Terima kasih kepada yang sudi follow....

Wednesday, September 28, 2011

Soto Ayam

Assalamualaikum & selamat petang...



Inilah dia Soto Ayam yang digandingkan dengan Bergedil Udang Kering yang aku buat pagi ahad baru2 ni... Gara2 tak puas makan masa Jamuan Sempena Aidilfitri kira2 seminggu sebelum tu... Jadi aku buatlah sekali lagi.. tapi kali ni buat sikit jelah... untuk makan2 keluarga sendiri aje.. sikit2 pun kira  merangkap sarapan & makan tengahari sekalilah.. hehe... Sebelum subuh lagi aku dah bangun siapkan bergedil, masak kuah soto & lain2.  Masa abang balik dari kerja shift malam pagi tu... sarapan Soto dah pun siap! Tapikan.. entah kenapa pagi ahad tu lepas siap masak segala.. tiba2 jer aku pening & pusing2 kepala.. berjalan rasa melayang2 macam nak rebah jer.. Mungkin sebab tak cukup tidor agaknya.. coz malamnya aku siapkan order 2 tray puding dah tidor lewat. Pastu paginya bangun awal pulak... tu yang tak dpt nak turun hantar puding masa Yusmeri datang nak collect tu... terpaksa mintak tolong hubby yang hantarkan.. huhu...

Masa jamuan raya hari tu memang aku tak sempat langsung nak ambik gambar close up soto ayam dalam pinggan... Kali ni barulah aku posingkan dia puas2 sebagai bukti yang aku dah pandai masak soto... kehkehkeh... Punyalah bangga kan.. bertahun2 cita2 nak masak soto selalu terbantut bila dok fikirkan betapa cerewet nak menyiapkan hidangan ni sebab banyak benda nak kena prepare terutama bab nak gentel bergedil & nak carik2kan isi ayam tu.. (serupa jugak dengan nasi kerabu yg byk sgt benda yg nak kena sediakan.. sampai skrg aku tak pernah masak sendiri nasi kerabu!). Tapi rupanya bila dah try buat sendiri... idok ler susah mana pun... yang penting nak kena rajin sikit jer.. Pehh.. nada berlagak aje bunyinyer tu kan..? padahal orang lain dah berkurun pandai masak soto.. kekekeke....

Ok.. yang bawah ni gambar masa jamuan raya hari tu.. masuk sekali lagi ehh... ada bezakan? hehe... Bergedil tu saiz besar sikit dari yang aku buat tu.. yang aku buat ni comel2 jer saiz dia.... Lagi kacang tanah tu pun.. yg dulu aku goreng tak buang kulitnyer... Kali ni sebab masak sikit.. rajinkan diri buangkan kulit dia.. hehe.. Cuma yang serupa ialah sambal kicap & bawang goreng sebab guna yang sama sebab masih ada baki lagi...



Ok.. mari kita tengok resepi Soto Ayam yang sedap ni yer.. Terima kasih pada Yatie untuk resepinya.. Terima kasih juga pada Mas kerana tayang soto yang  buat akak terliur sakan. Juga TQ pada Izah yang dok gembar gemburkan cerita pasal kesedapan soto yang Mas masak tu.. itu yg bikin akak tak sabar2 nak mencuba.. hihi... Tapi sebelum tu.. nak tayang jugak gambar rempah soto yang digunakan yang membuatkan soto ku itu mendapat pujian ramai.  Sampaikan ustazah sekolah Tadika Haziq  pun mintak resepinya.. hihi...

Inilah rempah yang ku gunakan yang buat  soto ku begitu sedap.. hihi.. berbeza rasanya dengan serbuk rempah sup yang biasa aku gunakan untuk buat sup (Adabi)... inilah rahsianya..


Mintak halal ye Yatie resepinya akak letak sini.. sedap sungguh resepi ni tau.. tapi ada akak edit2 sikit ni.. jangan marah yer..


