Terima kasih kepada yang sudi follow....

Tuesday, September 27, 2011

Bergedil Udang Kering

Salam & selamat petang semua...


Baru2 ni.. hubby kirim member sekerjanya yang nak balik kampong beli beberapa barang.  Bila membernya balik... membernya tu belikan udang kering sampai nak dekat 3 kilo kau!! Ada lagi yang dibelinya.. tapi yang  lain2 tu kami tak kisah sangat sebab boleh dimakan mcm tu jer.. takyah fikir nak dimasak ke hapa.. tapi yang paling dahsyat udang kering tulah! Berzaman nak ngabiskan tu.. hahaha... Bila stok udang kering banyak gitu.. mulalah dok fikir nak buat apalah ngan udang kering banyak2 tu... Tapi takper.. sebab udang kering yang dibeli ni sangat fresh... pulak tu tak bergaram atau tawar jer.. tak macam udang kering yg biasa dibeli kat kedai2 tu.. Yang ini... makan saja macam tu pun sedap! hehe... Tiba2 teringat kenangan masa aku kecik2 dulu... (masa belum sekolah lagi tau) ikut mak pegi Nenasi, Pahang.. (masa tu kami tinggal kat Rompin, Pahang) masa tunggu bas.. ternampak apek tua dok mengunyah udang kering... dia buat macam makan jajan jer... teringat sampai ke hari ni kenangan tu.... walaupun aku tak ingat rupa apek tu.. tapi gelagatnya mengunyah udang kering mmg takkan aku lupa.. kenapa yer aku ingat sampai sekarang peristiwa tu? Aku rasa... mungkin sebab itulah pertama kali dalam hidup aku tengok orang dok makan udang kering sambil2 tunggu bas.. satu perkara yang sangat pelik bagi aku.. hehehe...

Oklah.. panjang pulak intro kan? Ok untuk hari ni disebabkan kat rumah aku  tengah kaya udang kering... nampak pulak Kak Zai pos resepi soto ayam & bergedil udang kering baru2 ni.. makanya terjadilah bergedil Udang Kering yang sangat sedap ni.  Lepas ni akan menyusul beberapa menu dari udang kering lagi.. Jangan ada yg jemu pulak..haha.. Terima kasih  Shidah@Sizuka & Kak Zai yang berkongsi resepi yang dicuba. Terima kasih pada empunya resepi asal  Ella yang berkongsi resepi maybe dia kongsikan dengan Shidah... & Shidah kongsikan pula di blog beliau. Thanks kepada semuanya... Ternyata memang sedap!  


Bergedil ni bukan yang dimakan masa acara makan2 atau Jamuan Raya tempohari  tau.   Yang masa makan2 tempohari adalah bergedil daging.  Bergedil Udang Kering ni yang baru dibuat hari Ahad baru2 ni.. Yang buat masa jamuan tu sebenarnya aku tempah dari kawan. Tak larat nak buat banyak2... aku tempah 60 biji... licin semuanya.. hehe..


Halalkan akak kongsikan resepinya kat sini pulak ye Ella...

Bergedil @ Pegedil Udang Kering
Resepi: Ella
Sumber 1: Shidah@Sizuka
Sumber 2: Kak Zai

Bahan-bahan:
1kg kentang

Bahan Sambal - blend (MaDiHaA guna pengisar kering)
15 biji bawang merah (MaDiHaA kisar separuh aje.. separuh lagi dibuat bawang goreng)
5 biji bawang putih
5 tbs udang kering (MaDiHaA guna udang kering jenis tawar)

Bahan tambahan
Daun bawang
Daun sup
Telur

Cara menyediakan
1. Kentang dikupas kulit, potong mcm wedges, cuci bersih then goreng 3/4 garing.  Tumbuk atau lenyek lumat kentang semasa masih panas.

2. Panaskan minyak dalam 2 tbs, goreng bahan sambal sampai garing. No salt needed sebab udang kering dah masin. (sebab MaDiHaA guna udang kering jenis tawar... so memang kena tambah garamlah)
3. Gaulkan bahan sambal dengan kentang yg dah ditumbuk lumat. Masukkan daun sup dan daun bawang (dan bawang goreng) yg dah dipotong halus.
4. Bulat-bulatkan pegedil or apa2 bentuk yg nak dibuat, celup telur, goreng hingga garing
 
Nota MaDiHaA : actually bergedil tak garing.. ia sangat2 lembut & fragile.. so hati2 masa menggoreng yer.  



Selamat Mencuba!

11 comments:

amie said...

Madihaaaaa.....
begedil ni memang kegemaran Amie tau... tak kiralah, udang ke, daging ke,apa ke... kalau namanya begedil dari kentang tu... lupa nak makan nasi, makan je begedil sampai kenyang..... sedapnya!

Zaliedana said...

Kak Ratna,uii byknya udang kering,leh abis ke kak,meh pos kat pg cikit meh,hehe..Murah ke kak,sbb beli byk bebenor..Mesti sedap bergedil letak udang kering kan,selalu wat versi ayam n daging..

Sheila Shafeareen said...

salam Madiha..mmg fv begedil same cam Amie x kiralah letak aym, udang, dgg semua suka...cantik same je bulat begedel tu...

tun_telani said...

mak aiii... 3 kilo udang kering??? tun biasa beli peket2 kecikkk je.. tu pun lama nk habis.. pasni marathon menu udang kering ye? wat cekodok letak udang kering yg tumbuk2 sedap gak kak..
ehh? xletak telur ye dlm begedil.. biasa tun letak telur..

Ummi said...

Waaah Ratna, first time akak dgr pegedil udang kering tauuu....sedap eh? Makan camtu je dgn sos ke, kena wat soto gak...hehehe

Lya Colours said...

wah pestaim dengar. selalu buat versi daging je.hihi

RynaHakimi said...

Sory kak, lari topik nih..tadi duk cari resepi ayam percik, jumpa la resepi akak kat sini

http://mamawandiha.fotopages.com/?entry=1741330

Kite baru tau yg kalo gune santan kotak memang takkan pecah minyak kuah kita tu.. OMG.. patutla kat kampung kalo masak (gna santan pure) kejap aje dah naik minyak.. Tapi kalo gune santan kotak 2 -3 kali tambah air pon tak pecah2 minyak jugak.. Sekarang dah tau.. Tq akak.. Sangat2lah membantu =)

Mamasya said...

Aslmkum Ratna

baru berkesempatan jln2 rumah kwn2...mcm2 xtvt sejak raya lepas. tengok gambar raya rumah Ratna...ada soto...sama pula menu rumah sy tp gambar belum sempat upload lagi. lama tak tengok Alin...dah besar skrg..puting tak tinggal tu..
pegedil udang kering belum pernah rasa tp tak bolehlah nak cuba skrg sbbnya stok udang kering bawa tak byk hari tu.
re; baju raya abg tak sama sbb bagi peluang dia pilih sendri baju raya...itu yg dia pilih warna lain..

Kak Sam said...

boleh try ni

ady said...

as-salam
sedap bergedil udang kering ni mkn dgn mee soto..

Hani said...

As salam
Mmmm...membangkitkan selera..sedap juga kunyah udang kering ni..bole tabur masa makan bubur nasi :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KongsiResepi.com