Terima kasih kepada yang sudi follow....

Friday, February 15, 2013

Nasi Kerabu Kelantan



Assalamualaikum & salam sejahtera...


Jumaat datang lagi... syukur alhamdulillah masih dipinjamkan usia untuk menghirup udara segar anugerah ilahi yang tak terbayar nilainya ini... 3 hari bekerja bermula hari Rabu hingga ke Jumaat, jalan begitu lengang. Itu menandakan masih ramai yang bercuti & mungkin ada yang masih berada di kampong halaman masing-masing.  Begitulah juga dengan en. suami ku... sejak dari hari Isnin sepulangnya kami dari kampong ku, en. husband berlepas pula ke kampongnya bersama2 dengan anak dara ku yang akan masuk asrama semula.  Yang syoknya... mereka berdua pergi menaiki 4 buah kenderaan berlainan jenis!  Dari rumah naik komuter, kemudian di stesen Bandaraya (kalau tak silap) tukar pula naik LRT hingga ke Stesyen Pekeliling, ambil pula bas ekspress di sana menuju ke Raub.  Oleh kerana mereka bertolak agak lewat dari Pekeliling jadi terpaksa minta tolong adiknya jemput dengan kereta di bandar Raub sebab bas untuk masuk kampong dah takde lagi... bas terakhir hanya sehingga pukul 4 petang kalau tak silap... heheeee... kannnn.. 4 jenis kenderaan kekdahnya... Maklumlah kereta terpaksa ditinggalkan pada puan isteri sebab puan isteri nak pergi kerja.  En. suami kenalah mengalah sebagaimana puan isteri mengalah terpaksa ditinggalkan dengan anak2 yang lain ni... semata2 kerana sekolah agama Haziq dah mula sekolah pada hari Rabu.  Eemmm.. kalau dua2 sekolahnya bercuti hingga Jumaat... awal2 puan isteri dah apply cuti juga sampai 17hb.  Sob sob sob.... sedihhh... dah beberapa malam tidor tak lena tak dapat pelok en. abang pelok bantal golek je... kekeke.. hari ni dah Jumaat... tak sabar nak tunggu en. suami pulang... ngeeeh ngehhh ngehhhh.... Macam2 yang ku kirim bawa balik ke PJ... macamlah en. abang tu naik kereta.. haha... tengok ajelah nanti apa yang dibawa balik....

Jemput makan semua..... Siap ada tambahan lagi tu.. nampak tak botol budu tu...? hehe.. Orang Kelantan & Terengganu memang tak boleh dipisahkan dengan budu... syedap!

Oklah.. panjang pulak merapu2 hari ni.. maklumla hati sedang berbunga2 tak sabar nak tunggu esok... Ok jom hari ni kita makan Nasi Kerabu!  Betul tak tipu.. ini memang nasi kerabu yang ku buat sendiri.. Wohooo... hari ini dalam sejarah sebab dah lebih 40 tahun hidup, inilah kali pertama buat nasi kerabu sendiri.  Setiap kali nak pasang niat nak buat nasi kerabu.. mesti datang bisikan kat telinga.. cerewet wehhh nasi kerabu.. baik beli aje kat pasar malam!  Hmmm.. terus tak jadi nak niat.. tu baru nak niat.. belum nak buat lagi!  Begitulah hinggakan pada satu hari... pasang niat & bulatkan tekad untuk buat juga nasi kerabu ni.  Alhamdulillah... takdelah macam orang berperang pun sebab tak susah mana pun sebenarnya nak buat nasi kerabu... Syukur akhirnya jadi juga nasi kerabu biru Dari Dapur MaDiHaA.  Walaupun takde bunga telang.. memadailah menggunakan pewarna biru tu sebab ia hanya sekadar warna.  Bezanya bunga telang pewarna semulajadi.. pewarna biru pula pewarna tiruan.. memanglah dari segi kesihatan lebih elok guna pewarna semulajadi.. tapi dah takde nak buat macamana kan? Walaupun bahan sampingan nasi kerabu ni tak berapa lengkap.. takde solok lada, takde daging bakar.. tp alhamdulillah.. sedap ditekak kami.. Terima kasih pada Azie@Azie Kitchen yang berkongsi resepi.  Resepi ini pula MaDiHaA ambil dari blog Rohaisha@Damai Qalbu.. terima kasih buat kedua2nya ye... mohon izin nak berkongsi pula di blog MaDiHaA buat rujukan di masa akan datang..

