Tuesday, November 3, 2015

Asam Pedas Ikan Tenggiri Beraroma

Assalamualaikum & salam sejahtera...

Asam pedas antara lauk kegemaran MaDiHaA. Tapi tak boleh kerap sangat masak sebab en. suami kurang gemor. hihi... Kali ni masak jugaklah sebab tekak teringin nak makan asam pedas.  Tambah pulak en. suami ada beli ikan tenggiri, dah tu bendi pun ada.  Sedang molek la... berasam pedas la kita....

Kali ni masak ikut resepi Che Mat Gebu la pulak... sesekali ikut resepi chef kita... memang mantap!  TQ mat... akak copy & paste je resepi dari blog mat.. tapi akak tukar ikan pari ke ikan tenggiri... minta halal ye...


ASAM PEDAS IKAN TENGGIRI BERAROMA
Resepi : Mat Gebu

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 keping ikan pari (MaDiHaA guna ikan tenggiri)
1 biji terung ungu, saiz kecil (MaDiHaA ganti dengan beberapa biji bendi)
1 biji tomato, belah 4
1 1/2 senduk nasi cili kisar
1 batang serai, diketuk
2 helai daun limau purut
1 kuntum bunga kantan, belah 2
1 camca teh pes asam jawa
1/2 kiub ikan bilis (optional)
1/2 camca teh lada hitam, tumbuk halus
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya


BAHAN-BAHAN TUMBUK HALUS :-)
6 biji bawang merah kecil
2 ulas bawang putih
1/2 inci halia
3 keping hirisan lengkuas
2 biji buah keras, hiris
1/2 inci belacan
1/2 inci kunyit hidup


CARA MEMBUATNYA :-)


  1. Ikan dipotong pada beberapa bahagian, cuci dan perap dengan jus limau nipis selama 15 minit, kemudian cuci bersih dan toskan. Terung dibelah 2, kemudian kerat 3 setiap belahan, rendam dalam air. Ketepikan.
  2. Panaskan 1/4 cawan minyak masak dalam periuk, tumis serai dan bahan2 tumbuk halus hingga wangi. Masukkan cili kisar dan masak hingga cili garing dan naik minyak. Guna api kecil dan kacau sentiasa. Masukkan pes asam jawa dan kacau sebati.
  3. Tuang air secukupnya (anggaran 800ml), kacau dan biar mendidih. Tambah ikan pari dan terung, masukkan kiub ikan bilis (jika guna). Kacau perlahan dan masak sekejap.
  4. Masukkan bunga kantan, daun limau purut dan lada hitam. Perasakan dengan garam secukupnya dan masak hingga terung lembut. Akhir sekali masukkan tomato, masak sekejap dan rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi, telur dadar dan ulam2man...
Selamat mencuba!

2 comments:

iriana dewi said...

keliatannya sangat enak sekali , jadi ingin sekali untuk menyobanya !!

Obat Tradisional Hepatomegali

Rizkian Adi Putra said...

Aku ingin membuatnya di rumah, izin untuk menyalin resep !!

http://obatgondoktradisional.jellygamatluxor.biz/pengobatan-terbaik-untuk-sinusitis/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...