Wednesday, October 8, 2014

Asam Pedas Ikan Tongkol Dengan Mangga Muda

Assalamualaikum & salam Aidiladha buat semua...


Pulang dari cuti raya... tekak dah tak lalu dengan ayam atau daging.  Masa raya belah malam tu pun dah tak lalu nak telan juadah raya... suami mintak gorengkan ikan bilis campur bawang & cili kering je.  Itu je yang laju.  Balik PJ pulak... menu yang dok teringin tak lain tak bukan ialah sambal sardin & telur dadar.  Hehehe...  


Ada makcik simpankan sikit daging korban untuk kami.  Tapi masih belum dituntut lagi sebab belum terasa nak masak daging lagi.. hehehe... apa2pun.. terima kasih pada makcik yang tak pernah lupa pada anak saudaranya ni tiap kali raya korban... pasti akan dapat sebungkus merasa daging korban org sedekah. Alhamdulillah... 

Malam tadi tekak ni betul2 mengada2 tau.  Dah datang dah  dia punya teringin nak makan yang masam2.  Memang dah lama juga tak masak asam pedas.  Kebetulan ada mangga muda adik bagi masa pegi Klang minggu lepas... terus ku campurkan dalam asam pedas tu.  Puas hati dapat hirup kuah asam pedas pekat2 & masam2 tu ditambah pulak dapat makan isi mangga sekali.  Fuhh.. puas hati!  Ini dok menaip ni pun dok terliur lagi nih... aisehhh.. penyakit orang perempuan sebulan sekali camni la.... macam2 hal... hehehe...


ASAM PEDAS IKAN TONGKOL DENGAN MANGGA MUDA
Resepi : MaDiHaA aka Ratna

Bahan2
4 keping ikan tongkol / aye ~ cuci bersih
1 biji mangga muda (yang sabutnya masih lembut) ~ kupas & dipotong 8
2 helai daun limau purut
1 sudu besar asam jawa + air ambil jus
air secukupnya ikut kepekatan kuah yg disukai
garam & gula secukup rasa
minyak secukupnya

Bahan Kisar Halus
20 tangkai cili kering ~ belah, buang biji, rebus & tos
1 biji bawang besar
4 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1 1/2 inci kunyit hidup
1 inci halia
3/4 inci lengkuas
3 biji buah keras
1/2 inci belacan

Cara menyediakan
1. Panaskan minyak masak lalu tumiskan bahan kisar sehingga naik minyak.  Masukkan air asam jawa & air secukupnya.
2.  Masukkan ikan, daun limau purut dan biar mendidih. Agak2 ikan dah hampir masak, tambah garam, gula & mangga muda biar mendidih. Biarkan secukup rasa & jangan biar sampai mangga terlampau lembut... cepat2 matikan api. Siap!

Selamat mencuba!

4 comments:

LiNa_Pg said...

Sama lak menu kite hari ni..asam pedas..saya guna dgg..
Sedap nmpk tu asam pedas ikan aye...

Bicara Kak Noor said...

akak selalu buat asam pedas tapi belum pernah campur mangga boleh try gak nanti, walaupun kat rumah banyak mangga

Rohah said...

menu kita sama,hari ni sy masak asam pedas ikan pari...hihii kak, ragam org perempuan sebulan sekali ye kak...

Amie said...

Kecuuurrr... ari tu nak wat asam pedas ikan tongkol, last2 jadi singgang tongkol pulak sebab cari daun kesum entah menyelit di mana (dlm peti sejuk).

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...