Monday, January 16, 2017

Japanese Souffle Cheese Cake

Assalamualaikum & salam sejahtera...



Dah lama betul tak buat cheese cake. Cuti sekolah hujung tahun lepas rajinkan diri buat juga bila anak yang balik dari asrama buat permintaan nak cheese cake. Ibu bukannya tak suka kek2 keju teramatlah suka. Cuma paksa diri untuk menahan keinginan sendiri bimbang bila buat nanti makan sampai lupa diri... haha.. Tapi bila anak dah buat permintaan terpaksalah buat juga. Pejam mata sajalah makan sekali sekala... berat badan naik jangan salahkan sesiapa. Sendiri mau ingat hokey... hahaha...



Resepi Japanese Souffle Cheese Cake ni MaDiHaA adalah beberapa kali buat dulu. Antara yang sempat MaDiHaA entrykan boleh tengok sini. Sekarang pun masih guna resepi yang sama yang MaDiHaA ambil dari fotopages Nina Batriesyia. Terima kasih Nina berkongsi resepi.

Walaupun kejadian kek tidak berapa memuaskan, tapi bolehlah buat lepas keinginan anak2. MaDiHaA buat 2 adunan resepi di bawah.




JAPANESE SOUFFLE CHEESE CAKE 
Sumber : FP Nina 

Bahan2nya 

250gm cheese cream (room temperature) 
75ml susu segar 
130 gm gula castor (MaDiHa kurangkan ke 120 gm) 
4 biji telur (asingkan) 
40 gm tepung jagung 
½ sudu the cream of tartar 

Cara2nya 
Panaskan oven pada suhu 180°C dan alaskan acuan tin 18cm. Panaskan cream cheese dan susu segar hingga larut. Guna api kecil sahaja. Kemudian masukkan separuh daripada gula ke dalam adunan cheese bersama telur merah, tepung jagung dan cream of tartar. Putih telur di pukul bersama lebihan gula hingga menjadi meringue. Masukkan meringue ke dalam adunan cheese dan kaup balik hingga ia rata. Tuangkan ke dalam acuan dan bakar secara bain marie (water bath) selama 45 minit – 1 jam. 



Note : MaDiHa buat 2 adunan & letakkan blueberry filling di atas kek untuk dapatkan rasa masam2 manis.

Selamat mencuba!

2 comments:

Mulan said...

Wa'alaikumsalam.. Lamanya tak membakar.. Sedaaappp kek ni kan..

Gee® said...

Sedapnya ciskek... telior

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...