 
NASI KERABU KELANTAN
Resepi : Azie@Azie Kitchen
Sumber : Rohaisha@Damai Qalbu


Bahan-bahan untuk nasi:(sukatan & olahan  cara rohaisha)
1 genggam penuh bunga telang  |  rendam dalam air secukupnya (MaDiHaA takde jd guna pewarna biru je)
2 1/2 cawan beras
3 1/2 cawan air rendaman bunga telang (sukatan ikut jenis beras)
5 helai daun limau purut | koyak2 sedikit
1 batang serai | titik


Cara:
1.Ramas dan rendamkan bunga telang dalam air secukupnya.Ketepikan.
2.Cuci beras dan rendam seketika.Toskan beras dan masak nasi seperti biasa dengan memasukkan air bunga telang bersama serai dan daun limau purut dalam periuk.Kacau rata.
3.Tanak hingga nasi masak.
**Boleh juga titikkan pewarna biru jika tidak menggunakan bunga telang.




Kuah Tumis:
Santan pekat (MaDiHaA guna 2 cawan)

7 ulas bawang merah* | (*) kisar
1/2 labu bawang putih*
3 labu bawang besar*
15 tangkai cili kering*
1 cm halia*
1 batang serai | ketuk
1 keping asam keping
2 sudu besar gula
Sedikit gula melaka
2 sudu besar budu
Garam (kena rasa masin dulu ~ MaDiHaA tak letak sebab budu dah masin)


Cara:
1.Blend semua bahan bertanda (*) kecuali serai diketuk.Panaskan minyak dan tumis bahan tumbuk dan serai sehingga wangi.Masukkan sedikit air dan masak sehingga mendidih.
2.Masukkan santan dan sentiasa dikacau supaya santan tidak berketul.Masukkan asam keping, budu dan gula.Jika menggunakan budu dirasakan dulu sebelum dimasukkan garam.Masak sehingga pecah minyak.



Nota Kak Azie: Kuah tumis biar ada rasa masin sedikit. Kuah tumis sedap disediakan lebih awal dan mesti agak pekat. Kalau makan pagi disediakan sebelah malamnya.




Sambal kelapa:
1 ekor ikan kembung | yg telah direbus dan ambik isi
1/2 biji kelapa | goreng (sangai)
4 ulas bawang merah
2 batang serai
Garam
Gula


Cara:
1.Goreng kelapa dan kacau sentiasa supaya tidak hangit.
2.Tumbuk semua bahan dan gaul dengan kelapa goreng.
3.Tumbuk lagi sekali.Masukkan garam dan gula.



Ulam-ulaman: (MaDiHaA letak apa yang ada kat rumah je)
Kacang panjang
Kubis
Timun
Daun kesum
Bunga kantan
Bawang besar
Kacang botol
Taugeh


Cara:

Hiris halus kesemua ulaman.




Sambal Cili:
Cili padi | tumbuk
Cuka
Garam
Gula



Lauk Pauk:(pilihan sendiri ~ MaDiHaA hidang dengan ayam goreng rangup, telur masin & keropok keping je)
Telur masin
Ikan rebus goreng celup tepung
Daging bakar
daging goreng @ ayam goreng (MaDiHaA buat ayam goreng rangup)
Keropok @ keropok lekor
Solok lada
Bawang putih jeruk
Atau apa2 aja yang disukai


Cara menghidang:
1.letakkan nasi dalam pinggan.Masukkan ulam-ulaman diikuti sambal kelapa.
2.Kemudian sendukkan sedikit kuah tumis, budu dan sambal.
3.Akhir sekali letakkan keropok dan lauk pauk seperti telur masin, daging bakar, ikan celup tepung, daging goreng dll.
4.Jika suka letakkan pula sayuran seprti solok lada, bawang putih jeruk dll.

Selamat mencuba!

27 comments:

liemaopurut a.k.a ana said...

Salam diha,

Minggu ni g keje memang bahagia. Jalan lengang. Kalau selalu camni kan bagus. X stress.

Sedappppp la nasi kerabu. Saya x penah try lg buat sendiri. Rasa cm susah ajer hehehe. Insyaallah one day kene try buat jgak...

Mrs Lurve said...

sy suka mkn je kak, xpandai nak wat sendiri...sedapnya tgk resepi akak nie..

hanieliza said...

fuhhhh..nampak sangat menggoda..
nasib baik kakliza baru sudah makan nasi kerabu [le ni memang menu wajib beli kat Pasar Tani Kerteh]..

Sue @ Nenie said...

Assalamualaikum..ehemmmm...memang heaven betul pegi keje 2~3 hari ni...15min dah boleh sampai opis..klu hari2 macam ni besttttt giler...he he he he...

