Saturday, December 10, 2016

Muffin Epal Oatmeal

Assalamualaikum & bersua lagi...






Musim hujan ni anak2 kat rumah asyik merungut lapar je kan. Gitulah bila anak2 cuti sekolah terperap kat rumah. Tak banyak aktiviti di luar, maka yang paling banyak dibuat aktiviti menonton tv & makan jelah. Ibu2 yang bekerja ni nak pegi kerja pun risau nak tinggal anak2 kat rumah tanpa ada makanan yang cukup. Jadi kenalah rajinkan diri godek2 apa yang boleh digodek untuk kudap2 anak2 kat rumah waktu ibu kerja. Punggah2 barang dalam peti ais, terjumpa 3 biji epal hijau dah hampir nak bertukar warna... hehe... Dari dibazirkan lebih baik diolah menjadi sesuatu yang boleh dimakan. Anak2 ni kalau buah2an tersimpan dalam peti ais, bukan pandai nak cari. Kalau ibu tak kopek tak dipotong... terperuk macam tu jelah buah2 yang dibeli. Epal tu nak dimakan macam tu dah kurang menarik.. bila dah jadi muffin barulah anak2 berselera tengok.

Jom cuba resepi mudah ni...




Muffin Epal Oatmeal 
Adaptasi dari : www.food.com

Bahan-bahan
2 biji telur (MaDiHaA guna gred A)
1/3 cawan minyak jagung
3/4 cawan susu segar
1/3 cawan gula kastor
1 cawan oatmeal (oat segera)
1 cawan tepung gandum
1 sudu kfc rata garam
1 sudu besar baking powder
1/2 sudu kecil serbuk kayu manis
1/2 sudu kecil serbuk buah pala (nutmeg powder)
3 biji epal hijau granny smith ~ kopek kulit, buang biji & didadu

Cara menyediakan
1. Panaskan oven 170-175C. Pukul ringan telur menggunakan whisker. Masukkan minyak jagung & susu segar. Gaul sebati.
2. Masukkan gula, garam & oat segera kacau rata. Masukkan tepong gandum, baking powder, serbuk kayu manis, serbuk buah pala & kacau sekejap.
3. Masukkan epal yang didadu & kacau rata. Jangan terlebih kacau agak2 sebati je.
4. Masukkan dalam acuan muffin sebanyak 3/4 ketinggian acuan muffin & bakar selama 15 - 25 minit bergantung saiz acuan muffin. MaDiHaA bakar 25 minit sebab acuan muffin agak besar.

Selamat mencuba!

2 comments:

Azueriena Norash said...

sedap jugak nmpak muffin epal nie...

Gee® said...

sedapnyaaa... dh lame tak membaking...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...