Soto Ayam
Sumber : Mas

Bahan2
    * Nasi Impit secukupnya
    * 1 ekor ayam - dipotong 4 (3 kpng di goreng dan 1 kpng di cincang kecil2) ~ MaDiHaA gunakan bahagian bertulang spt leher, kepak & kaki dipotong kecil2 & masukkan dlm kuah soto & bahagian lain direbus dulu dalam sup soto kemudian barulah digoreng
    * 3 sudu besar rempah sup @ rempah soto
    * 1 ketul sup bunjut adabi
    * 1 sudu besar lada sulah - di tumbuk lumat
    * 1 ketul kiub pati ayam
    * 6 cawan air atau secukupnya ~ MaDiHaA gunakan 3 liter air plus2.. hehe
    * Garam dan sedikit gula

Bahan Tumis
    * Rempah tumis(1 kayu manis, 1 bnga lawang, 2 buah pelaga dan 2 biji cengkih)
    * 2 biji bwng merah- di hiris
    * 2 ulas bwng putih- di hiris
    * 2 btng serai- di titik
    * 2 cm lengkuas- dititik

Bahan Kisar
    * 1 biji bawang besar*
    * 5 ulas bawang merah *
    * 3 ulas bawang putih *
    * 1 inci halia *
    * 4 ~ 5 biji buah keras ~ MaDiHaA tambah ni ikut resepi makcik.

Bahan utk tabur dan di makan bersama nasi impit.
    * 1 mangkuk kecil tauge
    * 1/2 cwn kcng tanah- di goreng
    * 1 paket kecil su'un- di goreng
    * sambal kicap secukupnya ~ MaDiHaA goreng cili padi + bawang putih sikit & kisar + kicap & sikit gula
    * 2 tangkai daun sup dan daun bawang - dihiris halus
    * Sedikit bawang goreng
    * Bergedil - Mas tambah ~ MaDiHaA pun tambah bergedil.. klik SINI untuk resepi.



Cara memasak :
   1. Kisar halus bahan yang bertanda *
   2. Sementara itu goreng 3 keping ayam yg dilumur sedikit garam dan serbuk kunyit hingga sedikit garing. Angkat dan ketepikan dahulu. Mas rebus ayam dalam kuah soto dulu baru angkat dan goreng. MaDiHaA ikut sama macam Mas.
   3. Panaskan sedikit minyak di dalam periuk, tumiskan rempah tumis, bwng merah dan bwng putih yg di hiris, serai dan lengkuas yang telah dititik hingga naik bau, kemudian masukkan bahan kisar, kacau hingga garing.
   4. Masukkan rempah sup dan serbuk lada sulah, kacau sebati dan masukkan kiub ayam tadi, masukkan air dan ayam yg di cincang tadi.
   5. Masukkan sup bunjut adabi dan gaul sebati.
   6. Biarkan sehingga mendidih, masukkan garam dan sedikit gula, kacau rata dan perasakan.
   7. Sekiranya rasa dah ok, matikan api dan bolehlah hidangan bersama nasi impit.
   8. Sementara itu siat2kan isi ayam hingga habis.

Cara Penyediaan
   1. Masukkan nasi impit yg telah di potong kecil kedalam mangkuk hidangan, kemudian letakkan sedikit tauge, ayam yg telah di siat2 tadi, kcng tanah goreng, su'un goreng dan tuangkan kuahnya, taburkan daun sup, daun bawang dan bawang goreng. Letakkan sedikit sambal kicap.
   2. Setelah siap bolehlah di makan. Nak menambahkan kesedapannya.. boleh hidang bersama bergedil.



Selamat Mencuba!

14 comments:

Sheila Shafeareen said...

Assalamualaikum...mmg npk menarik dan terliur betul soto tu nak pulak ada begedil..nnt nak cuba cari rempah soto tu...

ain (sweet thots) said...

salah satu peberet nih!!

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

sedapnyer...nak cuba buat la bergedil udang kering tu

Ayu said...

Assalam ratna,
sedap soto ratna tu akak tengok..uish macam tak percaya pulak ni baru pertama kali ratna masak soto..heheh ..dulu2 pun akak kalau masak soto letak rempah soto/sup tapi sekarang akak gunakan jintan manis, putih & ketumbar aje..heheh teringin pulak nak rasa soto ratna ni kecur tau..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

Sheila Shafeareen: W'salam.. memang sedap soto ni apalg ada bergedil kan jd bertambah sedap.. bak kata Izah.. kalau kuah soto terkurang rasa pun.. ada bergedil & sambal kicap tu boleh jdkan ia sedap.. hehe..

