sebati.
*  Masukkan air campuran yis tadi.  Gaul sebati.
*  Tambahkan sedikit air hingga mendapat adunan yang dikehendaki (tidak terlalu cair dan tidak terlalu kental).
*  Tutup adunan dengan kain lembab dan biarkan selama lebih kurang 3 hingga 4 jam atau semalam.
*  Panaskan dan lenser acuan (guna kuali kecil yang dalam) dengan majerin atau minyak masak.
*  Masukkan adunan roti setengah mengikut acuan dan tutup.
*  Bila permukaan adunan mula mengering, terbalikkan roti, tutup acuan dan masak seketika lagi.  Biar kedua-dua permukaan sama rata dari segi warnanya.
*  Keluarkan dari acauan dan hidangan ketika masih panas.


Selamat mencuba!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...