Thursday, October 2, 2014

Urap Jagung / Jagung Gaul Nyor...

Assalamualaikum & salam sejahtera...


Ini makanan faveret MaDiHaA masa kecik2 dulu.  Teringat arwah tok rajin buat benda ni untuk kami.  Masa kat kampong (Dungun, Terengganu) masa tu memang ada jual jagung gaul nyor ni. Kalau malas buat, beli je. Tapi masa tu MaDiHaA belum sekolah pun lagi.. makan yang orang beli jelah.. hehe..  Kat sini ada orang panggil urap jagung.  Entahla... dah begitu namanya... MaDiHaA letak jelah namanya urap jagung.. hehe..  Senang banget nak membuatnya... 

Sebenarnya ini jagung sengaja MaDiHaA ketepikan semangkuk semata2 nak gaul dengan kelapa parut lebihan apam gula melaka tu.  Yang lain2 semua MaDiHaA dah gaulkan dengan butter & susu pekat untuk santapan anak2.  Memang feberet dorang la jagung kukus bersusu tu. Buat banyak mana pun mesti habis punya.  Bila MaDiHaA asingkan untuk gaul dengan kelapa parut... eh eh.. tak sangka pulak anak2 pun suka jugak.  Hmm.. lenkali boleh hidang dengan kelapa je... hehe...


Urap Jagung / Jagung Gaul Nyor
Resepi : MaDiHaA aka Ratna

Bahan2
Jagung yang siap direlaikan dari tongkolnya
Kelapa parut yang agak muda
Garam secukupnya
Gula secukupnya

Cara menyediakan
Kukus isi jagung sehingga masak.  Masukkan dalam satu bekas & campurkan dengan kelapa parut, garam & gula secukup rasa. Gula tu lebih sikit dari garam biar ada rasa manis2 & lemak2 masin.  Gaul & sedia dihidangkan. 

Selamat mencuba!

3 comments:

LiNa_Pg said...

Kalau kat kampung ada jual jgg camni..tp jagung tu kembang/pecah macam pop corn tu...sedap...lama x makan ni

Fazleyatul Aini said...

tak pernah makan ni kak
first time tengok

Cida de' Nuanza said...

xpenah mkn gak...
simple giler..dh leh jd 1 hidangan yg menarik...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...