Ain: akak baru je pandai mkn soto dlm tahun ni tau ain.. dulu2 rasa mcm tak best jer mkn ketupat dengan sup.. terbayang rasa mcm lecah bak kata org T'ganu.. skrg bila dah pandai mkn baru tau kesedapannya.. hehe..

Lydia Miza: memang sedap dik.. trylah resepi bergedil tu mmg sedap..

Ayu: W'salam kak Ayu.. percayalah kak ayu oii.. hehe.. mmg betul.. nilah pertama kali.. but actually yg pertama kali masak utk jamuan hari tu.. masuk yg ini kira dah kali ke dualah ni.. hahaha.. nak jugak tu sebut kali ke dua.. hihi.. a'ah pasal rempah tu.. sy pun dah simpan resepi dari Kak Zai yg gunakan rempah yg k.Ayu sebut tu.. nnt boleh try resepi yg tu pulak.. mcm dah syok pulak mkn soto ni.. selalu pandai mkn lontong jer sebelum2 ni.. hehe..

E-na Lovely Kitchen said...

telan air liur je e-na tgk soto k.madiha ni...dlm 2 3 ari ni mmg dok pk nak mkn soto tp x pandai nk masak yg sedap kaw2 punya...rupanya ada rempah khas ye kak....errrmmmm meleleh je la e-na tgk...mana nak beli rempah tu ka?

Anonymous said...

salam, akak..kat mane akak beli rempah soto tu ye

izahdaut said...

cam nak buat jugak je... kena tunggu mod rajin nak buat begedil tu datang dulu. kalau begedil tak de mmg tak lengkap soto rasanya kan.

::Azura Rahman:: said...

soto mmg peberet zura.. wajib boh sambal kicap pedas tu byk2.. kasik umphhhh...

Mas said...

akak..memang soto ni nampk agak remeh membuatnya..
tapi tak de susah mana kan..he3
sedapp lak tu..
sesuai sangat untuk menjamu tetamu...
satu hidangan soto jerk dah nak penuh satu meja..he3
hmm... soto ayam akak tu nmpk sangat menyelerakan la..
mas dah 3 kali buat tau..
maceh kak sudi mencuba....
memang terbaik soto ayam ni..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

E-na Lovely Kitchen: Cubalah E-na.. kalau takde rempah tu.. boleh guna serbuk rempah sup yg biasa tu jugak.. tp jgn lupa letak buah keras tau.. insyaAllah.. mesti sedap. Menurut budak2 Indon bekas pekerja makcik akak.. buah keras memang bahan wajib dlm kuah soto..

Anonymous: rempah tu makcik akak yg belikan.. katanya beli kat kedai berdekatan Taman Medan, PJ

Izahdaut: buatlah Izah.. hehe.. tpkan resepi ni akak buat boleh buat mkn pagi & tengahari sekali... dpt byk.. puas anak2 dok ulang.. Kalau Izah buat..

Mas: Betul tu Mas.. nampak cam remeh.. tp taklah susah sgt kan.. cuma perlu lebihkan masa sikit kat dapur tu.. kalau ada pembantu memang kerja jd cepatlah.. wahh mas.. dah 3 kali buat? cayalah mas.. rajin betul!

Yatie said...

Assalamualaikum K.Madihah,
sorrylah lambat sampai..aritu nmpk kat FB, mmng menyelerakan sungguh....kalau time open house mmng soto ayam nilah menjadi kegemaran selain makan dngn lodeh tu...tq sudi mencuba...walau remeh sikit kejenya tapi berbaloi bila kawan2 akak puji sedapkan...

Anonymous said...

TQ Madiha, Pagi tadi cuba buat soto ni memang sedap lebih sedap dari yang pernah saya buat sebelum ni.

Asche Brennen said...

Sebab buat tanpa dirancang buah keras tu saya ganti dengan badam... sedap jugak rasanya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...