Friday, January 13, 2017

Gulai Lemak Kulat Sisir

Assalamualaikum & salam sejahtera...


Lama dah aritu janji nak share sayur yang bawak dari kampong. Hampir2 terlupa. Resepi ulangan je, tapi ini antara sayur2 kegemaran en. suami & kini puan isteri pun dah terminat sama. Kalau dulu tu bau kulat sisir yang mentah tu pun rasa pelik, apalagi tengok rupa kulat sisir yang hitam2 tu... rasa macam tak selera nak makan. Mujurlah MaDiHaA ni jenis suka mencuba pelbagai masakan. Kalau jenis yang asal nampak pelik takmau mencuba tu memang tak dapatlah kot nak rasa masakan yang sedap2 & yang pelik2 kan? Bila dah rasa tu barulah tau sedap ke tidak, boleh masuk ke tidak. Tapi kebanyakan yang en. suami perkenalkan masakan kampong semua MaDiHaA suka... hehehe... Dasar kuat makan...

Resepi ulangan je ni, tapi bukan gambar ulangan ye.. semua gambar terbaru.. layan jelah ye...


Gulai Lemak Cili Padi Kulat Sisir / Cendawan Kukur
Resepi : MaDiHaA aka Ratna

Bahan2 
2 cawan kulat sisir / kulat kukur kering
15 biji cili padi
4 ulas bawang merah
1 ulas bawang putih
sejemput ikan bilis ~ direndam sekejap
2 batang serai ~ dititik 
900 ml santan sederhana pekat (MaDiHaA gunakan 200 ml santan kotak + 700 ml air)
garam & serbuk perasa secukupnya 


Kulat sisir yang sudah direndam & dibersihkan


Cara menyediakan. 
1. Kulat sisir dibersihkan segala kotoran, kerat kakinya jika terlekat kulit kayu kemudian direndam.  Sauk kulat sisir menggunakan tangan buangkan air serta kekotorannya.  Rendam sekali lagi & buatlah seperti tadi sekali lagi supaya semua kekotoran yang melekat pada kulat terpisah.  Cucurkan kulat di bawah air paip & tos sebentar.  Tumbuk kulat menggunakan lesung batu tetapi jangan sampai hancur.  Tumbuk manja2 je ye.
2. Tumbuk pula ramuan seperti cili padi, ikan bilis, bawang merah & bawang putih hingga lumat.
3. Dalam periuk, masukkan santan, bahan tumbuk, serai, kulat yang ditumbuk, garam & serbuk perasa secukupnya.  Masak dengan api sederhana sambil sentiasa dikacau.  Jika suka boleh masukkan 1 keping asam gelugur.  Boleh dimatikan api bila dah secukup rasa.


Kulat sisir yang ditumbuk kasar 

Selamat memasak!

1 comment:

TukangKebun said...

Terliurnya lama tak makan gulai kulat sisir ni kak.
Biasa buat berlada je.
Cuma ambil masa juga kan nak bersihkan kotoronnya tu . Nak kikis-kikis bahagian melekat kayu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...