Thursday, January 19, 2017

Ubi Kayu Goreng

Assalamualaikum & salam sejahtera....



Apa khabar semua? Diharapkan semua pengunjung blog Dari Dapur MaDiHaA berada dalam keadaan sihat semuanya. Terima kasih MaDiHaA ucapkan kerana masih setia mengunjungi blog MaDiHaA yang dah suam2 kuku ni. Dah tak seaktif dulu. Apapun kerana terlalu sayangkan blog ini MaDiHaA cuba sedaya upaya untuk update juga walaupun tak dapat setiap hari seperti suatu waktu dulu.  Nak kata rajin sangat memasak pun tak jugak, nak kata pandai sangat dalam bidang masak lagilah jauh panggang dari api. MaDiHaA pun masih terkial2 dan masih belajar. Pada yang sama macam MaDiHaA kita sama2 belajar. Kalau kita tak berani mencuba, sampai bila2 pun kita takkan pandai. Selalu dengar orang cakap saya tak pandai masak itu, saya tak pandai buat ini. Sebenarnya dia bukan tak pandai, tapi dia belum pun pernah mencubanya. Jadi mana boleh cakap tak pandai. Jika dah cuba sekali tapi gagal, kenalah cuba lagi dan lagi. Jangan pernah berputus asa. Bab ini bukan saja dlm bidang masak memasak, tapi juga dalam apa saja bidang yang ingin kita pelajari.

Oklah hari ni MaDiHaA kongsi resepi orang kampung pula ye. Ubi kayu goreng ni MaDiHaA masak waktu berkunjung ke rumah kakak ipar di Tapah Perak bulan lalu. Tak susah pun membuatnya. jom MaDiHaA kongsi macamana nak perisakan ubi kayu supaya lebih sedap bila digoreng.




Ubi Kayu Goreng

Bahan2
Ubi kayu secukupnya ~ anggaran 1 kg
4 ulas bawang putih ~ ditumbuk halus
serbuk kunyit
garam
sedikit tepong gandum
minyak masak untuk menggoreng

Cara memasak
1. Ubi kayu dibersihkan, buang kulit & cuci segala kekotoran. Potong baji anggaran tebal 2cm & cuci sekali lagi. Toskan.
2. Masukkan ubi kayu dalam bekas. Campurkan serbuk kunyit & garam secukupnya (agak2 seperti nak goreng ikan). Campurkan bawang putih yang ditumbuk & digaul rata.
3. Taburkan beberapa sudu tepong gandum dan gaul rata lagi agak2 tepong bersalut sikit2 dengan ubi kayu. Kuantiti tepong ikut keperluan. Tidak terlalu tebal. Hanya bagi dia nampak melekat2 je dengan ubi kayu. 
4. Panaskan minyak masak & bolehlah digoreng sehingga kuning keemasan. Angkat, tos sekejap & bolehlah hidangkan. Boleh makan begitu saja atau boleh juga dihidang bersama cili kicap.

Selamat mencuba!



3 comments:

Gee® said...

K.Gee n hubby pon suka ubi kayu goreng ni... sedap kan..

norhidana miswan said...

sedapnya kak... dana pun selalu grg mcmni ubi

adda syuhada said...

Sedapnya... lama tak buat...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...