Ehem...klu selalu2 dapat makan nasi kerabu pun best jugaaaaaaaa...

ina ku said...

hehe...botol budu spesel tu...tak leh tinggal. tp klu saya buat nasik kerabu mmg tak letak budu sbb cik abe tak makan. kena letak asing la.

Qhaifa Nur said...

warna nasinya cukup menawan...
sekarang kalau beli dah mahal...
sedapnya...

ilahjy said...

salam ratna
seronok kak baca celoteh hari jumaat ni hehe 4 kenderaan wow..apapun siisteri akan menang hehe...bab kena tinggai tu perit ooo.. tentang masak nasi kerabu tu mmg caya lah..tabik sepering toing toing kat adinda kuss... kak ilah hanya 2 kali masak..leceh pas tu malas dah hehe

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

Kak Madiha buat tayangan yang sungguh kejam hari ini tau.. huhu..

Saya memang tak pernah masak nasi kerabu & tak mungkinlah akan masak sebab cuma sy sorang yg suka. Kalau teringin sangat mesti beli kat pasar malam yang dijual org Kelantan, baru asli... alangkah bahagianya kalau Kak Madiha dok sebelah umah saya, hehehe

Liza said...

peberet giler ni, habis diet Liza kalau ada nasi kerabu depan mata....huhuhu

Mamasya said...

Aslmkum Ratna
alahai kena tinggal cik abe rupanya...jgn sedih2 ya.boleh pula Alin pisah dg ibu...
Sedap nampak nasi kerabu itu...puas mkn masak sendiri....boleh tambah budu lagi...

may agumo said...

meriahnya nasi kerabu kak madiha.. mmg puas hati kalau makan ni.. hehe..

Amie said...

Tahniah Madiha... akhirnya lari bertempiaran segala bisikan itu he he ehhh... Amie pun suka makan nasi kerabu, kalau teringin memang kena buat sendiri. Susah nak cari pewarna biru, dahlah bunga telang pulak tak ada (dah mati beberapa tahun dulu), guna ajelah pewarna. Tahun lepas ada kawan bagi benih bunga telang, tapi sampai sekarang masih tersimpan dalam handbag... lupa nak tanam. nanti kalau dah tanam & berbunga bolehlah guna pewartna bunga telang he he ehh... berangan tak sudah!

Fai CeritaCinta said...

feveret hubby fai ni kak.. selalu kalau rase nk mkn mmg beli jer kat pasar mlm. hehe.. kalau rajin nk try buat la. mudah2an menjadi.. thanks kak share resepi ni

hazila said...

Kita makan budu kalau dah dicampur dalam nasi kerabu je.....

shera haifa said...

sedaknye nasi kerabu.. terliur...

tentanghati said...

Sedapnya kak, nt sy nak cuba jgk la...

rahel said...

Salam Kak Ratna...sedap la nasi kerabu tu...dah berapa hari plan nak try buat nasi kerabu tp asik tertangguh jer...

Marsita yahya said...

rajinnya kak...nasib baik hubby tak suka makan ni...:)

Hafizah Mohamad said...

salam kak...sedapnyer tgk nasik kerabu ni...peberet abg fiza ni...rajin akak buat...mmg renyah sikit nak buat sbb byk nak kena sediakan...tapi berbaloi kan sbb boleh masak sendiri...

ala kesiannya kena tinggal ngan cik abe...x pe kak kejap je...sayang isteri tinggal2kan...muehahha...baru erat lagi kasih sayang...peace...(^__^)

AZLINA said...

Assalamualaikum Ratna, terliur betul tengok nasi dagang ni. Seingat akak pernah buat sekali je, itu pon dah berzaman. next time leh try resepi ni pulak..:))

atie said...

Sedapnyer kak........adehhhhhhh!!

Mas said...

wahhh...sedapnya..
mas tak pernah buat lagi..
selalu beli jerk..

Phong Hong said...

Nasi kerabu memang power!

Azueriena Norash said...

waaaa nampak memang cerewet..nak kena masak mcm2..tapi bahan2 dier x susah mana kan...azue suker kuah tumis tu...kalau xder memang x sah nasi kerabu kann...kalau ader solok lada lagi happeningkan kan...

dhiya antasya said...

Tgk mcm susah...tp bila baca resepi akk ni rasa mcm mudah sgt...tq atas pengongsian resepi ye kak...hri minggu ni nak try buat...hehe
Tqsm

dhiya antasya said...

Tgk mcm susah...tp bila baca resepi akk ni rasa mcm mudah sgt...tq atas pengongsian resepi ye kak...hri minggu ni nak try buat...hehe
Tqsm

Fazliana Jamil said...

nmpk mudah sgt...blh la nk buat skrg..tq ye=)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KongsiResepi.com