Monday, November 14, 2016

Jus Jambu Batu Susu

Assalamualaikum & salam sejahtera...


Musim2 hujan ni tayang jus pulak yer.... tak sesuai gitu. hahaha... Tak kisahlah kan. Walaupun dah masuk musim tengkujuh tapi tiba masa waktu2 panas tu tekak ni dok teringin yang sejuk2 juga. Jangan pula kau buat jus sejuk2 ni waktu malam, memang tak sesuailah. 

Dah lama nampak tepi2 jalan orang dok jual jus jambu batu ni. Tahun kebelakangan ni pulak keluar pula jus mangga. Kat mana2 ada je gerai jual jus mangga. Jus jambu batu agak tenggelam sekejap, tapi masih ada juga yang menjualnya. Walaupun banyak orang jual tapi MaDiHaA tak pernah sekali pun rasa teringin nak singgah beli. Macam takde daya penarik pula.. hahaha.. Tetiba satu hari tu tekak teringin pulak nak rasa jus jambu batu ni, jadi MaDiHaA pun godek2lah sendiri. Nak lebih sedap, MaDiHaA buat jus jambu batu campur susu... hmmm... lazatttt.. tak sangka pulak anak2 pun suka... Jom kita blend sendiri jus jambu batu kita. Bagus minum jus buah2an ni.. kaya vitamin C & lain2 vitamin lagi...



Jus Jambu Batu Susu

Bahan2
1 biji jambu batu
1.5 liter air bertapis/masak sejuk dari peti sejuk
susu pekat manis secukup rasa
1 titis pewarna hijau (jika suka)
ketulan ais jika suka

Cara menyediakan
1. Kopek kulit jambu & buang bijinya menggunakan sudu. Potong kecil2 & cuci bersih.
2. Masukkan dalam blender & tambah air secukupnya. Kisar hingga halus.
3. Tuang dalam jug. Tambah sedikit air bertapis sejuk untuk mendapat jus yang sedikit cair. Tambah susu secukup rasa. (jika nak tambah ais, lebihkan sikit kuantiti susunya) Tambah pewarna hijau.
4. Tapiskan ke dalam jug lain & hidang sejuk. Boleh tambah ais jika suka.



Selamat mencuba!

4 comments:

lieyalatif said...

bagus ni kak sape2 yg ade problem hb low atau kurang vit besi.....

Azueriena Norash said...

wahhh x pernah try air jambu batu plus susu mcm nie...skrg nie dah keluar mcm2 jus laa kann org jual...jus nenas yg terbaru nie..tapi azue alahan ler dgn ais..kalau beli air tepi jln nie...cpt jerk dpt batuk...huhuhu...

Amie said...

Rajinnya... jambu batu banyak khasiatnya! Terinmgat dulu masa sekolah rendah, cikgu kata jambu batu 6X lebih berkhasiat dr epal.

Mazni Azmi said...

Vita c jambu batuang sangat tinggi ��

Rupanya letak juga susu pekat manis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...